Odpowiednie przedszkole dla twojego dziecka

Spis treści:

Wybór przedszkola to nie lada wyzwanie dla rodziców. Podejmują oni pierwszą bardzo trudną decyzję dotyczącą przyszłości dziecka. Dlatego nie należy odkładać tego wyboru na ostatnią chwilę. Warto już teraz usiąść, porozmawiać i zastanowić się, co będzie najlepsze dla twojego dziecka, kto mu zapewni dobrą opiekę, uśmiech, zrozumienie, uwzględni jego potrzeby i sprawi, że maluch będzie maszerował do przedszkola z radością.

Odpowiednie przedszkole dla twojego dziecka

 

Wybierając przedszkole należy wziąć pod uwagę między innymi atmosferę w nim panującą, zapewnienie bezpieczeństwa, kompetencje kadry nauczycielskiej. Powinno być to miejsce, w którym dzieci mogą odkrywać i rozwijać indywidualne talenty zachowując równowagę pomiędzy nauką i zabawą.

W rozmowie z Emilią Domitrz, metodykiem Przedszkoli Pomarańczowa Ciuchcia, przedstawiamy najczęściej zadawane pytania przez rodziców.

Od jakiego wieku można zapisać dziecko do przedszkola?

Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku od 3-6 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

 

Jak i kiedy mogę zapisać córkę/syna do przedszkola?

Zapisy organizowane są w każdym przedszkolu według ustalonych zasad i terminów. Dużo zależy od tego, do jakiej placówki chcemy posłać dziecko. Często w przedszkolach publicznych, zwłaszcza w dużych miastach, lista oczekujących jest bardzo długa. Z początkiem marca rozpoczęła się tam proces rekrutacji dzieci. Zapisywać można tradycyjnie albo przez stronę internetową wybranego przedszkola. Wystarczy wypełnić formularz, wydrukować, podpisać i zanieść do sekretariatu. Po wypełnieniu wniosku otrzymuje się numer PIN, dzięki któremu można sprawdzić, czy dziecko zostało przyjęte. W wielu przedszkolach liczy się kolejność zgłoszeń i tam na pewno warto stawić się jak najszybciej.

W placówkach niepublicznych rekrutacja dzieci często trwa przez cały rok kalendarzowy. Liczba miejsc może być ograniczona, a o przyjęciach decyduje kolejność zgłoszeń. W celu zapisania dziecka do przedszkola kontaktujemy się z dyrektorem placówki, który wyjaśni, jakie kroki w tym kierunku poczynić.

Co dziecko powinno umieć przed przyjściem do przedszkola?

Niezależnie od formuły organizacji przedszkola dziecko musi porozumiewać się z nauczycielką – powiedzieć, lub pokazać, jaką ma potrzebę, pozytywnie reagować na swoje imię i podchodzić, gdy jest proszony. Ważne żeby tolerował obecność innych dzieci – nie może im dokuczać np. gryźć, ciągnąć za włosy, histerycznie krzyczeć. Dobrze, jeśli dziecko wie, czego się od niego oczekuje w czasie przeznaczonym na jedzenie, zabawę, czy korzystanie z toalety. Do przedszkola w większości są przyjmowane dzieci, które zakończyły trening czystości.

Oczekiwania te nie przekraczają możliwości dzieci. Najważniejsze, aby rodzic wiedział, co jest wymagane i zadbał o to, żeby dziecko potrafiło je spełnić już na początku pobytu w przedszkolu, inaczej maluchowi będzie bardzo ciężko.

Czy dziecko musi brać udział we wszystkich zajęciach?

W przedszkolu dziecko uczestniczy w różnych zajęciach. Dlatego warto się przyjrzeć, w których placówkach nauczyciele organizują proces dydaktyczny w sposób atrakcyjny i zróżnicowany, zachęcając wszystkie dzieci do czynnego uczestnictwa. Często zdarza się, że dziecko, które nie ma ochoty na udział w proponowanych zabawach przegląda książki, rysuje lub bawi się indywidualnie, jednak zależy to od organizacji przedszkola, dlatego przed zapisaniem dziecka warto dokładnie dopytać o udział w zajęciach.

Czy dzieci uczą się w przedszkolu gry na instrumentach muzycznych?

Trudno dziś znaleźć przedszkole, w którym nie ma instrumentów muzycznych. Warto też podkreślić, że same dzieci tworzą grzechotki z kubeczków, ziaren fasoli lub piasku. Poza tym każdy nauczyciel przedszkola zna repertuar piosenek, utworów, dysponuje płytoteką młodszego i starszego przedszkolaka a instrumenty muzyczne wykorzystuje podczas zabaw. Jeśli jednak rodzic ma większe oczekiwania warto rozejrzeć się za przedszkolem, gdzie na przykład w ramach zajęć rytmiki dzieci biorą udział w próbach orkiestry dziecięcej. Uczą się grać na ksylofonach oraz instrumentach orffowskich tj. dzwonki, kołatki, trójkąty i innych.

Czy w przedszkolu jest pielęgniarka lub lekarz?

Najczęściej w przedszkolach odbywają się wizyty pielęgniarek środowiskowych lub higienistek, które prowadzą badania profilaktyczne. Istnieją też takie placówki, w których pediatrzy sprawują cotygodniowe dyżury. Na prośbę rodziców udzielają bezpłatnych porad i konsultacji. Przeprowadzają ponadto wstępne badania nowych przedszkolaków, a dzieci objęte są bezpłatną opieką medyczną lekarza pediatry i pielęgniarki. Jednak we wszystkich przedszkolach obowiązuje jedna zasada: w trosce o zdrowie oraz bezpieczeństwo przedszkolaków, przyprowadzamy tylko zdrowe dzieci.

Czy w przedszkolu jest metodyk przedszkolny?

Tylko w niektórych placówkach jest zatrudniony metodyk. Posyłając dziecko do takiego przedszkola, mamy pewność, że jest w nim osoba, która czuwa nad prawidłową realizacją programu dydaktyczno – wychowawczego, obserwuje zajęcia dydaktyczne, monitoruje postępy edukacyjne dzieci, konsultuje i pomaga w rozwiązywaniu spraw bieżących.

Czy w przedszkolu jest psycholog?

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010 każde dziecko wymagające specjalistycznej pomocy powinno ją otrzymać w możliwie naturalnych warunkach, a więc najlepiej w placówce, do której uczęszcza. Zadaniem dyrektora jest zorganizowanie takiej pomocy psychologiczno-pedagogicznej po uprzednim zgłoszeniu problemu przez nauczyciela.

Niektóre przedszkola mają własnych specjalistów, takich jak na przykład psycholog, który obserwuje dzieci, pomaga zarówno rodzicom, jak i nauczycielom, którzy borykają się z trudnymi problemami wychowawczymi. Psycholog udziela konsultacji i daje wskazówki opiekunom. Często prowadzi warsztaty dla nauczycieli i rodziców, dotyczące rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka i metod wychowawczych.

Czy w przedszkolu jest logopeda?

Niestety nie we wszystkich przedszkolach jest logopeda. Jednak podobnie jak w przypadku pomocy psychologicznej – dyrektor powinien zapewnić również pomoc logopedyczną.

W placówkach, które zatrudniają takiego specjalistę, dzieci objęte są profilaktyką logopedyczną. Po przeprowadzonej diagnozie logopeda organizuje indywidualną terapię, podczas której prowadzi zabawy i ćwiczenia wspierające prawidłowy rozwój mowy dziecka.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (109 głosów, średnia: 4,05 z 5)
loading... zapisuję głos...