Obalamy słodkie mity!

Czy konieczna jest rezygnacja ze wszystkiego, co słodkie? Postanowiliśmy zmierzyć się z najpopularniejszymi obiegowymi mitami na temat słodyczy.

Potrzeba odczuwania słodkiego smaku jest naturalna dla każdego z nas. Nic więc dziwnego, że słodycze tak bardzo nas kuszą i że tak trudno jest nam z nich zrezygnować. Paradoksalnie, im bardziej odmawiamy sobie słodkich pokarmów, tym większy mamy na nie apetyt. Czy jednak konieczna jest rezygnacja ze wszystkiego, co słodkie? Postanowiliśmy zmierzyć się z najpopularniejszymi obiegowymi mitami na temat słodyczy.

Slodkosci

Mit 1. Będąc na diecie, należy całkowicie zrezygnować ze słodyczy.

Wydawałoby się, że największym wrogiem szczupłej sylwetki są słodycze. Rzeczywiście może tak być, o ile trudno nam zachować umiar. Raz na jakiś czas możemy sobie pozwolić na kilka kostek gorzkiej czekolady czy kawałek domowego ciasta, do którego, dla poprawienia walorów smakowych, zamiast cukru użyliśmy substancji słodzącej (np. ksylitolu czy stewii). Już podczas zakupu słodyczy warto przeanalizować składy dostępnych produktów, by dokonać właściwego wyboru. Dzięki temu mamy gwarancję, że w naszym koszyku z zakupami są tylko wyselekcjonowane produkty, na których konsumpcję możemy sobie pozwolić bez wyrzutów sumienia.

Mit 2. Osoby chore na cukrzycę nie powinny w ogóle jeść słodyczy.

Zarówno osoby zdrowe, jak i te chore na cukrzycę, nie powinny stawiać sobie tak restrykcyjnych zakazów, bo ich efekt będzie odwrotny od zamierzonego. Diabetycy mogą bez obaw sięgać po takie słodycze, w których cukier jest zastąpiony niskokalorycznymi substancjami słodzącymi. Nie wpływają one na poposiłkowe stężenie glukozy we krwi, dlatego sprawdzą się jako substytut cukru u cukrzyków. Dodatkowo, bezpieczeństwo ich stosowania, w ramach dopuszczalnego dziennego spożycia, zostało potwierdzone przez Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością i Polskie Towarzystwo Diabetologiczne.

Mit 3. Nieważne, jakie słodycze wybieramy. Każde szkodzą tak samo.

Słodycze mogą mieć zgubny wpływ na stan naszego zdrowia, o ile sięgamy po nie zbyt często, na przykład w celu poprawienia nastroju. Jest jednak grupa słodyczy, która, w rozsądnych ilościach, nie tylko nie szkodzi, ale nawet pomaga. Mowa o produktach zawierających w swoim składzie słodziki. Niskokaloryczne substancje słodzące nie ulegają fermentacji i nie przyczyniają się do próchnicy zębów. Słodziki poprawiają smak środków higieny jamy ustnej, na przykład past do zębów, dzięki czemu mogą nawet zachęcać do ich regularnego stosowania.

Mit 4. Dbając o linię, nie należy pić słodkich napojów gazowanych.

Nawodnienie organizmu jest ważne, nie tylko wtedy, kiedy pragniemy pozbyć się zbędnych kilogramów. W związku z tym, że poziom płynów w organizmie możemy uzupełnić za pomocą różnorodnych napojów, sięgajmy po takie napoje, które najbardziej nam smakują, również te gazowane. Smak napojów jest głównym czynnikiem, który decyduje o tym, że chętniej sięgamy po napoje bezalkoholowe, herbatę lub mleko niż czystą wodę.*Jeśli dbamy o linię, sięgajmy po te o obniżonej zawartości kalorycznej. Ugaszą nasze pragnienie i dostarczą przyjemnych doznań smakowych, nie powodując wyrzutów sumienia. Warto urozmaicać swoją dietę właśnie w ten sposób.

*Więcej informacji na temat prawidłowego nawodnienia organizmu: www.europeanhydrationinsitute.org

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (255 głosów, średnia: 4,70 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  7 marca 2014 18:34

    Nie miałam nigdy problemu z wagą, ale jak będę kiedyś miała to skorzystam z tych rad.

    Odpowiedz
  2. bbo  7 marca 2014 20:13

    Mit 4 bardzo mnie zdziwił. Bardzo!

    Odpowiedz
  3. martucha180  7 marca 2014 21:35

    Słodycze z zawartością słodzika – o tym to ja z kolei nie słyszałam.

    Odpowiedz
  4. as_sa  11 czerwca 2014 13:59

    Uznanie za mit, że dbając o linię, nie należy pić słodkich napojów gazowanych trochę mnie zaskoczyło

    Odpowiedz
  5. efffciaa  14 kwietnia 2016 12:19

    Mnie również , tak jak koleżankę zaskoczyły te napoje gazowane , przecież zawsze si,ę tłukło , że rozdymają brzuch , co widzę po swoim zresztą , jak nie piję gazowanego jest mniejszy .

    Odpowiedz
  6. Laura  14 czerwca 2016 06:48

    Cukru wystrzegam sie jak ognia, organizm też go nie potrzebuje. Oczywiście jestem ogromnym łasuchem wiec cieżko opierać się w nieskończoniść…uważam jednak, że raz na jakiś czas kawałek ciasta na przyjęciu czy gałka ulubionego loda na spacerze z dzieckiem jeszcze nikomu krzywdy nie zrobiła😊 Wiadomo, wszystko z umiarem😉

    Odpowiedz
  7. katja  21 czerwca 2016 16:16

    Oczywiście, że organizm potrzebuje cukru, ale w odpowiednich proporcjach nie zaburzających jego gospodarki.

    Odpowiedz
  8. kasia87g  25 lipca 2016 20:05

    czekolada to moja słodycz 🙂

    Odpowiedz
  9. martucha180  26 lipca 2016 20:50

    Odgrzewany artykuł….

    Odpowiedz
  10. Kika07645  16 kwietnia 2017 05:37

    Ciekawy artykuł. Miło sie dowiedzieć ze będąc na diecie nie trzeba rezygnować ze słodyczy. Jeszcze króluje taki mit ze cukrzyca bierze się z nadmiernego spożycia cukru.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany