Modny crossfit – sprawdź czy jest dla Ciebie

Crossfit jest obecnie jedną z najpopularniejszych form aktywności fizycznej. Jednocześnie jest to trening, który nie wymaga specjalistycznego sprzętu, ale doświadczonego trenera i ogromnej wytrwałości. Zastanawiasz się, czy  jest dla Ciebie? Dowiedz się jakie były jego początki, na czym dokładnie polega i czego potrzebujesz do rozpoczęcia treningu. Pamiętaj tylko, w crossficie bez potu nie ma wyników!

crossfit sport trening

Crossfit – skąd się wziął?

Twórcą  crossfitu jest Greg Glassman, który opracowywał tę metodę od lat 90 XX w. Wykorzystywana w treningu policjantów, żołnierzy, strażaków, zyskała popularność swą skutecznością i szybkimi efektami. Celem treningu jest bowiem wydolność, sprawność, a także siła, których przydatność sprawdza się w najmniej spodziewanych okolicznościach. Sylwetkę i rzeźbę osiąga się natomiast niejako przy okazji.

Crossfit – na czym polega?

Prostota crossfitu wykorzystuje naturalną motorykę człowieka, stąd przysiady, skłony, pompki, a także cały arsenał podstawowych ćwiczeń wykorzystujących masę własnego ciała oraz angażujących większe partie mięśni. Wszystko obywa się bez skomplikowanych maszyn i urządzeń, w imię naturalnej mechaniki ciała, stwarzającej nieskończone możliwości kombinacji. Trening jest tak wszechstronny, a przy tym krótki i intensywny, że nie ma w nim ani  miejsca, ani czasu na nudę. Sala treningowa jest surowa jak pofabryczny loft, a zamiast elektronicznych gadżetów wyposażenie stanowią drążki, skrzynie, sztangi, traktorowe opony. Współcześnie nieco trudniej o tę naturalną garażową surowość, jednak pierwotna idea nie zmienia się – skromność pomieszczenia wyraża pragmatyzm i celowość treningu.

Crossfit z założenia jest społecznościowy – ćwiczy się w zespołach, podejmuje rywalizację, która spaja i każe docenić wysiłek crossfiterów. Kontakt, komunikacja oraz wzajemny doping, budują rodzaj wspólnoty, raczej nieosiągalny dla „samotnego długodystansowca” z korporacyjnej siłowni. W boksach kwitną przyjaźnie, wspólnie się ćwiczy, wspólnie upada i podnosi. Aby uniknąć rutyny, wymienia się zestawami ćwiczeń (wod – workout of the day), nowinkami o specjalistycznych akcesoriach. Wyniki zapisuje się na tablicy, gołym okiem mierzy się formę, postępy, redefiniuje dotychczasowe limity, a dodatkowy element rywalizacji motywuje do dalszej pracy.

crossfit sport trening

Crossfit jest bardzo wszechstronny i uniwersalny, korzysta z osiągnięć boksu, sztuk walki, gimnastyki, sportów wytrzymałościowych:

Trenuj na rowerze, biegaj, pływaj, wiosłuj, itp. – intensywnie i szybko. Przez pięć, sześć dni w tygodniu łącz ze sobą te elementy aktywności fizycznej w tylu kombinacjach i układach, ile tylko przyjdzie Ci do głowy. Rutyna to wróg numer jeden. Niech Twój trening będzie krótki i intensywny. Regularnie poznawaj i uprawiaj nowe dyscypliny sportu” – Greg Glassman.

Crossfit i moda

Crossfit na dobre wyszedł z podziemia. Naturalną koleją rzeczy dyscyplina profesjonalizuje się, nieuchronnie obrasta w komercję i modę. Rosną ceny karnetów, rozrzedza aura wtajemniczenia. Garażowe korzenie to sentyment i pożywka dla przykutych do biurka romantyków, tęskniących za „autentycznym uczestnictwem”.  Wciąż jednak pozostaje wiara w pracę nad sobą i wysiłek prowadzący do celu, bez których tak w życiu, jak i w sporcie – ani rusz.

To właśnie intensywność decyduje o skuteczności crossfitu. Nie ma tu miejsca na spacery, przedłużające się przerwy – ekonomika treningu sprawia, że organizm nie stygnie. Producenci, a za nimi najpopularniejsze, czy największe sklepy internetowe jak 1but.pl czy takemore.net, reagują na popularność dyscypliny, oferując ubiór i obuwie gotowe wytrzymać morderczą liczbę powtórzeń skłonów, przysiadów i jednocześnie zapewnić komfort oraz bezpieczeństwo. Warto zwrócić uwagę na zastosowanie antybakteryjnych tkanin dopasowanych do ciała, które potęgują pracę mięśni oraz wzmacniane cholewki czy uelastycznione podeszwy butów, zapewniające odporność i amortyzację w kontakcie z podłożem.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (154 głosów, średnia: 4,51 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  8 września 2015 10:43

    Oj nie dla mnie.

    Odpowiedz
    • Żanett  9 września 2015 06:18

      Dla mnie też nie 🙂

      Odpowiedz
  2. martus2833  8 września 2015 10:59

    Czy już pisałam, że nie mogę zmusić się do aktywności fizycznej?
    Pewnie, ze sto razy!

    Odpowiedz
    • lilkawodna  8 września 2015 13:06

      Mam tak samo jak Ty! 🙂

      Odpowiedz
  3. bbo  8 września 2015 12:06

    A ja wiem, że powinnam więcej się ruszać.

    Odpowiedz
  4. Uśmiechnij się :)  8 września 2015 19:01

    Za każdym takim artykułem powtarzam sobie, że zacznę się więcej ruszać. I na powtarzaniu się kończy. Widzę, że coraz więcej znajomych ucieka w sport, aż wstyd mi przy nich siedzieć i nic nie robić.

    Odpowiedz
  5. Jaworka  8 września 2015 20:47

    Taki trening to nie dla mnie coś lżejszego może jazda na rowerze haha

    Odpowiedz
    • Anett13  23 lutego 2017 16:23

      A ja uwielbiam 🙂

      Odpowiedz
  6. ewka  9 września 2015 08:19

    nie moje klimaty, jestem za leniwa

    Odpowiedz
  7. Patriszia  10 września 2015 07:32

    Przydałoby się zacząć ćwiczyć, ale tak ciężko się za to wziąć. Jak już uda mi się przekonać do ćwiczeń to wytrzymuję max. tydzień.

    Odpowiedz
  8. Anita  29 września 2015 18:12

    oj nie, na pewno nie na moją kondycję 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany