Kreatywna kampania Ikei – meble jak… czekolada!
Znane firmy prześcigają się w wymyślaniu oryginalnych kampanii reklamowych, które zaskoczą klientów i zachęcą ich do dokładniejszego zagłębienia się w ofertę sklepów. Tym razem na wysokości zadania stanęła Ikea. Marka sworzyła zabawną i bardzo nietypową serię grafik reklamowych, bazującą na skojarzeniach z czekoladą, którą przypominać mają owinięte w sreberko meble i akcesoria z nowej kolekcji. Co chciała w ten sposób przekazać odbiorcom?
Najnowsza kreatywna kampania Ikei pokazuje meble i akcesoria z nowej kolekcji jako tabliczki gorzkiej czekolady, gotowej do schrupania. Owinięte sreberkiem, ukazane z perspektywy sufitu stoły, szafki czy poduszki w odcieniu przywodzącym na myśl kakaowe słodkości zostały zestawione ze zdjęciami czekolady Choklad Mörk, którą Ikea również posiada w swojej ofercie. Co mieli na myśli marketingowcy popularnego koncernu meblowego?
Kreatywna kampania Ikei – meble jak… czekolada!
Najprostszym wytłumaczeniem tego pomysłu jest oczywiście fakt, że Ikea posiada w swojej ofercie nie tylko meble i akcesoria do domu, ale także produkty spożywcze, m. in. czekoladę, która pojawia się na zdjęciach z kampanii. Jest zatem zrozumiałe, że pragnie w ten sposób przypomnieć klientom o poszerzeniu swojego profilu i sprawić, że zacznie być kojarzona z bardziej różnorodnymi towarami.
Kreatywna kampania może się jednak – naszym zdaniem – opierać także na psychologicznym chwycie. Większość z nas utożsamia czekoladę z przyjemnością, małym szczęściem, domowym ciepłem i chwilą relaksu. Te niewymuszone, pozytywne skojarzenia pod wpływem dokonanego na zdjęciach porównania mogłyby być naturalnie przenoszone także na inne produkty oferowane w Ikei – m.in. meble i poduszki. Opakowane w sreberka stoliki i szafki zdają się wołać „zabierz nas do domu” w taki sam sposób, w jaki w delikatesach kusi nas czekolada na półce. Można się tylko domyślać, jaki mechanizm zadziała w głowach „czekoladożerców”, którzy zobaczą tak skomponowaną reklamę.
Co więcej, każda fotografia została opatrzona błyskotliwym komentarzem. Tekst zestawiony z komodą MALM brzmi na przykład: „Niektóre czekoladki są do jedzenia. Niektóre służą do przechowywania Twoich rzeczy. Mamy obie”, a napis umieszczony przy poduszce VIGDIS głosi: Niektóre czekoladki są do jedzenia. Niektóre służą do siedzenia. Mamy obie”.
Zobaczcie zdjęcia „czekoladowych” mebli Ikea:
Jak Wam się podoba ta kreatywna kampania? Czy przemawiają do Was meble występujące w roli słodkich smakołyków? I czy w ogóle trafiają do Was takie pomysły?