Magnez dla zdrowia – dlaczego go potrzebujemy ?

Magnez jest niezwykle ważny dla prawodłowego funkcjonowania naszego organizmu. Bierze udział w wytwarzaniu energii m poprawia pamięć, koncentrację. Ile do potrzebujemy, jakie są objawy jego braku? Na te i wiele innych pytań odpowiada mgr farmacji Marta Jajko z Apteki Medicover we Wrocławiu. Zapraszamy do zapoznania się z artykułem: Magnez dla zdrowia – dlaczego go potrzebujemy ?

Zobacz też: Jak leczyć żylaki? Nie lekceważ problemu!

magnez dla zdrowia czekolada kakao

Magnez dla zdrowia  – Jaka jest rola magnezu w naszym organizmie?

mgr farmacji Marta Jajko z Apteki Medicover we Wrocławiu

mgr farmacji Marta Jajko z Apteki Medicover we Wrocławiu

Marta Jajko: Magnez poprawia pamięć i koncentrację, zmniejsza pobudliwość komórek nerwowych – działa uspokajająco i poprawia nastrój. Z tego powodu osoby narażone na długotrwały stres oraz wysiłek umysłowy, a także z tendencją do stanów depresyjnych powinny w szczególności zadbać o prawidłowy poziom tego pierwiastka w swoim organizmie. Magnez obniża też ciśnienie krwi, chroni serce przed niedotlenieniem i zaburzeniami rytmu, działa przeciwzakrzepowo, a także zapobiega rozwojowi miażdżycy. Ten cenny pierwiastek odpowiada również za kurczliwość mięśni, buduje nasze kości, wpływa korzystnie na płodność, a także wzmacnia odporność. Ze względu na ogromną rolę, jaką odgrywa, istotne jest, aby zapewnić jego odpowiedni poziom w naszym organizmie.

Magnez dla zdrowia  – Skąd go czerpać?

Marta Jajko: Dzienne zapotrzebowanie na magnez u dorosłego człowieka wynosi 300-400 mg. Jeżeli odżywiamy się racjonalnie i dostarczamy wystarczającą ilość tego pierwiastka w naszej diecie jego suplementacja nie jest wymagana. Jednak życie w ciągłym biegu, brak czasu na pełnowartościowe, regularne posiłki, a także stres sprawia, że coraz częściej suplementacja magnezu staje się konieczna. Najlepszym źródłem magnezu są produkty naturalne, które łatwo włączyć do codziennej diety takie jak: kasza gryczana, nasiona roślin strączkowych, kakao, gorzka czekolada, orzechy, migdały, pestki dyni. Powinny być one podawane w niewielkich porcjach, kilkakrotnie w ciągu, ponieważ pierwiastek ten wchłania się ten sposób lepiej niż, gdy jest podawany w dużej ilości jednorazowo. Istotnym źródłem magnezu, o którym często zapominamy i którego nie doceniamy jest tak często wykorzystywana przez nas woda.

 

 

Magnez dla zdrowia  – Czy zła dieta może wpływać na poziom magnezu w naszym organizmie?

Marta Jajko: Niektóre składniki naszej diety mogą niekorzystnie wpływać na poziom magnezu w organizmie. Jest to żywność bogata w błonnik, tak często stosowana przez nas w problemach z zaparciami i w kuracjach odchudzających. Niekorzystnie na przyswajalność magnezu wpływają również: tłuszcze zwierzęce, cukier, nadmierna ilość wapnia,  herbata, alkohol, napoje gazowane oraz produkty wysokoprzetworzone (gotowane, konserwowane). Spożywanie zbyt dużej ilości kawy sprzyja z kolei wydalaniu tego pierwiastka z organizmu.  Powyższe czynniki, a także stres, intensywny wysiłek fizyczny i umysłowy, stosowanie środków przeczyszczających, antykoncepcyjnych oraz niektórych leków moczopędnych  mogą prowadzić w wielu przypadkach do niedoboru magnezu w naszym organizmie.

Magnez dla zdrowia  – Jakie są objawy niedoboru tego pierwiastka?

Marta Jajko: Drgania powiek, zmęczenie, spadek koncentracji, zwiększona podatność na stres, skurcze mięśni, drżenie i mrowienie rąk, a także silne bóle, zawroty głowy, kołatanie serca czy napady drgawek. W przypadku, gdy odczuwamy objawy niedoboru powinniśmy znacznie zwiększyć podaż magnezu w diecie, jeśli jest to niemożliwe, zaleca się wówczas stosowanie preparatów zawierających ten pierwiastek.

Magnez dla zdrowia  – Jak suplementować magnez?

 

Marta Jajko: Na rynku polskim jest obecnie bardzo wiele środków, zawierających związki magnezu w różnych dawkach i postaciach farmaceutycznych. Są wśród nich suplementy diety oraz leki. Biorąc pod uwagę różne preparaty magnezu warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, które pomogą nam wybrać środek o dobrej przyswajalności, a tym samym odpowiedniej skuteczności. Jeżeli chcemy uzupełnić niedobór magnezu nie sięgajmy po preparaty złożone, zawierające wiele witamin i minerałów, mogą one niekorzystnie wpływać na jego wchłanianie, a zawartość tego pierwiastka jest w nich bardzo niska. Wybierając preparaty magnezowe należy zwrócić uwagę również na kwestię jego dawki. Producenci przedstawiają zawartość magnezu w różnej jego postaci chemicznej, warto zwrócić uwagę na zawartość tego pierwiastka w przeliczeniu na jego jony. Jeżeli chcemy skutecznie uzupełnić niedobór magnezu, nie sięgajmy po preparaty zawierające wysokie jego dawki w jednej tabletce, które wystarczy stosować jednorazowo w ciągu dnia.  Magnez wchłania się lepiej gdy jest przyjmowany w niskich dawkach kilka razy dziennie.


 Źródłem magnezu może być też zwykła kranówka. Wystarczy przefiltrować ją przez filtr magnezowy (np. AquaMag Dafi), który  sprawia, że woda jest zarówno oczyszczona, jak i wzbogacona o cenny magnez. Filtry takie dają wodę pełną smaku i zdrowia. Bazując na niej w kuchni, można mieć pewność, że codzienna dieta będzie źródłem magnezu, zapobiegającego arytmii i miażdżycy, obniżającego ciśnienie krwi oraz opóźniającego procesy starzenia. Pijąc wodę tuż po przefiltrowaniu jej  możemy zniwelować niedobór tego pierwiastka i utrzymać swój organizm w równowadze.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (179 głosów, średnia: 4,74 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Uśmiechnij się :)  2 czerwca 2015 08:05

    Brałam kiedyś magnez, kiedy miałam problem ze skurczami w łydkach, może rzeczywiście warto zwiększyć jego ilość w diecie. Może pomoże na moje częste zmęczenie. I w końcu ktoś napisał otwarcie, że MOŻNA pić wodę z kranu. Kiedy mówię znajomym, że piję kranówę, to dziwnie na mnie patrzą. Ja jednak mam o tyle lepszą sytuację, że moja woda nie jest z wodociągów, tylko prosto ze studni. Teraz jadąc do innego miasta, od razu wyczuwam różnicę w smaku wody, mam wrażenie, że jest bardziej chlorowana.

    Odpowiedz
  2. lilkawodna  2 czerwca 2015 09:45

    Trzeba jeść czekoladę i koniec. Każdy potrzebuje magnezu:-).

    Odpowiedz
    • martucha180  2 czerwca 2015 11:11

      To co, idziemy po gorzką czekoladę? 😉

      Odpowiedz
  3. Kmakolagwa  2 czerwca 2015 10:15

    Bardzo dobrze, że trzeba jeść czekoladę 🙂 Wszystko dla zdrowia 🙂

    Odpowiedz
  4. martucha180  2 czerwca 2015 11:09

    ” Powinny być one podawane w niewielkich porcjach, kilkakrotnie w ciągu,” zabrakło >dnia<

    Odpowiedz
  5. Wusia  2 czerwca 2015 14:33

    Orzechy,migdały i czekolada lepsze od wszelkich suplementów.Chyba że niedobory są b.duże i pijemy kawę litrami to wtedy suplementy są bardzo pomocne.

    Odpowiedz
  6. macierzanka  2 czerwca 2015 19:42

    Musimy częściej spożywać wymienione produkty.

    Odpowiedz
  7. Patriszia  2 czerwca 2015 22:53

    Oj ja raz miałam magnez grubo poniżej normy, nie polecam. Od tej pory staram się dbać o spożywanie odpowiedniej dawki magnezu.

    Odpowiedz
  8. bbo  3 czerwca 2015 09:11

    Akurat teraz łykam magnez, bo kawa mi go skutecznie wypłukuje.

    Odpowiedz
  9. Elżbieta Wawer  3 czerwca 2015 12:29

    Kiedyś miałam problem aż mi drżały powieki więc zwiększyłam podjadanie orzechów czekolady twardej, migdałów no i co ważne piję mniej kawy.

    Odpowiedz
  10. Gocha  4 czerwca 2015 08:02

    Wiedziałam, że kawa i herbata wypłukują magnez ale o tłuszczach i o wysoko-błonnikowych pokarmach nie słyszałam. Tak ciężko jest samemu dobrać dietę, aby wszystko sprawnie działało i do tego dobrze smakowało

    Odpowiedz
  11. Hidari11  13 czerwca 2015 09:02

    Czekolada ma wiele właściwości zdrowotnych, dlatego nie można sobie jej odmawiać.

    Odpowiedz
  12. efffciaa  23 lutego 2016 18:09

    Nie od dziś wiadomo , że magnez fantastycznie przeciwdziała skurczom , mi najbardziej smakuje ten zawarty w czekoladzie i orzechach , chociaż suplementy też zdarza mi się czasami łykać .

    Odpowiedz
  13. luna341  23 lutego 2016 18:38

    Nie miałam pojęcia,ze istnieją filtry do dzbanków wzbogacające wode w ten cenny pierwiastek.Mam dzbanek Dafi ,muszę koniecznie zdobyć te filtry.Często odczuwam brak magnezu w organizmie,sięgam wtedy po suplementy.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany