Fakty i mity o chlebie. Czy rzeczywiście jest jednym z największych wrogów odchudzania?

Chleb to temat równie smaczny, jak pełen kontrowersji. Wielu z nas niepotrzebnie z niego rezygnuje. A wystarczy, aby poznać skład i podobnie jak ze wszystkim – nie przesadzić. Przedstawiamy 8 faktów i mitów na temat pieczywa.

Świeży, pachnący, jeszcze ciepły i najlepiej z masłem. Uwielbiamy chleb, choć wiele z nas z niego rezygnuje. Chodzi przede wszystkim o dietę i zdrowie, bo wokół słyszymy, że pieczywo nie tylko tuczy, ale też (zwłaszcza te z supermarketu) zawiera mnóstwo chemii. Modny za to jest samodzielny wypiek, na co z reguły nie mamy czasu. Czy rzeczywiście bułeczki i kromeczki mają aż tyle wad? Przedstawiamy fakty i mity o chlebie!

źródło: www.pixabay.com

Fakty i mity o chlebie. Czy rzeczywiście jest jednym z największych wrogów odchudzania?

Poznaj fakty i mity o chlebie:

1) MIT: Chleb tuczy

Tak jak ze wszystkim: tuczy nadmiar, a nie sam produkt. Jeżeli jemy chleb na śniadanie, obiad i kolację i to w ilościach zaczynających się od 3 kromek, niewątpliwie przytyjecie. Jaką ilość więc będzie odpowiednia? Wszystko zależy od wartości energetycznej twojej diety. Jeżeli akurat się odchudzasz, twój jadłospis powinien zamknąć się w ok. 1600 kcal, które dają zróżnicowane produkty. Znalazło się tam miejsce więc i na zboża, które rozdzielasz przykładowo między pieczywem, kaszą czy płatkami. Kromka chleba razowego to 75 kcal, więc nietrudno policzyć, że dwie w ciągu dnia wpasują się w zbilansowaną dietę odchudzającą. Przy normalnym trybie życia możemy jeść spokojnie 4 kromki dziennie (rozdzielone przynajmniej na dwa posiłki), pod warunkiem, że dostarczamy też innych zbóż i produktów z pozostałych grup oraz, że zamkniemy się w 2200 -2400 kcal.

 

2) FAKT: Im bardziej nadmuchany chleb, tym mniej wartościowy

Są rodzaje chleba, do których dodano niepotrzebnych ulepszaczy, głównie dlatego, aby przedłużyć do maksimum ich żywotność. Widać to przede wszystkim po objętości pieczywa. Im bardziej sprawia wrażenie „nadmuchanego”, tym ma w sobie więcej zbędnych dodatków. Dzieje się tak, bowiem mąka chłonie więcej wody, a chleb obficiej wyrasta. Takie dodatki nie wpłyną negatywnie na nasze zdrowie, ale sprawią, że nasz organizm otrzyma mniejszy bonus w postaci cennych składników odżywczych.

źródło: www.pixabay.com

3) MIT: Mrożone pieczywo to trucizna

Choć wiele z was może być zaskoczonych: mrożone pieczywo niczym nie różni się od świeżego. Oczywiście mamy tu na myśl skład, a więc i jego wpływ na organizm. Został wyprodukowany w takich samych okolicznościach, z tych samych składników i mrożenie tego nie zmienia.

 

4) FAKT: Zrezygnowanie z chleba na czas diety prowadzi do efektu jojo

Jeżeli chcesz zrezygnować z chleba – zrób to raz na zawsze. W przeciwnym wypadku powrót do niego łatwo może zakończyć się efektem jojo. Ci wszyscy, którzy przestają jeść pieczywo na jakiś czas, podejmując dietę odchudzającą, a następnie do niego wracają mają o wiele większą szansę na efekt jojo. Potwierdzają to badania naukowe. Pokazały one, że w większej perspektywie czasu bardziej schudli ci, którzy jedli chleb podczas diety, niż ci, którzy pewien okres czasu go nie jedli, a następnie znów zaczęli. Zatem powód rezygnacji z chleba, z racjonalnego punktu widzenia może być tylko jeden: nie jesteś fanką tego produkty i nigdy za nim nie zatęsknisz. Oczywiście to dotyczy regularnych chlebowych posiłków, a nie sytuacji sporadycznych takich jak np. 2 razy w tygodniu.

 

5) MIT: Każde pieczywo z supermarketu jest gorszej jakości niż kupione w piekarni

Po pierwsze w każdym sklepie, czy to w piekarni, czy markecie muszą być zachowane ogólnie obowiązujące standardy w kwestii pieczywa. To oznacza, że nikt nigdzie nie może produkować chleba jak mu się podoba, dodając do składu co tylko dusza zapragnie. Martwi cię metoda wypieku pieczywa w marketach? Niepotrzebnie. W większości sieci polega ona bowiem na wstępnym podpieczeniu chleba we współpracujących ze sklepem piekarniach, zamrożeniu, a następnie wypieku w piecach na terenie marketów. Co ważne, głęboko zamrożony chleb nie leży w chłodni więcej niż dwa dni, a wartości odżywcze nie są w żaden sposób utracone. Poza tym taki wypiek wciąż jest świeży i aby taki był, wcale nie potrzebuje dodatkowych konserwantów. Towar schodzi na bieżąco, a więc nie zalega zarówno w chłodni, jak i na sklepowych półkach.

źródło: www.pixabay.com

6) FAKT: Czerstwe pieczywo jest zdrowsze od świeżego

Choć świeży, jeszcze ciepły chleb kusi jak nic innego nie jest to niestety jego najzdrowsza wersja. Powód jest prosty – z upływem czasu zmienia się struktura zawartych w pieczywie węglowodanów i białek. Taka zmiana sprawia, że nasz organizm łatwiej trawi chleb, co tylko wychodzi mu na zdrowie.

 

7) MIT: Im więcej ziaren, tym lepiej!

Ziarna jak wiadomo są bardzo zdrowe, jednak co za dużo to nie zdrowo. Ziarna mają w sobie sporo tłuszczu, w końcu robi się z nich oleje. Nasz organizm ma też problem ze strawieniem ich w większych ilościach. Jeśli kupujemy pieczywo, wybierajmy takie, w którym ziarno będzie dodatkiem, a nie głównym składnikiem.

 

8) FAKT: Brązowe pieczywo może być niezdrowe

Nie każdy brązowy chleb jest zdrowy. Zdarza się bowiem, że do uzyskania takiej barwy stosowany jest karmel, zupełnie niepotrzebny, kaloryczny i niezdrowy. Niestety to tylko chwyt marketingowy, który ma wpłynąć na konsumentów mających w głowie przekonanie, żeby zawsze, w pierwszeństwie przed jasnym, wybierać brązowe pieczywo.

 

 

 

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (35 głosów, średnia: 4,77 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Weronika  14 marca 2019 20:27

    Dobre porady.

    Odpowiedz
  2. Magdalena  14 marca 2019 23:01

    Najlepiej samemu upiec chleb.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany