Krótka historia sneakersów – jaką drogę przeszły?

Choć popularność sneakersów to kwestia ostatnich dziesięcioleci, ich historia sięga nawet połowy XVIII wieku! Zaczęło się od pierwszych wsuwanych butów sportowych. Swoją dzisiejszą nazwę sneakersy zawdzięczają angielskiemu wyrażeniu „to sneak”, które oznacza „skradać się”, gdyż buty te pozwalały na bezdźwięczne poruszanie się.

 

Sneakersy: początek

Buty noszone głównie podczas aktywności fizycznych i wyjść na plaże doczekały się masowej produkcji wraz z powstaniem pierwszej marki sneakersów – Keds. Firma funkcjonuje do dziś, choć w międzyczasie została prześcignięta przez takich gigantów jak Adidas czy Nike. Kolejnym kamieniem milowym na drodze sneakersów było powstanie pierwszych na świecie butów do koszykówki. Nie dość, że one także obecne są na rynku do dziś, cieszą się nieśmiertelną popularnością. Mowa o Converse All Star Chuck Taylor, które promował swoim nazwiskiem właśnie ten sportowiec.

Równolegle z amerykańskimi rozwijały się także sneakersy europejskie. Ich historia nierozerwalnie związana jest z okresem nazizmu w Niemczech. W fabryce butów braci Dassler zaopatrywali się między innymi żołnierze Wehrmachtu. W pewnym momencie bracia zdecydowali się rozdzielić swoją działalność. Jeden z nich znany jest dziś jako założyciel Adidasa, drugi jako twórca Pumy. Od tej pory obuwie to zaczyna być traktowane jako modne buty.

 

Sneakersy: wielki boom!

Dopiero w latach 50. W Stanach Zjednoczonych sneakersy weszły do powszechnego użytku. Stały się obuwiem wybieranym przez nastolatków. Ikoną, która wypromowała je wśród rówieśników, był uwielbiany wówczas James Dean. Nic dziwnego, że na rynku pojawili się kolejni gracze próbujący wykroić dla siebie kawałek sneakersowego tortu. Obok Adidasa i Pumy zaczął liczyć się Reebok i New Balance. Powstał Nike oraz Onitsuka Tiger.

Konkurencja pomiędzy producentami sneakersów rosła, co popychało ich do coraz to nowszych pomysłów promowania swoich produktów. Tak zaczęły się kontrakty z wielkimi gwiazdami. Jednym z najdonioślejszych efektów tych umów jest do dziś marka Air Jordan – rezultat współpracy Nike z legendą Chicago Bulls Michaelem Jordanem.

 

Lata 80. to początek sneakersowego szaleństwa, które obserwujemy do dziś. Zaczęły się milionowe kampanie reklamowe, każdy chciał mieć własną parę sportowych butów. Z czasem w sneakersowy biznes zaangażowali się światowej sławy projektanci. Współcześnie dla sneakersowych gigantów projektują również gwiazdy sceny muzycznej, jednocześnie promując marki swoimi nazwiskami.

Z butów czysto użytkowych sneakersy ewoluowały w uniwersalne obuwie, znajdujące zastosowanie w każdej właściwie sytuacji. Przestały być również jedynie butami, stając się wyznacznikiem obowiązujących trendów.

Obecnie największy wybór sneakersów można znaleźć w internetowym sklepie SneakerStudio.pl.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (151 głosów, średnia: 4,55 z 5)
zapisuję głos...