Niesłodka słodycz, czyli gdzie jest cukier

Wiele ostatnio mówi się o cukrze, jego zamiennikach i tym, jak ograniczać słodką substancję. Tymczasem by zmniejszyć poziom spożywanego cukru, nie trzeba całkowicie rezygnować ze słodyczy. Zamiast tego warto rozejrzeć się uważnie i sprawdzić, gdzie jest cukier i co kryje się w składzie kupowanych przez nas produktów.

cukier

Warto wiedzieć, że cukier, pod różnymi nazwami, kryje się w różnych gotowych wyrobach, które wcale słodkie nie są. Tym sposobem słodycz dostaje się do naszego organizmu zupełnie niepostrzeżenie.

Najczęstsze produkty, które zawierają cukier, a nie są deserami:

  • Gotowe sosy do makaronu
  • Sosy sałatkowe
  • Jogurty
  • Płatki śniadaniowe i batoniki muesli
  • Warzywa w puszkach
  • Wędliny
  • Dania gotowe, zupy

Co ważne, cukier występuje w składzie produktów spożywczych nie tylko pod tą najbardziej powszechną nazwą, ale pod wieloma innymi. Częsta forma to fruktoza („cukier owocowy”) i sacharoza („cukier stołowy”). Cukier występuje także pod takimi hasłami, jak: miód, glukoza, dekstroza, syrop kukurydziany, syrop glukozowo-fruktozowy, sorbitol, koncentrat soku owocowego, galaktoza, laktoza, polidekstroza, mannitol, maltodekstryna, cukier turbinado.

ukryty cukier

Aby rzeczywiście ograniczyć cukier w diecie, czytajmy uważnie etykiety i wybierajmy produkty, które nie mają w składzie cukru, pod jakąkolwiek nazwą. Zamiast kupować produkty ready to eat, gotujmy samodzielnie. Cukier nie jest przecież niezbędny do uzyskania znakomitego smaku zupy czy sosu – wystarczy mieszanka ziół i przypraw. Drobne zmiany pozwolą znacznie ograniczyć spożycie cukru i pozwolić sobie na coś naprawdę słodkiego, kiedy rzeczywiście mamy na to ochotę.

Czytanie etykiet, sprawdzanie składu produktów i zarządzanie kaloriami to klucz do świadomego żywienia, a co za tym idzie, do szczuplejszej sylwetki i lepszej kondycji. Jeśli jemy gotowe danie zawierające nadprogramowe kalorie, które na pozór wygląda normalnie, nie mamy motywacji, by spalić tę nadwyżkę energii za pomocą aktywności fizycznej. Tymczasem, jeśli zjemy batona lub ciastko, mamy pełną świadomość, że była to porządna porcja kalorii, a więc mamy motywację, żeby w zamian za tę chwilę się poruszać. Bądźmy zatem świadomi, co ląduje w naszym żołądku – mówi Ewa Kurowska, dietetyk kampanii Zarządzanie Kaloriami.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (135 głosów, średnia: 4,35 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. kasia87g  10 maja 2016 10:03

    olalala chyba człowiek by zwariował i spędzał całe dnie w sklepie szukając produktów które cukru w ogóle nie mają, wszystko jest dla ludzi, ale z umiarem

    Odpowiedz
  2. Aneta  10 maja 2016 11:19

    Ciekawy artykuł, czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy, że gdzieś czai się mnóstwo cukru. A z drugiej strony – też nie dajmy się zwariować, należy tylko we wszystkim zachować umiar 🙂

    Odpowiedz
  3. sylwiawes  10 maja 2016 17:48

    Bez cukru tez nie da się żyć 😉 Trzeba po prostu mieć umiar 🙂

    Odpowiedz
  4. Ewcia  11 maja 2016 11:52

    Ciekawy artykuł. Ile człowiek jeszcze dowie się co codziennie zjada nie mając o tym zielonego pojęcia. W potrawach znajdujemy przeróżne składniki już o konserwantach i soi nie wspomnę 😀 Wobec powyższego życzę wszystkim potencjalnym zjadaczom dużo zdrowia 😀

    Odpowiedz
  5. gusia.  12 maja 2016 10:21

    Tak naprawdę strach czytać te etykiety.Ciągle zadawać sobie pytanie ile soli,cukru,konserwantów?Robiąc zakupy dla rodziny,1/4 dnia człowiek musiałby czytać etykiety w sklepie,drugie tyle się dokształcać w internecie,bo przecież oni po tzw prostym językiem nie piszą tylko symbolami.Ja jeśli wyczytam w internecie,że jest coś be,potem staram się to omijać.

    Odpowiedz
  6. egui  12 maja 2016 13:51

    Zupełne wyeliminowanie cukru z diety jest nie lada wyzwaniem. Ja sama próbuję i próbuję a później się okazuje, że tu jest cukier i tam też się im troszkę dosypało. Masakra.

    Odpowiedz
  7. kati  31 maja 2016 22:22

    Mnie zawsze po obiedzie ciągnęło na słodycze. Czytałam, że to dlatego, że organizm domaga się glukozy i że chrom pomaga ustabilizować skoki glukozy. Polecam chrom organiczny z oleofarm. Fajny i tani

    Odpowiedz
  8. stokrotkapolna  17 listopada 2016 01:14

    Wyeliminować z diety te wszystkie gotowe sosy, owocowe jogurty, całą tą przetworzoną żywność.Sosy domowe są o wiele smaczniejsze, zdrowsze, i musli robić sobie samej.Ja tak robię, .

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany