Nadwaga i otyłość – czym są, jak z nimi walczyć i jak im zapobiec

Coraz więcej ludzi ma problemy ze zbędnymi kilogramami, a nadwaga jest coraz większym problemem w naszym kraju. Czym jest nadwaga? Medycznie określana jest ona jako przewlekłe zaburzenia metabolizmu. Główny powód tych zaburzeń to przede wszystkim nadmierna podaż energii, którą dostarczamy organizmowi w spożywanych pokarmach w stosunku do zapotrzebowania.

Nadwaga i otyłość

„Magazynowanie nadmiaru tej energii przejawia się właśnie w postaci znienawidzonej przez wszystkich tkanki tłuszczowej, ale jest różnica pomiędzy lekką nadwagą a byciem otyłym. O nadwadze mówimy wówczas, gdy masa ciała zwiększona jest do 110-120% masy odpowiedniej do wzrostu i wieku. O otyłości zaś świadczy wskaźnik zwiększenia masy ciała przekraczający u kobiet 130%, u mężczyzn 125% „- wyjaśnia Anna Rogulska. „Do oceny prawidłowej masy ciała służą pomiary według wskaźnika BMI (Body Mass Index). ? To prosta relacja pomiędzy masą ciała podawaną w kilogramach a wzrostem podawanym w centymetrach” ? dodaje dietetyczka.

BMI = wzrost : waga kg

Najnowsze normy BMI

BMI Interpretacja
poniżej 16.0 III stopień niedożywienia
16.0 ? 16.9 II stopień niedożywienia
17.0 ? 18.4 I stopień niedożywienia
18.5 ? 24.9 zakres zalecany
25.0 ? 29.9 I stopień otyłości
30.0 ? 39.9 II stopień otyłości
powyżej 40.0 III stopień otyłości
(otyłość zagrażająca życiu)

AMERYKANIE NADAL W CZOŁÓWCE

Raport opublikowany ostatnio przez brytyjskie pismo medyczne ?The Lancet? (nr 02/2011) stawia niepokojącą tezę: co dziesiąty mieszkaniec naszej planety cierpi na zaburzenia metabolizmu prowadzące do otyłości. Dane przedstawione w badaniu zostały zebrane na przestrzeni 30 lat (1980-2008). Przebadano ponad 9 milionów dorosłych powyżej 20 roku życia ze 199 krajów. Największy problem z otyłością mają mieszkańcy krajów Pacyfiku. Stany Zjednoczone pozostają nadal w czołówce otyłości spośród wszystkich krajów wysoko rozwiniętych. Mimo iż ?The Lancet? nie wskazuje na znaczny wzrost odsetka otyłych w Polsce, to nadal blisko 50% populacji w naszym kraju ma problemy z nadmiarem masy ciała (za GUS, TNS OBOP). Ponadto jak zaznacza Anna Rogulska, specjalista ds. żywienia: zjawisko nadwagi i otyłości dotyczy coraz większej ilości polskich dzieci. Co powinno niepokoić to przekonanie niektórych naukowców, że dzieci wraz z wiekiem nie chudną. Przeciwnie. Nabierają na wadze i większość będzie miała problemy z nadmiarem kilogramów w życiu dorosłym.

Zestawienie najszczuplejszych i najcięższych narodowości na świecie

Mieszkańcy wysp Pacyfiku najbardziej otyli na świecie
Mieszkańcy USA i Nowej Zelandii najciężsi z krajów wysoko rozwiniętych
Mieszkańcy Japonii i Singapuru najszczuplejsi mieszkańcy wśród krajów wysoko rozwiniętych
Mieszkanki Bangladeszu najlżejsze kobiety na świecie
Mieszkańcy Demokratycznej Republiki Konga najlżejsi mężczyźni na świecie
Mieszkanki Turcji najcięższe Europejki
Mieszkanki Szwajcarii najlżejsze spośród Europejek
Mieszkańcy Czech najciężsi Europejczycy

DIETETYCZNE WSPOMAGANIE SPORTU

– Problemy z otyłością wynikają oczywiście z niewłaściwej diety, ale nie można lekceważyć epidemii braku ruchu i niepokojąco niskiej aktywności. Siedzący tryb pracy to współczesny styl życia. Nie mamy czasu na podstawowe czynności ruchowe jak maszerowanie, bieganie jazda na rowerze lub długie spacery. Siedzimy przeciętnie 10 godzin dziennie, żyjąc według schematu: obciążająca kręgosłup praca przy biurku i odpoczynek w domu na kanapie. Tymczasem regularne ćwiczenia przyczyniają się do zmniejszenia tkanki tłuszczowej i obniżenia poziomu cukru we krwi ? zaznacza Władysław Fedejko, specjalista marki HoMedics w Polsce, dystrybutora urządzeń wspomagających zdrowy tryb życia, pielęgnację i terapię. W określeniu ilości tłuszczu w organizmie, wody oraz masy mięśniowej i kostnej pomocne są tak zwane ?mądre? wagi łazienkowe. To osobista ?stacja zdrowia?, która pokazuje pełny obraz budowy zdrowego organizmu i zdecydowanie ułatwia monitorowanie diety. Aktywność fizyczna i spalanie zjadanych kalorii intensywnie wspierane przez optymalny dobór pokarmów to najlepszy sposób walki z nadwagą i otyłością. Jeść można wszystko tylko w odpowiednich ilościach i właściwie przygotowane. Idealne proporcje tłuszczu, cukru i białka możemy znaleźć chociażby w pełnych ziarnach i żywności nieprzetworzonej. Pełne ziarna zawierają zdrowe węglowodany. Znajdują się one na przykład w mące razowej, kaszach i brązowym ryżu. – Nawet najbardziej restrykcyjne diety, które wymagają ważenia produktów i określania dokładnych parametrów poszczególnych składników w spożywanych produktach, wspomagane są przez nowe technologie ? informuje Władysław Fedejko z HoMedics. Dietetyczne wagi, mierzące wartości odżywcze ? tłuszcz, cholesterol, białko, błonnik i węglowodany – wielu produktów, są bardzo pomocne w przestrzeganiu zalecanej diety. Podobno najlepszym sposobem zachowania zdrowia jest nie jeść, gdy się nie chce, i przestać jeść, gdy jeszcze jest chęć do jedzenia. Najlepszą metodą walki z nadwagą jest strategia oparta na zdrowym odżywianiu się, mądrej diecie i ćwiczeniach.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (136 głosów, średnia: 4,61 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Masza  17 lipca 2013 12:23

    Z roku na rok,wciąż przybywa ludzi z nadwagą.Niestety skutek nieprawidłowego odżywiania,jedzenia śmieciowego,słodyczy,w pośpiechu lub niejedzenia przez cały dzień,dopiero wieczorem.Oczywiście kompletny brak ruchu również robi swoje.Jak tak dalej będzie,to dołączymy do światowej czołówki.

    Odpowiedz
  2. kasiadrozdz  19 września 2016 09:39

    Aby schudnąć, nie musisz stosować rygorystycznej diety i bez przerwy chodzić głodnym. Przeczytaj ten artykuł, aby poznać kilka prostych sposobów, dzięki którym wygrasz z nadwagą i przejmiesz kontrolę nad swoim odżywianiem.
    PODZIEL SIĘ

    0

    Odpowiedz
    • kasiadrozdz  19 września 2016 09:39

      BMI (Body Mass Index), czyli wskaźnik masy ciała, pozwoli Ci monitorować przyrost lub spadek zawartości tłuszczu w Twoim organizmie, pokazując, czy mieścisz się w normie, czy masz nadwagę albo czy jesteś otyła

      Odpowiedz
      • kasiadrozdz  19 września 2016 09:40

        Strony internetowe albo oprogramowanie do analizy wartości odżywczej spożywanych pokarmów mogą pomóc regulować naszą wagę. Masz do wyboru przeróżne strony oraz programy skonstruowane specjalnie z myślą o kontrolowaniu wagi, które zapewnią ci potrzebne wsparcie i pozwolą monitorować liczbę spożywanych kalorii – możesz sprawdzać tam wartość odżywczą zjadanych potraw.

        Odpowiedz
        • kasiadrozdz  19 września 2016 09:40

          Te metody pomogą ci w codziennym bilansowaniu kalorii, tak byś czuła się syta, miała więcej energii, a jednocześnie nie spożywała ich zbyt wiele. Będziesz też mogła sprawdzić, czy twoja dieta zapewnia ci taką ilość witamin, składników mineralnych itd., jaką powinnaś przyjmować każdego dnia.

          Odpowiedz
    • kasiadrozdz  19 września 2016 09:40

      Aby spalanie tłuszczu zakończyło się sukcesem, należy monitorować liczbę konsumowanych kalorii oraz wartość odżywczą jedzenia, dzięki czemu można zachować kontrolę nad całym procesem, śledzić postępy oraz wprowadzać ulepszenia.

      Odpowiedz
      • kasiadrozdz  19 września 2016 09:40

        Bezwarunkowo powinnaś też założyć dziennik, w którym będziesz odnotowywała jedzenie konsumowane każdego dnia: rodzaj albo pochodzenie spożywanych potraw oraz ich ilość. Dane te należy albo wpisać w odpowiednią rubrykę na stronie internetowej, albo zgłosić na cotygodniowym zebraniu osób stosujących dany program.

        Odpowiedz
        • kasiadrozdz  19 września 2016 09:41

          Niektóre serwisy nie tylko zapewniają ci dostęp do stale aktualizowanych zestawień wartości kalorycznych, ale też pozwalają dostrzec wszelkie braki obecne w twojej diecie, w rodzaju niedostatecznej ilości wapnia, żelaza, witaminy B, protein itp.

          Odpowiedz
    • kasiadrozdz  19 września 2016 09:41

      Więcej kroków oznacza więcej spalonych kalorii. Najlepszą okazją do spalania tłuszczu jest wykonywanie przez cały dzień wielu kroków – chodzenie zamiast siedzenia. Sprawdzanie aktualnego wyniku kilka razy dziennie może cię motywować, by dodać jeszcze kilka kroków to tu, to tam.

      Odpowiedz
      • kasiadrozdz  19 września 2016 09:41

        Pojedyncze kroki szybko składają się na ładny wynik. Nie wszystkie liczniki kroków są takie same. Wiele z nich odznacza się takim brakiem dokładności, że mogłabyś założyć cztery sztuki tej samej marki, a pod koniec dnia wskazywałyby one liczby różniące się o tysiąc kroków.

        Odpowiedz
  3. stokrotkapolna  20 marca 2017 08:44

    Dzisiaj mamy większą wiedzęna temat zdrowego odżywiania. Powinni rodzice z tego korzystać, i odżywiać dzieci prawidłowo już od niemowlęctwa, żeby zapobiegać tej groznej chorobie .

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany