Obalamy 5 mitów o cukrze w naszej diecie!

Cukier jest obecny w naszej diecie i ciężko byłoby nam się go pozbyć całkowicie, jednak w jakich formach przemyca się go do naszego jadłospisu. Czy mówią Ci coś nazwy: dekstryna, maltoza, sacharyna czy sukraloza? Obalamy 5 mitów o cukrze w naszej codziennej diecie!

Zobacz także: Cholesterol a samopoczucie

 cukier słodycze

 5 mitów o cukrze – Zdrowy cukier – cukier trzcinowy, brązowy, syrop z agawy

Choć dietetycy walczą z tą opinią od lat, mit o tym, że cukier trzcinowy to zdrowe źródło energii, ciągle cieszy się popularnością. Tymczasem cukier buraczany i trzcinowy to ta sama sacharoza, tylko z innych roślin. Cukier trzcinowy ma nawet większy indeks glikemiczny niż buraczany, oba zawierają podobną ilość kalorii.  – Cukier brązowy wyróżnia się zawartością minerałów, ale są to ilości śladowe, dla organizmu to taki sam cukier jak biały czy rafinowany. W wyniku jego rozkładu powstaje glukoza i fruktoza, które powodują wzrost cukru we krwi – tłumaczy Beata Straszewska z centrum wiedzy o stewii Stewiarnia.pl.

Coraz więcej zastrzeżeń pada również pod adresem syropu z agawy, przedstawianego do tej pory jako zdrowa alternatywa cukru. Choć fruktoza nie podnosi poziomu cukru we krwi tak jak glukoza, spożywanie jej nagminnie i w dużych ilościach może prowadzić do insulinooporności, od której już tylko krok do chorób serca i stanu przedcukrzycowego. Syrop z agawy aż w 70-90 proc. składa się właśnie z fruktozy.

 5 mitów o cukrze – Sztuczne słodziki są zdrowsze

Wyeliminowanie cukru z diety to dobra decyzja, zastąpienie go sztucznymi słodzikami – już nie. Sztuczne słodziki, takiej jak sacharyna, sukraloza lub aspartam, chociaż nie dostarczają organizmowi kalorii, to jak pokazują badania, mogą podnosić stężenie glukozy we krwi. Udowodniono również, że zmiany zachodzące we florze bakteryjnej jelit pod wpływem tych substancji mogą być czynnikami powodującymi otyłość i cukrzycę typu 2.

Lepszą alternatywą cukru są naturalne słodziki – pochodzące z roślin: stewia czy erytrytol. To substancje nie zawierające kalorii, o prawie zerowym indeksie glikemicznym, niepodnoszące poziomu cukru we krwi – tłumaczy ekspertka ze Stewiarnia.pl.

Polecamy również: Jak pomóc dziecku z nadwagą

 5 mitów o cukrze – Zły cukier to sacharoza

Zgubny cukier niejedno ma imię. Ilość cukrów w produktach przetworzonych jest niezbitym argumentem za tym, żeby uważnie czytać etykiety. Jakie nazwy powinny budzić nasz niepokój? Oprócz cukru, będzie to glukoza, fruktoza, syrop glukozowo-fruktozowy, maltodekstryna, dekstryna, maltoza. O tym, że produkt zawiera cukier, świadczy też zawartość takich składników jaki melasa, miód, syrop z agawy, syrop klonowy czy karmel.

 5 mitów o cukrze – Cukier krzepi, cukier konserwuje

Tak, ale tylko produkty spożywcze. Cukier jako substancja osmoaktywna zapobiega rozwojowi drobnoustrojów i psuciu się produktów. W przypadku ludzkiego organizmu to działanie zgubne – wysoki poziom cukru we krwi powoduje degenerację włókien kolagenowych, co prowadzi do utraty sprężystości skóry. Dieta bogata w cukier to prosta droga do starzenia się skóry i zmarszczek.

 5 mitów o cukrze – Cukier zaspokaja głód

Produkty z dużą zawartością cukru dostarczają organizmowi energii szybko, ale poczucie sytości ustępuje już po kilku chwilach. Organizm broni się przed wzrostem glukozy we krwi wyrzutem insuliny, głód powraca, a wraz z nim chęć sięgnięcia po kolejne słodycze. Co więcej, według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Yale, produkty z fruktozą dają mniejsze uczucie sytości niż żywność zawierająca glukozę. Głód na dłużej zaspokoją produkty bogate w węglowodany złożone i błonnik – uwalniają one glukozę stopniowo i dłużej, nie powodując gwałtownych skoków cukru we krwi.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (196 głosów, średnia: 4,79 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  27 czerwca 2015 09:00

    Czasami trzeba trochę zgrzeszyć i zjeść odrobinę niezdrowego cukru!

    Odpowiedz
  2. Żanett  27 czerwca 2015 09:11

    Nigdy nie przyszłoby mi do głowy, aby wyeliminować cukier z diety :p

    Odpowiedz
  3. lilka  27 czerwca 2015 09:30

    Ja malo co jem cos slodkiego wole slone… nawet herbaty nie slodze

    Odpowiedz
  4. scrabble  27 czerwca 2015 10:11

    Artykuł powinien zacząć się od stwierdzenia: „Nadmiar cukru= zmarszczki” Wtedy wstrząsnąłby niejedną z Nas 😉 Ale serio, już od chyba 2 lat do słodzenia wykorzystuję stewię i nie wyobrażam sobie wrócić do normalnego cukru.

    Odpowiedz
  5. Redakcja  27 czerwca 2015 11:11

    scrabble – zgadza się – zbyt dużo cukru to zmarszczki poprzez proces zwany glikacją białek. Cukier przyspiesza rozkład elastyny i kolagenu. Wniosek jeden – ładną sylwetkę i twarz bez zmarszczek pozwala nam zachować dieta ograniczająca cukry. Niestety dla łasuchów

    Odpowiedz
  6. Jaworka  27 czerwca 2015 11:30

    Szybkie zmarszczki to nie tylko cukier, na to składa się wiele czynników jak również geny.Moja mama oprócz lekkich mimicznych nie ma wielkich zmarszczek a znajome z jej wieku maja o wiele więcej i zazdroszczą jej wyglądu a słodzi tak jak zwykle i słodyczy tez sobie nie odmawia oczywiście wszystko z umiarem

    Odpowiedz
  7. Patriszia  27 czerwca 2015 15:15

    Nie miałam pojęcia że nadmiar cukru wpływa na pogorszenie stanu skóry. Niestety tak trudno mi jest wyeliminować cukier…

    Odpowiedz
  8. Wusia  28 czerwca 2015 11:01

    Cukier Twój wróg! Nie słodzę ani herbaty ani kawy.

    Odpowiedz
  9. Madziulka444  28 czerwca 2015 11:54

    Ja stosuję w codziennym jadłospisie cukier trzcinowy.

    Odpowiedz
  10. oskarek1995  28 czerwca 2015 12:16

    Ja używam stewii

    Odpowiedz
  11. bbo  28 czerwca 2015 19:40

    Ja używam „zwykłego” cukru. Nie wyobrażam sobie kawy bez niego. I chyba to mojemu organizmowi wystarcza, bo nie mam chęci na słodycze 😉

    Odpowiedz
  12. martucha180  28 czerwca 2015 20:03

    Mity trzeba obalać, ale trochę trzeba życie sobie osłodzić…

    Odpowiedz
  13. gosia141088  7 lipca 2015 10:28

    bardzo fajny przydatny i prosty atykuł, niestety trzeba sie przestawić na cukier trzcinowy , a ja myslalam (na prawde zgubnie ) ze przez cukeir i sól się nie starzejemy w takim stopniu a tutaj zonk niestety:( nie wiedziałam również że przez dodawanie słodzików zamiast normalnego cukru nie dostarczamy tyle kaloerii co przy zastosowaniu zwyklego – ale jak widać to tylko „bujda”. Musze się przestawić

    Odpowiedz
  14. Kaśka  7 lipca 2015 15:22

    Większość z nas rezygnuje całkowicie z cukru w kawie czy herbacie, ogranicza czekoladki i ciasta, a nawet sięga po zamienniki jak stewia. Wiele znanych firm w przemyśle np. mleczarskim stosuje już stwie do swoich jogurtów. Ale poza zwykłym cukrem weźmy pod lupę też owoce, które zawierają dużo cukrów jak np czereśnie czy banany. Z dwojga złego, lepsze owoce 😉

    Odpowiedz
  15. Anita  29 lipca 2015 01:51

    muszę zainteresować się zdrowszym cukrem 🙂

    Odpowiedz
  16. Marlena  17 sierpnia 2015 20:38

    Mniaam ! Uwielbiam słodkie !

    Odpowiedz
  17. Agnieszka  17 listopada 2015 13:41

    Smakowite

    Odpowiedz
  18. sylwiawes  23 lutego 2016 17:27

    Bardzo ciekawy artykuł. Słodkie uwielbiam , ale nie przesadzam z ilością. kawę i herbatę piję gorzką 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany