Kierownik, czy lider? Jak zarządzać ludźmi?

Jaki powinien być szef? Bezkompromisowy jak kierownik, czy motywujący jak lider? O tym, jak zarządzać ludźmi i osiągać efekty pisze Anna Urbańska. Zapraszamy!

Kobieta w finansach

Lider, menedżer czy kierownik? Cz.1

Często podczas szkoleń czy sesji coachingowych uczestnicy pytają mnie, jak to jest z dzisiejszymi liderami. Jak w obecnych czasach zarządzać, aby mieć rezultaty? Zaczęłam więc, z coraz większą uwagą, przyglądać się osobom, które zarządzają i mam kilka wniosków. Otóż z moich obserwacji wynika, że słowa: menedżer, kierownik, dyrektor i temu podobne to raczej bardziej stanowiska niż rzeczywiste liderstwo.

Za to lider to ktoś, kto nie zawsze ma stanowisko, jednak ludzie za nim podążają. To ten aspekt zarządzania, który powoduje, że inni chcą z nami działać i patrzą w tym samym kierunku, co my. Jak zatem być skutecznym liderem i uprawiać przywództwo?

Aby grupa ludzi mogła z sukcesem realizować wspólne działania, potrzebuje liderów, którzy potrafią:

  •           formułować cele, planować
  •           pomagać grupie w podejmowaniu decyzji, reprezentować ją
  •           budować zespół
  •           motywować członków grupy
  •           skutecznie, asertywnie komunikować
  •           zarządzać sobą w czasie
  •           panować nad własnymi emocjami

Poza tym lider ma wyjątkowe umiejętności komunikacyjne. Wie, że liczą się różne obszary komunikacji. Należą do nich:

Umiejętności retoryczne

  • Technika mówienia (głos, dykcja, tempo, pauzy)
  • Budowa wypowiedzi (logiczne powiązanie treści, ukierunkowanie na cel)
  • Dopasowanie wypowiedzi do partnera (język, poziom emocji)

 

Werbalne i niewerbalne techniki aktywnego słuchania

  • Parafraza, klaryfikacje, podsumowania
  • Dopytywanie
  • Kontakt niewerbalny – kontakt wzrokowy, potakiwanie, postawa, odzwierciedlanie

szef kobieta

Co liczy się jeszcze w procesie komunikowania lidera ze swoimi zespołami?

Bardzo ważna jest intencja, z jaką przekazujemy informacje innym.

Intencja komunikacji rzadko pokrywa się z faktycznie wypowiedzianym komunikatem.

Zwykle dzieje się tak, dlatego że używamy pewnych uproszczeń, tzw. generalizacji (uogólnień), sądząc, że inni myślą tak samo jak my.

Dlatego starajmy się zawsze jasno formułować to, co zamierzamy przekazać swojemu rozmówcy.

Na co zatem zwrócić uwagę? Przede wszystkim na:

  • Jasność przekazu jest zniekształcana przez język, jakiego używamy.

Często zbyt fachowe słownictwo, uogólnienia, skróty myślowe powodują, że komunikat docierający do odbiorcy jest dla niego trudny do zrozumienia.

Dlatego dobieraj słowa adekwatne do tego, co chcesz powiedzieć i do możliwości percepcyjnych twojego rozmówcy. Koncentruj się na znaczeniu wypowiedzi, a nie na formie.

  • Na drodze pomiędzy nadawcą i odbiorcą pojawiają się różne bariery komunikacyjne, które dodatkowo ten proces utrudniają.

Najbardziej powszechnymi barierami są np. interpretacja, czyli nadawanie faktom własnych, innych znaczeń niż wynika z tego, co zostało powiedziane. Dlatego zawsze koncentruj się na faktach i na tym, co widzisz i słyszysz.

Staraj się odczytywać sygnały twojego rozmówcy świadczące o tym, że słyszy i rozumie, co do niego mówisz.

Jestem przekonana, że tych kilka spostrzeżeń może znacznie podnieść umiejętności komunikacyjne lidera. Spowodować, aby ludzie chcieli z nami rozmawiać, dzielić się opiniami, a nie tylko słuchać naszych poleceń czy też delegowanych zadań.

Głęboko wierzę w to, że prawdziwy lider to ktoś, komu zależy na szczerej otwartej komunikacji, a nie tylko na tym, aby przekaz był jednostronny, a polecenia wykonane bez dyskusji. Wszak inni ludzie mają głowy pełne pomysłów i dzielą się nimi, jeśli tylko im na to pozwolimy.

Autor: Anna Urbańska

Jest Master Trenerem Structogramu, metody rozwojowo-edukacyjnej, dzięki której ludzie prawdziwie poznają siebie i mogą być krok przed swoimi zachowaniami. Autorka książki “Otrzep kolana i biegnij”.

 

 

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (153 głosów, średnia: 4,25 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  9 listopada 2015 09:24

    Bardzo fajne rady. Mogą się przydać każdemu np przy wdrażaniu nowego pracownika!

    Odpowiedz
  2. bbo  9 listopada 2015 11:54

    U mnie w pracy ostatnio jedyną motywacją jest uniknięcie upomnień 🙁

    Odpowiedz
  3. Żanett  9 listopada 2015 17:50

    Kontakt niewerbalny to bardzo ciekawe zagadnienie.

    Odpowiedz
  4. AnnaKwasniak  9 listopada 2015 20:21

    Ciekawy artykuł 🙂

    Odpowiedz
  5. Patriszia  12 listopada 2015 22:14

    Nie potrafiłabym zarządzać ludźmi, w ogóle nie nadaję się do współprac.

    Odpowiedz
  6. Aneta  18 listopada 2015 15:56

    Ciekawy artykuł, myślę, że nadaję się do zarządzania ludźmi 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany