Na wiosnę czas na zdrową dietę i ochronę przed chorobami układu krążenia

Miłe spotkania rodzinne przy obfito zastawionym stole, drobne, ale zawsze ?specjalne okazje? oraz sympatyczne wizyty sąsiadów. Wszyscy lubimy wspólnie spożywać posiłki, a prawdziwy, polski obiad nadal nie może się obyć bez schabowego, kotletów mielonych, czy chociażby chrupiącego kurczaka. Nie ma w tym nic złego, ponieważ Polska kuchnia jest równie smaczna, a czasem lepsza, niż popularne potrawy włoskie, francuskie czy chińskie. Niestety smażenie przy użyciu dużej ilości tłuszczów i spożywanie źle zbilansowanych posiłków po latach ?opłacamy? chorobami układu krążenia.

 

Przyczyniają się one do śmierci co drugiej osoby w Polsce i są jednym z największych problemów współczesnej medycyny. Jak cieszyć się smacznym, tradycyjnym jedzeniem, a jednocześnie ustrzec przed typowymi zagrożeniami?

Prawdopodobieństwo rozwoju choroby można przewidzieć i zmierzyć za pomocą określenia tzw. czynników ryzyka, które zdefiniowano na podstawie badań epidemiologicznych obejmujących tysiące osób. Niestety na niektóre z nich nie mamy wpływu ? są to między innymi płeć męska, zaawansowany wiek, czy choroby serca występujące wśród osób z najbliższej rodziny.
Z wieloma czynnikami ryzyka możemy jednak skutecznie walczyć, zmniejszając tym samym prawdopodobieństwo wystąpienia choroby. Najłatwiej jest zacząć od zmiany sposobu żywienia. Spożycie dużej ilości tłuszczów można łatwo ograniczyć na przykład przez zmianę naczyń kuchennych na takie, które posiadają warstwę antyadhezyjną pozwalającą przygotowywać posiłki praktycznie bez tłuszczu. Co jakiś czas swoje menu można urozmaicić również w posiłki przygotowane na parze. Na rynku dostępna jest cała gama ciekawych produktów, które to umożliwiają, zaczynając od prostych bambusowych sitek, a kończąc na naczyniach typu glassgarsystem, które dzięki przezroczystym powłokom umożliwiają obserwowanie procesu przygotowania posiłku.
Dla osób, które chcą zadbać o swoje serce polecana jest dieta o niskiej zawartości cholesterolu. Jej podstawową zasadą jest zamiana tłuszczów nasyconych na nienasycone przez:
– ograniczenie lub wyeliminowanie z diety słoniny, boczku oraz innych tłustych mięs i wędlin
– ograniczenie lub wyeliminowanie spożycia masła i smalcu
– usuwanie tłuszczu z mięsa oraz usuwanie skórki z drobiu
– smażenie na olejach roślinnych, takich jak olej rzepakowy lub oliwa z oliwek
– zastąpienie czerwonych mięs rybami, które dostarczają rzadko występujących składników pokarmowych

W diecie niskocholesterolowej należy również ograniczyć spożywanie podrobów, tłustych i półtłustych serów oraz soli. Nie należy natomiast unikać mleka i produktów mlecznych takich jak kefiry i jogurty ? są one najważniejszym źródłem wapnia w naszej diecie. W przypadku diety niskotłuszczowej mleko powinno zawierać nie więcej niż 0.5% tłuszczu. Bardzo ważne jest również spożywanie dużej ilości warzyw, które jak żadne inne produkty, dostarczają dużej ilości witamin, flawonoidów i błonnika pokarmowego. Każdego dnia podejmujemy decyzje dotyczące naszego zdrowia, zatem pozytywne zmiany możemy zacząć wprowadzać już dziś.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (303 głosów, średnia: 4,70 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. smiecioowa  20 maja 2011 18:16

    Wiosna kojarzy mi się z „koniecznością” oczyszczenia organizmu, sprawdziłam ostatnio działanie irving tea spa sea detox i byłam zachwycona. Sama nie wiem, co mi pomogło – zielona herbata, algi morskie, a może liść mniszka i pokrzywy?

    Odpowiedz
  2. stokrotkapolna  22 marca 2017 15:53

    Ważne rady. Ciekawy artykuł. Można sie dużo dowiedzieć, a wiedzy nigdy nie mamy dość .Warto czytać i się edukować. Zwłaszcza jak coś nas interesuje.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany