Kapusta kiszona. Czy znasz jej wszystkie właściwości?

Kapusta kiszona jest niskokaloryczna i ma wiele zdrowotnych właściwości. To prawdziwe naturalne lekarstwo… Sprawdź, jakie ma walory ożywcze, a także poznaj jej prozdrowotne działanie!

Kapusta kiszona powstaje w wyniku fermentacji z udziałem szczepów bakterii, po uprzednim zasoleniu. Proces tworzenia produktu ma wpływ na jej niezwykle cenne właściwości i wartości. Kiszona kapusta jest nie tylko źródłem witamin oraz minerałów, pozytywnie wpływa na układ odpornościowy, pokarmowy, ale także obniża poziom cholesterolu we krwi, zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca oraz poprawia stan skóry. Co jeszcze ją wyróżnia?

Kapusta kiszona. Czy znasz jej wszystkie właściwości?

pixabay.com

Posiłki synbiotyczne – jak je przygotować i dlaczego warto?

Posiłki synbiotyczne – jak je przygotować i dlaczego warto?

Prawidłowe trawienie ma większe znaczenie, niż nam się wydaje. Zdrowy układ pokarmowy jest gwarancją odporności i dobrego samopoczucia. Zobacz, jak przygotować posiłki synbiotyczne, które wspomagają jego pracę.

Kapusta kiszona: kalorie i właściwości odżywcze

W 100 g kiszonej kapusty znajduje się tylko ok. 18,5 kalorii. Dodatkowo produkt jest źródłem m.in. witaminy A, C i E, rutyny, potasu, magnezu, żelaza, wapnia, siarki, kwasu foliowego oraz fosforu.  W jej skład wchodzą też karotenoidy, polifenole, bakterie probiotyczne, fitoncydy oraz błonnik.

Kapusta kiszona: właściwości prozdrowotne i lecznicze

Kapusta kiszona dzięki niewielkiej zawartości kalorii świetnie nadaje się dla osób przebywających na diecie. Zawiera błonnik oraz dobre bakterie, probiotyki, co usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego, obniża poziom cholesterolu we krwi, zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy oraz chorób serca. Zawarte w produkcie bakterie mlekowe wspomagają perystaltykę jelit, likwidują zaparcia i przywracają prawidłową mikroflorę jelit, ułatwiają trawienie oraz wchłanianie składników pokarmowych.

Pomaga też w utrzymaniu poziomu glukozy we krwi na stałym poziomie, co zapobiega wystąpieniu cukrzycy lub zespołu metabolicznego. Niweluje obrzęki spowodowane zatrzymywaniem się płynów w organizmie. Zawiera kwas foliowy, dzięki czemu pozytywnie wpływa na mózg, system nerwowy i pobudza krążenie. Sok z kapusty kiszonej z kolei łagodzi kaszel i pobudza soki trawienne. Picie go pozytywnie wpływa na wątrobę, pęcherzyk żółciowy oraz reumatyzm. Sok z kiszonej kapusty doskonale oczyszcza też organizm.

 Kiszona kapusta ma również właściwości przeciwzapalne oraz sporo witaminy C, dzięki czemu wzmacnia odporność organizmu, pozytywnie wpływa na jędrność skóry oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na szkorbut i przeziębienie. Zawiera przeciwutleniacze, co zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów i opóźnia przedwczesne starzenie się skóry, a dzięki zawartości żelaza zapobiega niedokrwistości.

Kapusta kiszona: ciekawostki

Prozdrowotne właściwości kapusty znane są od 4000 lat. W starożytnym Rzymie uznawano ją za panaceum na wszelkie choroby. Uważano, że zabezpiecza przed bakteriami oraz grzybami. Dawniej chroniła też żeglarzy przed szkorbutem. Sławę kiszonej kapuście przyniosła pierwsza wielka wyprawa morska podróżnika Jamesa Cooka.

Kiszona kapusta cechuje się długą trwałością, dzięki czemu można ją przechowywać przez wiele miesięcy. Sok z kiszonki uznaje się za skuteczny sposób na kaca.

Uważa się, że najbardziej wartościowa jest kapusta sprzedawana z beczki. Nie jest ona przepakowywana do mniejszych torebek, a więc kiszonka nie jest narażona na utratę cennych składników.

Kapustę w Polsce uznaje się za jedną z najskuteczniejszych w leczeniu roślin, wchodzi ona też w skład popularnej diety kapuścianej (Kwaśniewskiego).

Naturalne suplementy diety – produkty spożywcze zamiast tabletek

Naturalne suplementy diety – produkty spożywcze zamiast tabletek

Naturalne suplementy diety to w rzeczywistości produkty spożywcze, które w kuchni ma każdy z nas. Warto po nie sięgać zamiast tabletek, bo są bezpieczne i nie zawierają szkodliwych konserwantów. Które produkty należy wprowadzić do codziennego

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (79 głosów, średnia: 4,76 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Ewcia  19 kwietnia 2018 07:15

    Wow same zalety! dużo mikroelementów, witamin i nawet probiotyki. Tylko jeść 🙂

    Odpowiedz
  2. martucha180  19 kwietnia 2018 09:53

    Uwielbiam!

    Odpowiedz
  3. Hidari11  20 kwietnia 2018 19:38

    Warto jeść kiszonki. Uwielbiam kapustę jak najbardziej kwaśną, ale często producenci przesadzają z solą, że czuję bardziej smak słony, a nie kwaśny. Są jednak na wsi takie małe sklepiki, gdzie sprzedają kapustę domowej roboty.

    Odpowiedz
  4. as_sa  21 kwietnia 2018 08:37

    Nigdy nie jadłam takiej kupowanej ze sklepu, zawsze taką domowej roboty i muszę przyznać, że jest wyśmienita

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany