Odchudzasz się, ale waga nie spada?

Udało Ci się zmobilizować, chodzisz na siłownię, biegasz, ćwiczysz. Odżywiasz się zdrowo. Minęło już trochę czasu, odchudzasz się, ale waga nie spada ? Początkowa mobilizacja spada, bo nie widzisz efektów? Uspokajamy! Twoja waga może przekłamywać Twoje osiągnięcia! Poznaj opinię dr Moniki Dąbrowskiej-Molendy, dietetyka ze Szpitala Medicover.

bieganie

Co jest najlepszym motywatorem do tego, by kontynuować dietę lub treningi? Kolejne sukcesy. Dla wielu z nas ich wyznacznikiem są liczby, jakie pokazuje waga. Potrafimy stawać na niej codziennie (a nawet kilka razy dziennie) i obsesyjnie liczymy swoje BMI. Tymczasem nawet jeśli kilogramów nadal jest tyle samo, nie oznacza to wcale, że efektów nie ma. Wręcz przeciwnie – w ciele mogą zachodzić duże zmiany, których po prostu nie widać na zewnątrz. Jeśli więc chcesz sprawdzić swoje rzeczywiste postępy, informacji o nich może dostarczyć badanie tak zwanej bio-impedancji elektrycznej, czyli prościej mówiąc analiza składu ciała. Dziś mogą się jej poddawać już nie tylko zawodowi sportowcy.

Odchudzasz się, ale waga nie spada?  – Waga nie mówi całej prawdy! 

Może zdarzyć się tak, że kilka osób waży tyle samo, ale są one w zupełnie innej kondycji – jedna z nich ma nadwagę, druga niedowagę, a jeszcze inna obrzęki wodne. Jak to możliwe? Na przykład u osób, które mają dobrze dobraną dietę lub pracują nad sylwetką na siłowni, waga może pozostawać przez długi czas na niezmienionym poziomie, a nawet się zwiększać. Nie oznacza to wcale, że popełniają jakieś błędy. – Wszystko dlatego, że liczba kilogramów jest bardzo ogólnym i nie do końca precyzyjnym wskaźnikiem. Wynika to przede wszystkim z faktu, że jeden kilogram mięśni ma dużo mniejszą objętość niż taka sama ilość tkanki tłuszczowej. Wysportowane ciało wygląda więc lepiej, a obwody poszczególnych jego części są mniejsze. Klasyczna waga jednak tego nie pokazuje – mówi dr Monika Dąbrowska-Molenda, dietetyk ze Szpitala Medicover.

W związku z tym coraz częściej odchodzi się od klasycznego ważenia na rzecz bardziej specjalistycznych badań takich jak analiza składu ciała. – Zyskuje ona na popularności także dlatego, że dla osób trenujących, odchudzających się czy chcących racjonalnie przytyć o kilka kilogramów, równie ważne, jeśli nie ważniejsze, powinno być też uzyskanie informacji istotnych przede wszystkim ze zdrowotnego punktu widzenia – dodaje dr Monika Dąbrowska-Molenda ze Szpitala Medicover.

Odchudzasz się, ale waga nie spada?  –  Analiza składu ciała!

Odchudzanie

Jak wygląda i na czym polega analiza składu ciała? – Takie badanie można wykonać na przykład przy okazji wizyty u dietetyka lub lekarza bariatry. Pacjent staje na specjalistycznym urządzeniu przypominającym wagę, a w rękach trzyma elektrody – mówi dietetyk dr Monika Dąbrowska-Molenda. – Analiza odbywa się dzięki przewodzeniu przez jego ciało elektryczności – nie jest to dla niego w żaden sposób odczuwalne czy niebezpieczne. System jest w stanie określić ilość danej tkanki na podstawie różnicy napięć – mięśniowa, kostna i woda przewodzą elektryczność znacznie lepiej niż tłuszczowa – dodaje.

Podczas takiej analizy bada się przede wszystkim zawartość tkanki tłuszczowej i stopień otłuszczenia narządów wewnętrznych pacjenta, ilość masy mięśniowej, zawartość wody w organizmie, stan masy kostnej i ustala podstawową przemianę materii. – Pozwala to zdiagnozować na przykład, czy dana osoba ma otyłość bądź nadwagę, a może są to tylko obrzęki. Wyniki informują także o stopniu nawodnienia organizmu, a nawet pozwalają określić ryzyko wystąpienia niektórych chorób takich jak cukrzyca czy nadciśnienie – wymienia dr Monika Dąbrowska-Molenda ze Szpitala Medicover. Dzięki badaniom wykonywanym regularnie można też na bieżąco śledzić postępy treningów i skuteczność diety, na przykład sprawdzać przyrost masy mięśniowej w poszczególnych partiach czy zmianę proporcji mięśni do tłuszczu i w razie potrzeby wprowadzać modyfikacje w planie ćwiczeń czy jadłospisie. Dzięki temu walka o dobrą formę i samopoczucie jest jeszcze skuteczniejsza i dużo łatwiej się do niej zmotywować.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (149 głosów, średnia: 4,70 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  16 października 2015 09:49

    Nie każdy chce się odchudzać…

    Odpowiedz
    • Żanett  16 października 2015 09:51

      ja to nawet chciałabym przytyć 🙂 A swoją drogą, najpierw tracimy wodę z organizmu, więc ubytek 1 kg na wadze jest możliwy praktycznie z dnia na dzień.

      Odpowiedz
  2. AnnaKwasniak  16 października 2015 10:25

    Nie mam jakiegoś parcia na chudnięcie, chociaż wiem, że pare kilo mogłoby mi ubyć 😉

    Odpowiedz
  3. lilkawodna  16 października 2015 11:17

    Mi by się dieta przydała. Jeszcze zimy nie ma a ja już ma dwa kilo do przodu.

    Odpowiedz
  4. bbo  16 października 2015 12:05

    Ja muszę się za siebie wziąć… ale chyba od wiosny 😉

    Odpowiedz
  5. Aneta  16 października 2015 15:42

    Często to brak efektów sprawia, że tracimy silną wolę i zaprzestajemy treningów.
    Brak spadku wagi może też być spowodowany np. problemami z tarczycą.

    Odpowiedz
  6. martus2833  16 października 2015 17:34

    Waga to nie wszystko; trzeba pamiętać, że mięśnie są cięższe niż tłuszcz.

    Odpowiedz
  7. Patriszia  19 października 2015 17:01

    Nigdy się nie odchudzałam i raczej nie będę. Zawsze byłam chuda więc to nie dla mnie;p

    Odpowiedz
  8. Anita  26 października 2015 20:49

    Ja planuję za jakiś czas wybrać się na taką „wagę” 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany