Kąpiele na bezsenność: jakie zioła pomogą Ci zasnąć?

Bezsenność to przypadłość, która nęka coraz szersze grono ludzi. W dodatku trudno ją wyleczyć, może bowiem mieć bardzo różne podłoże. Można jednak starać się ją złagodzić naturalnymi sposobami. Oto kąpiele na bezsenność, które łatwo przygotować we własnym domu.

Yves Rocher

Spis treści:

Kąpiele na bezsenność

Nerwice, nadmiar bodźców w ciągu dnia, przyjmowane leki, przewlekłe choroby, zaburzenia wydzielania melatoniny… bezsenność może mieć wiele przyczyn. Niestety, powoduje też wiele przykrych skutków, takich jak rozdrażnienie, problemy z koncentracją, a nawet szybsze starzenie się. Jeżeli i Tobie trudno jest zasnąć przez dłuższy czas, skonsultuj się z lekarzem. Ponieważ jednak leczenie bezsenności jest długie i skomplikowane, warto pomóc sobie również naturalnymi sposobami, takimi jak ziołowe kąpiele na bezsenność. Jakie zioła pomogą nam się odprężyć i zapaść w sen? 

kąpiele na bezsenność

źródło: pixabay.com

Bezsenność najprawdopodobniej zniknie dopiero wtedy, kiedy poradzisz sobie z jej przyczyną. Warto jednak nie tylko zastosować domowe sposoby na bezsenność, ale też zapewnić organizmowi jak najlepsze warunki do snu. Z sypialni usuń urządzenia elektroniczne, wyłącz telefon oraz wszelkie źródła światła, a ostatni posiłek zjedz ok. 3 godzin przez położeniem się do łóżka. Zarówno zbyt wcześnie, jak i zbyt późno zjedzona kolacja jeszcze pogorszy sprawę. Pamiętaj też, że nasz sen dzieli się na około 90-minutowe cykle. Najlepiej dla naszego organizmu jest obudzić się pod koniec takiego cyklu. Zanim pójdziesz spać, oblicz więc idealną godzinę. Jeżeli np. musisz wstać o 7.00, możesz położyć się o 23.30 – wtedy prześpisz 7 i pół godziny i 5 cykli.

Kąpiele na bezsenność: jak je przygotować?

Kąpiele z olejkami

Wiele aromatycznych olejków ma działanie głęboko uspokajające. Domowe środki nasenne często opierają się na olejkach, których zapach odpręża i pomaga zasnąć. Należy jednak pamiętać, żeby nie łączyć takiej kąpieli z myciem! Przed zabiegiem powinnaś wziąć prysznic, a do kąpieli leczniczej wlać wyłącznie olejek, który nie powinien łączyć się z płynem do kąpieli czy mydłem. Zastosuj 5-15 kropli olejku lawendowego, jałowcowego, różanego czy geraniowego. Kąpiel może trwać 10 minut do pół godziny. Bezpośrednio po wzięciu kąpieli połóż się do łóżka. W sypialni możesz zastosować ten sam olejek, który wlejesz do kominka do aromaterapii. 

Kąpiel z liści melisy

Melisa jest powszechnie znana ze swoich właściwości uspokajających i wyciszających. Oprócz picia takiego naparu możemy go również wykorzystać do leczniczej kąpieli, odpowiedniej dla osób, które nie mogą zasnąć z powodu zdenerwowania. 10 łyżek suszonych liści melisy wystarczy zagotować w 4 szklankach wody, po czym odstawić na 10 minut i odcedzić. Napar dodaj następnie do wanny wypełnionej wodą. Taka kąpiel na pewno Cię uspokoi i przygotuje do snu.

 

Kąpiel z majeranku

To aromatyczne ziele jest nie tylko doskonałą przyprawą, ale też naturalnym lekiem! Wystarczy wsypać 5 g majeranku do wanny z wodą, by osiągnąć efekt rozluźnienia i uspokojenia.

Kąpiel wrzosowa

Wrzosy od wieków stosowane są przez Szkotów jako naturalne środki na sen. Wiele osób do dziś wypełnia wrzosem poduszki. Jeżeli wolisz swoje własne, miękkie poduszki, przygotuj kąpiel wrzosową. 3 szklanki wrzosu zalej 2 litrami wrzątku i zaparzaj przez 15 minut, po czym odcedź napar i wlej go do wanny. Taka kąpiel nie tylko uspokaja i pomaga zasnąć, ale także pielęgnuje skórę i włosy, zwalcza łupież, podrażnienia i stany zapalne. 

Kąpiel z kwiatami lipy

Na kąpiel wrzosową przyjdzie czas jesienią. Latem natomiast możesz przygotować kąpiel z kwiatów lipy. 300 gramów tych kwiatów wrzuć do gotującej się wody (powinno być jej 5 litrów). Zaparzaj kwiaty przez 30 minut, po czym odcedź napar i wlej do wanny z wodą. Zapach kwiatów lipy jest wyjątkowo słodki i miły, koi nerwy i pomaga zasnąć.

Kąpiel anyżkowa

Nie każdy lubi zapach anyżu, jednak ta intensywnie pachnąca kąpiel będzie idealna dla osób, które nie mogą spać z powodu wzburzenia, ale także dla tych, których nękają skurcze. Anyż działa bowiem rozkurczowo i uspokajająco. Szklankę korzenia anyżu oraz kilka anyżowych gwiazdek rozdrobnij i wrzuć do rondelka, po czym zalej je 3 litrami wody i gotuj na małym ogniu przez 10 minut. Następnie napar odstaw na pół godziny, po czym wlej go do wanny z wodą. Taka kąpiel może trwać 15-20 minut. 

Kąpiel z waleriany

Krople walerianowe zna chyba każda z nas. Korzeń tego zioła może posłużyć również do przygotowania naparu. Łyżkę korzenia waleriany należy zalać szklanką wrzątku, a po zaparzeniu wlać do wanny.

Kąpiel z szałwią lub tymiankiem

Te popularne zioła również pomagają w leczeniu bezsenności. Napar z 2-3 łyżek stołowych szałwii i 3 litrów wrzątku powinien się zaparzać przez co najmniej pół godziny, zanim dolejesz go do wanny. Z kolei napar z tymianku nie tylko uspokaja, ale pomaga też na przeziębienie, działa bowiem wykrztuśnie i antybakteryjnie. To więc idealny sposób na brak snu spowodowany przeziębieniem. 4 stołowe łyżki zalej 2 litrami wrzątku i zaparzaj przez kwadrans.

 

Jakiekolwiek kąpiele na bezsenność stosujesz, pamiętaj, że po wyjściu z wanny powinnaś natychmiast położyć się spać. Gorąca kąpiel podnosi temperaturę ciała, która jednak obniża się z powrotem, gdy opuścisz wannę. To dla organizmu znak, że przyszła pora na odpoczynek. 

A Wy, jakie sposoby na brak snu uważacie za najskuteczniejsze? A może nigdy nie miałyście problemów z zasypianiem?

 

Yves Rocher

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (143 głosów, średnia: 4,59 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Uśmiechnij się :)  8 maja 2018 19:05

    Jestem nocnym markiem, więc chodzenie spać przychodzi mi z wielkim trudem dość często. Kąpiele w wannie niestety nie wchodzą w grę. Może sprawdziłby się u mnie jakiś aromatyczny żel pod prysznic 😉

    Odpowiedz
  2. m258  4 listopada 2019 09:19

    aromaty sa super

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany