Niewłaściwe nawyki żywieniowe Polaków – problem otyłości

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia w Polsce wynika, że około 62% mężczyzn i 50% kobiet ma mniejszą bądź większą nadwagę. Wszystko wskazuje na to, że dane te będą coraz bardziej zatrważające. Co można zatem poradzić Polakom w kwestii nawyków jedzeniowych?

Zdrowe odzywianie

Jest kilka zasad, o których warto pamiętać, by nie przybierać dodatkowych kilogramów:

Po pierwsze – powinno się uporządkować swój harmonogram jedzenia. Najlepiej jest podzielić dzień na kilka posiłków (4-5) podawanych w równych odstępach czasu.

Po drugie – zminimalizować spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Produkty te, jak napoje gazowane, mleczna czekolada, fast foody, słodycze, białe pieczywo zawierają dużą ilość węglowodanów, których organizm w normalnych warunkach nie jest w stanie przyswoić bez szkody dla siebie .

Po trzecie – powinno się jeść tylko tyle, aby zaspokoić głód. „Niestety życie w biegu sprzyja podjadaniu i późnym, obfitym posiłkom. Dlatego zamiast zaspokajać głód, jemy zbyt dużo i czujemy się przepełnieni. To przyczynia się do powiększenia objętości żołądka, a w konsekwencji do wzrostu zapotrzebowania na jedzenie” – tłumaczy lek. med. Agnieszka Lemańczyk, Centrum Odmładzania i Odchudzania Czapielski Młyn.

Po czwarte – posiłki powinno się spożywać powoli, bez pośpiechu, dokładnie przeżuwając. Jedząc szybko, łatwo jest przeoczyć moment poczucia sytości.

Nawyki, które działają na naszą niekorzyść:

„Jemy szybko i o nieregularnych porach. Wiele osób pierwszy większy posiłek spożywa dopiero po pracy, tj. koło godziny 19 lub 20! Na dodatek, posiłki, które spożywamy są często bardzo ubogie w wartości odżywcze. Dostarczamy swojemu organizmowi w jedzeniu ogromne ilości toksyn, co później przekłada się negatywnie na jego funkcjonowanie. Efekt – uczucie wzdęcia, biegunki, mdłości, zatwardzenie, ogólne zmęczenie i rozdrażnienie” – mówi lek. med. Agnieszka Lemańczyk.

Widać, że zachowanie odpowiedniej wagi, nie musi wymagać od nas wiele wysiłku. Czasami wystarczy konsekwencja, dyscyplina, właściwe nawyki żywieniowe i 30 minut aktywności fizycznej dziennie!

Więcej o diecie oczyszczającej znajdziecie na:

www.czapielskimlyn.pl

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (91 głosów, średnia: 4,48 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Masza  22 lipca 2013 12:28

    Jakoś ciężko mi sobie wyobrazić jedzenie pierwszego posiłku o 19.00.
    Trudno się jednak nie zgodzić z treścią artykułu. Nasze nawyki żywieniowe pozostawiają wiele do życzenia.Później dziwimy się,że zamiast schudnąć znów przybrało się na wadze.

    Odpowiedz
  2. AnnStyl  9 lutego 2016 09:26

    Bardzo pouczający artykuł i cenne wskazówki. Niestety życie nas nie rozpieszcza. Faktycznie brakuje nam czasu i odbija się to na naszym szybkim, pośpiesznym pochłanianiu posiłków, zamiast się nimi delektować. Szkoda, ale czy da się przestawić coś w naszych umysłach bez chęci ku temu?

    Odpowiedz
  3. dakotka  18 lutego 2016 11:18

    nie możemy zapominać, ze „podkradanie” diety koleżance czy siostrze może być dla nas zgubne, one schudną-my rzybierzemy na wadze, albo znajdą się inne problemu zdrowotne… podstawą jest umiar we wszystkim i dostarczenie naszemu organizmowi tego, czego potrzebuje. swoją drogą, mógłby ktoś wreszcie wymyslić nieobciążającą dietę na przytycie 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany