Od interesu do sukcesu
Spis treści:
Od bycia szefową własnego przedsiębiorstwa wiele kobiet dzieli jedna, ale wymagająca odwagi decyzja. Podjęło ją już ponad 1,5 mln Polek, które z powodzeniem kierują swoimi firmami. Wiele pań nadal obawia się jednak wkroczenia w świat biznesu – martwią się, skąd wezmą pieniądze na rozwój firmy i jak pozyskają klientów. Są na to sposoby!
Według danych PARP aż 63 proc. kobiet pracujących na etatach oraz ponad połowa bezrobotnych bierze pod uwagę założenie własnej firmy w ciągu najbliższych pięciu lat. To sprawia, że o biznesie nie można myśleć jako o sferze zarezerwowanej tylko dla mężczyzn. Rośnie bowiem liczba businesswoman z powodzeniem kierujących własnymi firmami.
Dotacje na wyciągnięcie ręki
Aby dobrze wystartować z własnym interesem lub rozwinąć już istniejąca firmę niezbędny jest kapitał – to wiemy wszyscy. Dlatego kiedy kończą się oszczędności, zaczynamy szukać finansowego wsparcia. Część osób pożycza pieniądze od rodziny, część bierze kredyt w banku. Dzięki temu, że Polska należy do Unii Europejskiej, możemy też postarać się o unijna dotację. Taka forma doinwestowania to wyjątkowo interesujący sposób na dofinansowanie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
W zależności od regulaminu konkretnego projektu unijnego, takie wsparcie mogą uzyskać osoby, które prowadzą bądź dopiero planują założyć działalność gospodarczą. Zróżnicowany jest również obszar działalności, jakiego dotyczą dotacje. Na przykład w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki istniejące firmy mogą otrzymać wsparcie finansowe na zakup sprzętu komputerowego czy niezbędnych maszyn, a także na różnego rodzaju szkolenia pracowników. Pomoc mogą uzyskać także np. panie, które dopiero wchodzą na rynek pracy lub wracają do aktywności zawodowej po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci.
Rozwój poprzez integrację
Uzyskanie dofinansowania to nie wszystko – należy również pamiętać o konieczności dotarcia z ofertą do potencjalnych klientów i partnerów. Sposobem na nawiązywanie kontaktów biznesowych jest zaangażowanie się w działalność różnego rodzaju stowarzyszeń, których celem jest wsparcie i wymiana doświadczeń na temat prowadzenia firmy. Jedną z tego typu inicjatyw jest poznański Klub Kobiet Przedsiębiorczych, który powstał w 2008 r. i od tego czasu aktywnie działa na rzecz integrowania kobiet, które prowadzą swoją działalność lub zajmują decyzyjne stanowiska w różnych przedsiębiorstwach. Każde z comiesięcznych spotkań Klubu ma określony temat i prowadzi je wybrany ekspert. – Odbywały się już u nas na przykład szkolenia z kierowania projektem czy zarządzania kryzysowego, a także savoir-vivre’u w biznesie, public relations czy networkingu – wylicza Joanna Stankiewicz, współzałożycielka Klubu. – Dzięki temu nasze spotkania to okazja do dyskusji na tematy biznesowe, a dodatkowo także szansa na nawiązanie kontaktów, które w przyszłości mogą wpłynąć na dalszy rozwój biznesu – dodaje Ewa Dominiak, współzałożycielka Klubu.
Rozkwit naszej firmy jest w znaczniej mierze uzależniony od rozwoju każdej z nas. Najtrudniejszy jest pierwszy krok – ale dzięki wsparciu funduszy europejskich oraz organizacji biznesowych postawić go jest dużo łatwiej. Tym bardziej, że informacje o dotacjach są dostępne na wyciągnięcie ręki – wystarczy zajrzeć na strony internetowe urzędów, a stowarzyszenia takie jak Klub Kobiet Przedsiębiorczych z Poznania tylko czekają, aż dołączy do nich kolejna kobieta interesu.