Otwieramy franczyzę – jak zostać franczyzobiorcą?
Zamiast samodzielnego biznesu, w którym o wszystko musisz zatroszczyć się sam, warto rozważyć współpracę franczyzową. Różnorodne oferty franczyzowe pozwalają rozpocząć działalność w różnych branżach. Co ważne, można też liczyć na kompleksowe wsparcie ze strony franczyzodawcy. Sprawdź, jak zostać franczyzobiorcą, a także, jakie są warunki franczyzy i co ta współpraca obejmuje.
Biznes oparty na licencji franczyzowej
Franczyza to działalność prowadzona samodzielnie, ale na licencji franczyzowej. Odbywa się ona w ramach umowy franczyzobiorcy z franczyzodawcą, w której określone są konkretne zasady działania, prawa, obowiązki, a także pomoc, na jaką może liczyć przystępujący do sieci przedsiębiorca. Poniżej wyjaśniamy, jak zostać franczyzobiorcą, a także jakie są z tego korzyści.
Oferty i warunki franczyzy – szansa na biznes w różnych branżach
Oferty franczyzy obejmują wiele rodzajów działalności – są to m.in. sklepy franczyzowe o różnym profilu (spożywcze, odzieżowe, kosmetyczne, księgarnie itd.), restauracje, hotele, agencje ubezpieczeniowe, placówki finansowe, stacje paliw czy salony fryzjerskie. Każda sieć określa indywidualne warunki franczyzy, dlatego przed podpisaniem umowy trzeba się z nimi dokładnie zapoznać – określają one też zasady, jak zostać franczyzobiorcą.
Franczyzobiorca prowadzi działalność w oparciu o konkretne i wspólne dla wszystkich licencjobiorców wytyczne i warunki franczyzy, a udzielający licencji przekazuje prawo do korzystania ze swojego brandu, praktycznego know-how i sposobu prowadzenia działalności, przekazuje pakiet franczyzowy, czyli komplet dokumentów obejmujący m.in. koncepcję prowadzenia działalności.
Jak zostać franczyzobiorcą? Warunki franczyzy
Franczyzobiorcą może zostać niemal każdy – zwykle nie jest wymagane specjalne doświadczenie, wykształcenie czy wiedza. Trzeba jednak mieć predyspozycje do prowadzenia działalności gospodarczej oraz umiejętność zarządzania ludźmi, przydatna jest też podstawowa znajomość zagadnień z zakresu finansów, księgowości czy marketingu – tego jednak można nauczyć się w praktyce oraz na szkoleniach, które zwykle zapewnia franczyzodawca.
Aby zostać franczyzobiorcą, trzeba (jednak) zainwestować określoną kwotę – tzw. kapitał na start. W porównaniu do biznesu zakładanego samodzielnie zazwyczaj nie jest ona być jednak wysoka – wszystko zależy od branży i konkretnego franczyzodawcy – oferty franczyzy i warunki współpracy mogą być różne.
W przypadku m.in. sklepów spożywczych przeważnie wystarczy około 5–10 tys. złotych, w dodatku w zamian otrzymuje się wyposażony i zatowarowany sklep. Przedsiębiorca musi też czasem ponieść opłatę wstępną, czyli tzw. opłatę franczyzową za wykupienie praw do licencji.
Co oferuje franczyzobiorca?
Wiemy już co do zasady, jak zostać franczyzobiorcą, ale równie ważne są też obowiązki właściciela licencji względem nas. Franczyzodawca za swoje działania pobiera określoną kwotę w ramach opłaty franczyzowej, ale zobowiązuje się także do udzielenia lub zapewnienia pomocy – informatycznej, technicznej, marketingowej czy handlowej – oraz wsparcia na każdym kroku w sprawnym prowadzeniu działalności. Taki parasol ochronny to ogromne ułatwienie dla przedsiębiorcy, szczególnie takiego, który nie posiada doświadczenia czy dużej wiedzy o danej branży.
Dzięki wsparciu i atrakcyjnym warunkom przystąpienia do systemu franczyzowego, przedsiębiorca prowadzi własny biznes pod znanym szyldem i posługuje się logo marki o ugruntowanej na rynku pozycji. Co ważne, taka współpraca oznacza też znacznie niższe ryzyko niepowodzenia.