Osteoporoza – podstępna choroba której trzeba zapobiegać

Osteoporoza zaliczana jest do tzw. grupy chorób cywilizacyjnych. Polega na postępującym ubytku masy kostnej i nieprawidłowej strukturze tkanki kostnej, co w konsekwencji doprowadza do częstych złamań. Występuje zazwyczaj u kobiet po okresie menopauzy z uwagi na zaburzenia hormonalne i spadek poziomu estrogenów. Jednak czynników predysponujących do pojawienia się choroby jest wiele – od demograficznych, genetycznych i środowiskowych po dietetyczne. Niska waga, niewystarczająca aktywność fizyczna czy niedobór witamin oraz wapnia mogą zapoczątkować osteoporozę, która w pierwszej fazie rozwija się bezobjawowo, co czyni ją jeszcze bardziej niebezpieczną. Brak odpowiedniej profilaktyki i późne wykrycie, mogą doprowadzić do poważnych złamań, najczęściej kości przedramienia, nadgarstka oraz kręgów. Przeczytajcie co robić, by się przed nią ustrzec.

osteoporoza

Nieprawidłowa struktura tkanki kostnej w osteoporozie

 

Wapń ? cenny budulec kości

W celu rozpoznania choroby przeprowadza się m.in. badanie gęstości kości czyli densytometrię, dzięki której oceniana jest zawartość substancji mineralnych i stopień zagrożenia wystąpienia osteoporozy. Aby ustrzec się przed dolegliwością, niezbędna okazuje się profilaktyka. Zmiana stylu życia ? a przede wszystkim sposobu odżywiania ? ma w tym przypadku kluczowe znaczenie. Naukowcy, lekarze i dietetycy podkreślają, że poprzez właściwe nawyki żywieniowe oraz odpowiednią aktywność fizyczną można zmniejszyć ryzyko rozwoju wielu chorób, w tym także osteoporozy. – W codziennej diecie nie powinno zatem zabraknąć wapnia, magnezu, fosforu, witamin D3, C, B6 oraz K, jak również zrównoważonej ilości białka, tłuszczów i węglowodanów ? mówi Zofia Urbańczyk, dietetyk z Centrów Naturhouse. Najważniejszą rolę odgrywa oczywiście wapń ? budulec kości, dlatego tak istotne jest jego odpowiednie dostarczanie przed osiągnięciem szczytowej masy kostnej. Maksymalne zapotrzebowanie przypada na pierwsze miesiące życia i okres dojrzewania, wynosi wtedy ok. 1200 mg na dzień. W późniejszym wieku spada do 1000 mg. Większe zapotrzebowanie, ok. 1500 mg, występuje u kobiet w ciąży, jak również po okresie menopauzy i u osób po 65 roku życia. Warto pamiętać, że niektóre substancje mogą hamować wchłanianie Ca, są to m.in.: kwas szczawiowy (występuje w szpinaku), kwas fitynowy (łuski ziaren zbóż), alkohol, kofeina, sód czy błonnik pokarmowy. Z kolei witamina D, laktoza oraz aminokwasy o charakterze kwasowym powodują lepszą przyswajalność pierwiastka.

 

Właściwe nawyki żywieniowe

Nie bez powodu specjaliści zalecają, aby dzieci wypijały przynajmniej jedną szklankę mleka dziennie. W jadłospisie powinny pojawić się także produkty fermentowane, takie jak kefir, maślanka czy jogurt. Warto również spożywać soki, napoje i przetwory mleczarskie wzbogacane w wapń. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest dodatkowa suplementacja preparatami zawierającymi calcium.- Aby zapewnić sobie właściwą ilość wapnia w ciągu dnia (ok. 1000 mg), należy np. wypić szklankę jogurtu naturalnego, zjeść 200 g sera twarogowego i 200 g sardynek lub wypić 2 szklanki mleka i zjeść 2 plasterki sera żółtego ? dodaje dietetyk z Naturhouse.

 

Kompleksowa profilaktyka

Równie istotnym elementem profilaktyki jest aktywność fizyczna. Regularne ćwiczenia – bieganie, aerobik lub gimnastyka mają nieocenione znaczenie dla zdrowia oraz kondycji całego organizmu. Podobnie jak ograniczenie używek w postaci alkoholu, papierosów czy nadmiernej ilości kawy. Odpowiednia dieta i zdrowy styl życia okazują się jedną z lepszych recept, zmniejszających ryzyko zachorowań na większość chorób cywilizacyjnych, w tym także na osteoporozę.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (88 głosów, średnia: 4,78 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Mila  15 września 2011 09:20

    Moja mam ma osteoporozę i cóż leczy się na nią już jakiś czas. Wiem na pewno że wazne jest uzupełnianie witamin przy tej chorobie. Matka używa na przykłąd witaminy D3 żeby jakoś uzupełniac jej nie dobory i wspomagać leczenie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany