Liczenie kalorii nie wystarczy! Co robić by schudnąć i zachować zdrowie?

Liczenie kalorii nie wystarczy, by zachować zdrowie ,  a tym bardziej, by pozbyć się nadmiaru kilogramów, czy uniknąć nadwagi i otyłości w przyszłości. Wspólnie z docentem Lucyną Ostrowską z Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością radzimy co robić by odchudzać się zdrowo i uniknąć problemów z wagą w przyszłości. 

Polecamy również: Zdrowa dieta na dobrą pamięć i koncentrację

wiem co jem

Sama dieta niskoenergetyczna skutkuje nie tylko zmniejszeniem masy tłuszczu, lecz także masy mięśniowej. Receptą na to, by dobrze czuć się w swoim ciele, jest połączenie zbilansowanej diety z regularną aktywnością fizyczną. Krótko mówiąc – nie ma wyjścia, trzeba zmienić styl życia na aktywny.

Liczenie kalorii nie wystarczy!  – Wiem, co jem – czy na pewno?

Bezpieczeństwo żywności ma kluczowe znaczenie dla dobrego stanu zdrowia. Dlatego warto wiedzieć, co robić i na co zwracać uwagę, by spożywany posiłek wpisywał się w zasady zbilansowanej diety. Docent Lucyna Ostrowska z Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością przedstawia kilka wskazówek, na co zwracać uwagę przy wyborze produktów i przygotowywaniu posiłków:

– Przede wszystkim warto czytać etykiety produktów, które kupujemy. Każdy oryginalnie zapakowany produkt zawiera informacje na temat ilości kalorii (kcal) w 100 g oraz zawartości białek (g), tłuszczów (g) i węglowodanów (g), a także witamin i mikroelementów. Dzięki temu można racjonalnie rozplanować sobie dawkowanie posiłków tak, by dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych, jednocześnie nie przekraczając właściwej ilości przyjmowanych kalorii (kcal). Jeżeli na etykiecie znajdują się tłuszcze czy węglowodany, należy zwracać uwagę na ich ilość. Przede wszystkim powinno się spożywać węglowodany złożone i tłuszcze pochodzące z roślin i ryb. Ograniczyć należy cukry proste i tłuszcze zwierzęce, choć w niewielkich ilościach one również powinny być zawarte w diecie. Nadmierne spożycie cukrów prostych i tłuszczów zwierzęcych jest jedną z przyczyn rozwoju otyłości – wyjaśnia ekspert. I dodaje: Należy również podkreślić, że zawartość witamin w posiłku może ulec zmianie, jeżeli przygotuje się go w zbyt wysokiej temperaturze.

Zobacz też: Terror odchudzania – Piękne bo chude?

Liczenie kalorii nie wystarczy!  – Co z tym cukrem?

Węglowodany proste, w tym cukier, są istotnym źródłem energii w diecie wielu konsumentów – to niezaprzeczalny fakt. Czy wbrew obiegowym opiniom należy zupełnie je wyeliminować?

 – Kontrolowane spożycie cukrów zawartych w napojach nie stanowi niebezpieczeństwa dla zdrowia. Zwłaszcza jeżeli część z tych napojów zastąpi się takim, które zawierają słodziki – wyjaśnia docent Lucyna Ostrowska z Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością.

Powinno się spożywać przede wszystkim węglowodany złożone, jednak niewielkie spożycie węglowodanów prostych, w tym cukru, też jest dopuszczalne i nie powoduje pogorszenia stanu zdrowia. Należy je traktować jako część zróżnicowanej diety i spożywać z umiarem, nawet wtedy kiedy realizuje się aktywność fizyczną. Glikogen zmagazynowany w mięśniach jest wykorzystywany jako pierwszy materiał energetyczny, kiedy podejmuje się aktywność fizyczną. Zapasy zmagazynowane w tkance tłuszczowej są uwalniane później, przy dłużej trwającej aktywności fizycznej.

Odpowiednio zbilansowana dieta i aktywność fizyczna, to przepis na sukces w odchudzaniu. Warto w takim przypadku skonsultować się z dietetykiem i wspólnie obmyślić odpowiedni jadłospis dla siebie i rodziny. Zmiana diety również wpłynie na nasze samopoczucie i zachęci nas do aktywności fizycznej dodając energii!

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (209 głosów, średnia: 4,78 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  29 kwietnia 2015 08:55

    Dieta, ruch, kosmetyki plus zabiegi. To jest przepis na zgubienie kilogramów i piękną sylwetkę.

    Odpowiedz
  2. Wusia  29 kwietnia 2015 09:23

    Wiosna za oknem i powraca temat odchudzania.Wszystkie rady i artykuły na ten temat są ok.
    Ale problem leży w wytrwałości i systematyczności delikwentek. Oby nam ich wystarczyło, a nie był to jak co roku słomiany zapał😂!

    Odpowiedz
  3. Kmakolagwa  29 kwietnia 2015 10:04

    Bardzo fajny artykuł. Postawą jest zdrowa dieta, wysiłek fizyczny bez tego ani rusz.

    Odpowiedz
  4. Anita  29 kwietnia 2015 11:11

    przechodziłam to już..

    Odpowiedz
  5. macierzanka  29 kwietnia 2015 12:00

    Dobre rady by odchudzać się zdrowo.

    Odpowiedz
  6. martucha180  29 kwietnia 2015 13:18

    Dobre rady, by żyć zdrowo.

    Odpowiedz
  7. bbo  29 kwietnia 2015 14:24

    W przetworzonym jedzeniu jest tyle ukrytych sprytnie kalorii, że naprawdę trudno dociec ile czego się w nim znajduje.

    Odpowiedz
  8. Hidari11  2 maja 2015 08:41

    Najgorszy w tym wszystkim jest właśnie cukier. Cukier wiąże dużo wody, co sprawia, że można „puchnąć.” Poziom glukozy we krwi jest wyznacznikiem działania wielu hormonów i enzymów, jest sygnałem dla ośrodków głodu i sytości w mózgu, jest podobno też jedynym paliwem dla mózgu, toteż glukoza jest kluczowa dla naszego funkcjonowania.Dlatego też istotna jest równowaga tego związku w organizmie, a nie drastyczne wahania, np. raz się jest na diecie i nie je się w ogóle, a raz ma się wilczy apetyt i zje tonę. Taka huśtawka to zaburzenia gwarantowane.

    Odpowiedz
  9. martuska665  4 maja 2015 18:54

    i motywacja jeszcze odpowiednia by się przydała

    Odpowiedz
  10. luko  13 maja 2015 10:50

    Wyeliminować cukier i wszystko będzie ok. Wystarczy przestać zajadać się gotowymi produktami a zacząć samemu przygotowywać posiłki. Wystarczy dodać odrobinę tłuszczu do posiłku (nie ważne czy dobry olej, masło czy smalec, byle nie margaryna i inne sztucznie utwardzane) i wtedy nasza skóra, włosy i paznokcie zyskają a nasz żołądek pozostanie syty na dłużej.

    Odpowiedz
  11. alibabka  10 czerwca 2015 21:56

    Trzeba mieć za kompana zdrowy rozsądek. Nie zawsze szybko równa się skutecznie. Liczenie kalorii owszem, ale 500 kcaln czekolady nie równa się 500 kcal pełnowartościowego posiłku. Mi zawsze podczas diety szarzała cera i łamały się paznokcie. Teraz biorę Green Barley Slim z pędami młodego jęczmienia i jest super, naturalnie i zdrowo.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany