Komosa ryżowa – bezglutenowa alternatywa dla pszenicy

Komosa ryżowa (inaczej quinoa) zyskała w ostatnich latach ogromną popularność wśród osób propagujących zdrowe odżywianie. Ta niepozornie wyglądająca „kaszka” pochodząca z Ameryki Południowej okazała się bowiem nie tylko bogatym źródłem pełnowartościowego białka, witamin i minerałów, ale także doskonałym produktem dla osób będących na diecie bezglutenowej.

komosa-ryzowa

Dlaczego warto jeść quinoa – komosę ryżową?

Komosa ryżowa jest jednoroczną rośliną uprawianą od kilku tysięcy lat przez mieszkańców Ameryki Południowej, której jadalną częścią są przede wszystkim nasiona. Quinoa nazywana jest pseudozbożem, ponieważ jej nasiona zawierają dużo skrobi i można z nich robić mąkę. W przeciwieństwie do prawdziwych zbóż komosa nie zawiera jednak glutenu, dlatego może być bezpiecznie spożywana przez osoby chore na celiakię.
W Ameryce Południowej roślinę nazywano niegdyś złotem inków, ze względu na jej cenne wartości odżywcze. Należą do nich przede wszystkim:
• Pełnowartościowe białka, zawierające wszystkie niezbędne dla organizmu ludzkiego aminokwasy.
• Flawonoidy, mające właściwości antyoksydacyjne.
• Nienasycone kwasy tłuszczowe (m.in. oleinowy i linolenowy), które skutecznie obniżają poziom cholesterolu, zapobiegając tym samym rozwojowi miażdżycy.
• Witaminy, głównie E, A oraz z grupy B, w tym kwas foliowy cenny dla kobiet planujących dziecko.
• Minerały, takie jak magnez, wapń, potas, fosfor, cynk, żelazo.
Quinoa jest także bezpieczna dla osób chorujących na cukrzycę oraz korzystna dla osób dbających o linię, ponieważ ma niski indeks glikemiczny (IG 35), dzięki czemu po jej zjedzeniu nie następuje gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi. Ponadto w porcji ugotowanej komosy ryżowej (około 185 g) jest aż 5 g błonnika, co zaspokaja 20% dziennego zapotrzebowania organizmu i wpływa korzystnie na prawidłową pracę jelit.

Zastosowanie komosy ryżowej w kuchni

Nasiona komosy ryżowej po ugotowaniu przypominają kaszę, dlatego można je jeść jako dodatek do obiadu, zastępując nimi polskie kasze lub ryż. Quinoa świetnie nadaje się także jako baza sałatek, przyrządzanych na wzór znanej z krajów arabskich sałatki tabbouleh. Ziarna komosy śmiało można dodawać do faszerowanych warzyw, zup, a także robić z nich jarskie placuszki lub kotlety. Co więcej, można je również wykorzystywać do deserów, ponieważ doskonale wychodzą z nich budynie, a nawet ciasta. Osoby na diecie bezglutenowej mogą także wykorzystywać w kuchni mąkę z komosy ryżowej, która doskonale zastępuje zwykłą mąkę pszenną. Można z niej robić domowe makarony, chleb oraz ciasta.
Komosę ryżową można podawać dzieciom od 6 miesiąca życia np. w formie kleików lub mleka przygotowanego na bazie ziaren i wody. W sklepach z ekologiczną żywnością spotkać można także płatki z quinoa, które zrobione są ze zgniecionych nasion rośliny. Można z nich przygotować pyszną „owsiankę” lub po prostu dodać do jogurtu lub owoców. Przygotowując potrawy z komosy ryżowej, warto pamiętać o jej charakterystycznym, orzechowym smaku. Nasiona należy przed ugotowaniem wypłukać w zimnej wodzie na sicie, ponieważ w przeciwnym razie pozostałe na nich saponiny mogą spowodować gorzki smak potraw.

Artykuł został przygotowany przez sklep ze zdrową żywnością w którym kupicie komosę ryżową.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (122 głosów, średnia: 4,65 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Emotikonka  31 października 2016 12:09

    Wygląda całkiem nieźle 🙂

    Odpowiedz
  2. Aneta  4 listopada 2016 12:29

    Nie jadłam jeszcze komosy ryżowej, choć coraz częściej pojawia się w różnych przepisach. Jak gdzieś wpadnie mi w oko to zakupię i wypróbuję 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany