Kofeina, żywność, alkohol, papierosy i Sen

Jak kofeina wpływa na sen?

Kofeina jest lekiem, który działa jako środek pobudzający, zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Występuje ona w wielu napojach i żywności, które są powszechne w naszym codziennym życiu. Należą do nich kawa, herbata, czekolada i napoje typu cola. Wiele osób nie myśli o niej jako o leku.

kofeina-a-sen

Kofeina może być niekorzystna dla snu na trzy sposoby. Po pierwsze utrudnia zasypianie. Po drugie nadmiar kofeiny sprawia, że śpimy płytkim snem i częściej budzimy się w nocy. I po trzecie, wybudza nas, by wstać iść do toalety w nocy.

Łapacz snów – co oznacza ta indiańska zawieszka?

Łapacz snów – co oznacza ta indiańska zawieszka?

Łapacz snów (dreamcatcher)   -  etniczny amulet pochodzenia indiańskiego, popularny od kilku sezonów. Ten indiański amulet pojawia się jako dekoracja wnętrz oraz trend w tatuażu, biżuterii czy modzie. Symbol jest też popularnym motywem ślubu i wesela.

Niektórzy potrzebują więcej kofeiny niż inni, aby mieć taki sam skutek. Kofeina potrzebuje około godziny, aby osiągnąć maksymalne stężenie w organizmie. Jej skutki mogą trwać od czterech do sześciu godzin, ale organizm potrzebuje około 24 godzin, aby całkowicie wyeliminować ją. Wielu ludzi, którzy spożywają dużo kofeiny, twierdzi, że nie przeszkadza im ona w zasypianiu i spaniu, ponieważ stali się odporni na ten efekt. Jednak badania pokazują, że nawet jeśli myślą inaczej, ich sen jest osłabiony, a oni będą spać o wiele lepiej, jeśli ograniczą znacznie spożywanie kofeiny.

Ile kofeiny jest w zwykłych pokarmach i napojach?

Ilość kofeiny w napoju będzie zależała o jego mocy. Poniższa tabela przedstawia ilość kofeiny w najczęstszych źródeł. Należy pamiętać, że normalne herbata ma dużo więcej kofeiny niż się wydaje.

SUBSTANCJA                                                              Kofeina zawartość (miligramów)

Kawa (250 ml lub 1 mała do średniej wielkości filiżanki)   zależności od marki i mocy
kawa rozpuszczalna                                                      65-100 mg
kawa parzona                                                               80-350mg
iced Coffee                                                                   Do 150 mg w kartoniku
Kawa bezkofeinowa                                                       2-4mg

Herbata (250 ml lub 1 mała do średniej wielkości filiżanki)
herbata ziołowa                                                            0-30 mg
herbata czarna                                                             50-70 mg

Napoje bezalkoholowe (375 ml średnio lub średniej wielkości filiżanka)
Coca Cola, Pepsi lub podobne                                      50 mg
Red Bull (250 ml)                                                         80 mg

Czekolada
Większość typów czekolad                                          20 – 60 mg na 200 ml

(Ciemna czekolada zawiera więcej kofeiny)
Kakao i czekolada na gorąco                                       10 – 70 mg na filiżankę

Tabletki z kofeiną
w zależności od wielkości tabletki                                100 mg

 

Ile kofeiny można bezpiecznie spożyć?

Jeśli masz problemy ze snem, należy starać się ograniczyć ilość kofeiny, którą spożywasz. Najlepiej spożywać nie więcej niż 200 mg na dobę. Nie powinniśmy przyjmować żadnej, na co najmniej 4 godziny przed snem. Wielu ludzi przekonuje się, że ich sen poprawia tylko dzięki tej zmianie. Ale trzeba też pamiętać, że kofeina uzależnia. Oznacza to, że jeśli nagle całkowicie ją odstawimy, możemy cierpieć na bóle głowy, uczucie zmęczenia i niepokoju. W tym przypadku zalecane jest stopniowe zmniejszenie.

Jaka żywność może mieć wpływ na nasz sen?

Zarówno to, co jemy i kiedy jemy może mieć wpływ na sen. Co do zasady, zdrowa zbilansowana dieta będzie dobra dla ogólnego stanu zdrowia i dobrego samopoczucia. Będziemy mieć więcej energii w ciągu dnia i lepiej spać w nocy. Najlepiej jest zjeść ostatni posiłek przed snem na 2- 3 godziny przed położeniem się spać. Nie powinniśmy iść spać głodni lub zaraz po jedzeniu. Jeśli okaże się, że pomiędzy kolacją a położeniem się do łóżka jest dużo czasu, może się okazać, że zgłodniejemy. Wtedy poratujmy się małą, lekką przekąską (np. owocem) lub mlecznym koktajlem, który pomaga lepiej spać. Niektórzy ludzie uważają, że bogate i pikantne pokarmy zjadane wieczorem, utrudniają spać w nocy.

