Naturalnie…z Finlandii

Od zawsze żyli w zgodzie z naturą. Nie zmieniła tego historia, nie zmienił  postęp, nie zmieniła technologia. Wiedzą, że na końcu każdej drogi, zawsze okaże się, że bez ziemi, wody i powietrza nie da się dobrze żyć. A oni chcą i żyją dobrze. Każdego dnia. I każdego dnia, każdym swoim działaniem dziękują naturze za jej łaskawość. I nie chodzi tylko o tak oczywiste we współczesnych czasach zachowania, jak segregacja śmieci, troska o czystość wód i szacunek do każdego stworzenia zamieszkującego las. Oni dziękują również w swój jedyny i niepowtarzalny sposób. Natura jest wokół nich – w kształtach, kolorach, zapachach, w budynkach, tych w których pracują i tych, w których mieszkają, w przedmiotach, którymi się otaczają.  Tacy są Finowie. Być może dlatego też design rodzący się w krainie Słońca Północy cieszy się uznaniem na całym świecie.

Naturalnie...z Finlandii

 

 

Równość

kubki

Dzisiaj, kiedy gender jest słowem odmienianym przez wszystkie przypadki, mało kto pamięta, że pierwszy krajem europejskim, który przyznał prawa wyborcze kobietom była Finlandia. Jaki ma to związek ze wzornictwem? To proste, akt ten najlepiej pokazuje jakimi zasadami kierują się Finowie. Jedną z nich jest równość. Dlatego też tworząc przedmioty Finowie dbają o to, żeby były one zaprojektowane na tyle dobrze, żeby chcieli je kupić najbogatsi, a równocześnie, aby ich cena była na tyle przystępna, żeby stać na nie było tych, którzy zarabiają mniej. Ot i cała filozofia.

 

Prostota i użyteczność

Prostota i użyteczność

Surowy klimat, w którym przyszło żyć Finom, inspirował ich do poszukiwania takich rozwiązań, które przede wszystkim pozwoliłyby im wychodzić naprzeciw wyzwaniom, jakie każdego dnia stawia przed nimi życie. Dlatego też nauczyli się Finowie wykorzystywać naturalne surowce, bo tych mieli pod dostatkiem, i nadawać im kształt przedmiotów, które są tak samo piękne, jak i funkcjonalne. Żeby doświadczyć tej filozofii nie trzeba nawet zanurzać się we wnętrza domów, wystarczy spojrzeć na nie z zewnątrz – drewniane, lekkie i proste konstrukcje, wtapiają się w otaczający je pejzaż, tworząc z nim harmonijną całość. Ale kiedy już przekroczymy próg domostwa, tym co zwraca uwagę są praktyczne rozwiązania –  choćby drewniane meble, które Finowie cenią za trwałość, czy ręcznie tkane chodniki, wykonane ze skrawków innych materiałów. W tej scenerii pojawiają się też elementy dekoracyjne, bardzo często inspirowane fińskim folklorem, który najlepiej ilustruje nierozerwalny związek człowieka z naturą.

 

Naturalnie z… Finlandii

 

Natura to cecha, która wyróżnia produkty tworzone w Finlandii. To też cecha, która stanowi ich największą wartość. Dlaczego? Ponieważ jest gwarancją najwyższej jakości, jakości zgodnej ze standardami narzuconymi nie tylko przez człowieka, ale przede wszystkim przez naturę właśnie. A to sprawia, że są one… autentyczne, a tym samym godne naśladowania. Dlatego też to właśnie fiński design wyznacza trendy w światowym wzornictwie. A najlepszym przykładem jest historia marki Finlandia® Vodka, której każda butelka powstaje tylko i wyłącznie w Finlandii.  Do jej produkcji wykorzystywany jest specjalnie wyselekcjonowany, fiński jęczmień, dojrzewający w promieniach niezachodzącego słońca oraz woda, która krystaliczną czystość zawdzięcza procesowi naturalnej filtracji przez polodowcowe moreny. I tylko, a może aż tyle… Ale nie tylko smak wyróżnia Finlandia® Vodka, to również design, który zawsze czerpał inspirację z natury. Proces ten zainicjowany został już w momencie, kiedy pierwsza butelka wódki pojawiła się na rynku. Jej twórcą był Tapio Wirkkala (1970), jeden z najsłynniejszych fińskich designerów. W 1990 roku dwie butelki Wirkkali zostały wystawione w londyńskim Muzeum Wiktorii i Alberta jako przykład fińskiego wzornictwa szklanego. Ale przygoda marki z uznanymi projektantami nie kończy się tylko na Wirkkali. W 2003 roku na rynku pojawiła się kolejna butelka, którą stworzył Harri Koskinen we współpracy z nowojorską firmą designerską Wallace Church & Co. Kolejny projekt (2011) był efektem współpracy Harri  Koskinena i Kennetha Hirsta, wielokrotnie nagradzanego projektanta przemysłowego z Nowego Jorku. W 2018 roku butelka Finlandia® Vodka przeszła kolejną metamorfozę. Najnowszy projekt jest dziełem londyńskiej firmy Cartil’s i wzorem swoich poprzedniczek kontynuuje tradycję opakowań inspirowanych naturą. Dlatego też znajdujemy na niej delikatne żłobienia, symbolizujące topniejący lód, tłoczone renifery i Słońce Północy, któremu Finowie zawdzięczają energię, a wódka najlepszy fiński jęczmień.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (165 głosów, średnia: 4,24 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  19 września 2018 12:37

    Bardzo mi się podoba, ale trochę tam jak dla mnie za zimno.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany