Kobiety lepiej kontrolują wydatki i są bardziej oszczędne
Kobiety bardziej konsekwentnie planują i kontrolują swoje bieżące wydatki. W porównaniu do mężczyzn, wykazujących wyższy poziom niechęci do oszczędzania, chętniej odkładają pieniądze, twierdząc, że warto oszczędzać. Mężczyźni natomiast z większą łatwością inwestują w bardziej ryzykowne instrumenty finansowe niż kobiety.
Deklaracje, że warto oszczędzać nie idą w parze z zachowaniami. Zaledwie 8% Polaków oszczędza regularnie, odkładając wybraną, choćby niewielką kwotę, w każdym miesiącu. Jak pokazały to ostatnie badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy „Postawy Polaków wobec oszczędzania” zarówno kobietom, jak i mężczyznom brakuje systematyczności w oszczędzaniu.
– Kobiety cechuje większa zapobiegliwość finansowa – częściej zapisują wydatki i starają się opłacać w terminie swoje rachunki, a także regularnie oszczędzać nawet niewielkie kwoty – uważa prof. Dominika Maison z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, autorka niedawno wydanej książki „Polak w świecie finansów”. – Mimo że kobiety posiadają uboższą wiedzę ekonomiczną od mężczyzn i uważają, że wiedza ta jest mało interesująca to, jeśli przyjrzymy się strategiom zarządzania codziennymi finansami wydają się robić to lepiej od mężczyzn – są bardzo rozsądne i skuteczne – dodaje prof. Maison.
Z badań Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, w których wydzielono trzy grupy o odmiennych postawach wobec pieniędzy i oszczędzania, wynika, że kobiety reprezentują tzw. segment „Chcę mieć możliwości”. Zdecydowanie dominują w tej grupie, stanowiąc 61% w porównaniu do 39% mężczyzn. W kwestiach związanych z oszczędzaniem i inwestowaniem kobiety ufają własnej intuicji (49%). Finanse trzymają na koncie osobistym, ponieważ są tam bezpieczne. Kobiety, dominujące w segmencie „Chcę mieć możliwości”, rzadko decydują się na dywersyfikację portfela (31% wybiera produkty tego samego banku, co ma w nim konto).
Jednocześnie nie mają najczęściej konkretnego celu oszczędzania (26%) lub robią to z myślą o drobnych przyjemnościach (24%). Niemniej jednak, jak wyjaśnia prof. Maison, to mężczyźni z większą łatwością i bardziej spontanicznie wydają pieniądze na przyjemności i na siebie – szczególnie środki otrzymane niespodziewanie.
Niewątpliwie tym, co łączy kobiety i mężczyzn w Polsce w kwestii podejścia do finansów jest wciąż za niski poziom edukacji ekonomicznej.
– Badania stanu wiedzy ekonomicznej Polaków, od lat regularnie prowadzone przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy, wciąż pokazują, że brakuje nam gruntownej wiedzy finansowej. Dzień Kobiet mógł być jedną z wielu dobrych okazji, by nie tylko przyjrzeć się różnicom w podejściu do pieniędzy kobiet i mężczyzn, ale także, by skłonić do refleksji na temat stanu wiedzy ekonomicznej i edukacji w tym zakresie – mówi Krzysztof Kaczmar, Prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.
Ciekawa różnica natomiast dotyczy znaczenia pieniędzy w życiu. Mężczyźni podchodzą do życia bardziej materialistycznie – dla nich częściej niż dla kobiet pieniądze są miarą własnej wartości, przez ich pryzmat oceniają także wartość innych. Jeszcze jeden wymiar wyraźnie różni podejście kobiet i mężczyzn do finansów. U mężczyzn widać większy wymiar indywidualistyczny – chętniej niż kobiety wydają pieniądze na siebie, kobiety natomiast wolą wydać pieniądze na rzecz innych oraz przeznaczyć je na cele charytatywne.
Dodatkowe informacje można uzyskać na stronie internetowej www.citihandlowy.pl