Czy alkohol pomoże na sen?

Mimo, że alkohol będzie powodować senność i może pomóc zasnąć, to rzeczywiście zakłóca sen później. W drugiej połowie nocy, sen po spożyciu alkoholu wiąże się z częstszymi wybudzeniami, potami nocnymi, koszmarami, bólami głowy i jest znacznie mniej spokojny. Najlepiej jest unikać alkoholu, na co najmniej 4 godziny przed snem. Nadmierne spożywanie alkoholu wpływa na poziom melatoniny przez okres do jednego tygodnia. Melatonina sprawia, że czujemy senność w nocy, pomaga nam lepiej spać i reguluje rytm naszego ciała.

Czy papieros pomoże na sen?

Możemy myśleć, że paląc papierosa przed snem lub w środku nocy, relaksujemy się, ale to nie prawda. Nikotyna jest środkiem pobudzającym i sprawia, że coraz trudniej jest zasnąć i pozostać w śnie. Papierosy powinny być najlepiej całkowicie odstawione, a na pewno na co najmniej 2 godziny przed snem.

 

Artykuł przygotowany przez firmę Koło, polskiego producenta materacy dla każdego: materace lateksowe , materace piankowe, termoelastyczne i inne.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (123 głosów, średnia: 4,61 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. bbo  15 lipca 2015 12:19

    Ja nie piję kawy już po południu, bo bym miała kłopoty z zaśnięciem.

    Odpowiedz
    • Żanett  15 lipca 2015 12:26

      A na mnie kofeina chyba już nie działa. Piję kawę rano, potem drugą po południu. Zdarza mi się, że ta druga przesunie się w czasie i jest to wieczór – ale sen przychodzi standardowo, zawsze po północy 🙂

      Odpowiedz
  2. Emotikonka  15 lipca 2015 12:43

    A ja nie potrafię wypić kawy rano 🙂

    Odpowiedz
  3. Gocha  15 lipca 2015 13:55

    A ja mało pijam kawy i herbaty a i tak mam problemy ze snem ;p Także może ma wpływ jakiś, ale indywidualne uwarunkowania są tu najważniejsze (mój mąż po kawie może położyć się spać ;p)

    Odpowiedz
  4. mama_kazala  15 lipca 2015 14:21

    A ja kocham kawę za dnia i w nocy…:D

    Odpowiedz
  5. martus2833  15 lipca 2015 15:54

    Kofeina to moja ulubiona używka

    Odpowiedz
  6. Jaworka  15 lipca 2015 18:49

    Kawa to mój codzienny poranny rytuał

    Odpowiedz
  7. edytka38  15 lipca 2015 22:30

    zdrowsza jest guarana od kofeiny i działa podobnie..

    Odpowiedz
  8. martucha180  16 lipca 2015 00:06

    A ja nie piję kawy i żyję 😉

    Odpowiedz
  9. Patriszia  16 lipca 2015 07:31

    Nie piję kawy, ale piję za to herbatę która też ma w sumie nie mało kofeiny.

    Odpowiedz
  10. lilkawodna  16 lipca 2015 16:47

    Ja ostatnio też kawy nie piję, a kiedyś tak lubiłam.

    Odpowiedz
  11. Uśmiechnij się :)  16 lipca 2015 19:30

    Nie pijam kawy prawie w ogóle, może szklankę lub dwie w tygodniu dla towarzystwa. Herbaty piję na litry i nigdy nie miałam problemu z zaśnięciem. Po alkoholu śpię jak zabita ;P Papierosów nie palę w nocy i rano, więc nie mam problemu. Gdybyśmy zaczęli wszystko ograniczać, to zmuszeni bylibyśmy do picia chyba tylko wody i to filtrowanej, bo kranówa niezdrowa 😛

    Odpowiedz
  12. Anita  29 lipca 2015 00:53

    Na mnie kofeina pod względem snu w ogóle nie działa. Jednak w większej ilości powoduje u mnie nudności.

    Odpowiedz
  13. BlackMary  30 grudnia 2015 14:45

    Ja też bez kawy żyć nie mogę.

    Odpowiedz
  14. stokrotkapolna  8 listopada 2016 15:18

    Też piję kawę,ale rano,i tak do południa. Po południu już po nią nie sięgam, właśnie dlatego,żeby zasnąć.Chociaż z moim nocnym wstawaniem, może dobrze by było wypić i po południu.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany