Joga, czyli start w nowe, lepsze życie. W czym pomaga i jak zacząć treningi?

Joga cieszy się coraz większą popularnością, jednak nie powinno to być niespodzianką. Wschodnia sztuka pomaga nam uporać się z wszelkimi schorzeniami kręgosłupa, odmładza (specjalna joga twarzy) wpływa na kondycję i funkcjonowanie całego organizmu i, co bardzo ważne, ułatwia osiągnięcie wymarzonego stanu relaksu. W czym dokładnie pomaga nam joga i na co warto zwrócić uwagę przed pierwszym treningiem?

yoga

Po co nam joga? Zbawienne działanie wschodniej sztuki

Choć joga dotarła do nas z Dalekiego Wschodu, zyskuje wciąż nowych fanów w świecie zachodnim. Zapracowani, zdenerwowani i borykający się z różnego rodzaju schorzeniami szukamy sposobu na odrobinę relaksu i poprawę funkcjonowania naszego całego organizmu. Okazuje się, ze to właśnie joga działa zbawiennie nie tylko na pracę naszych narządów wewnętrznych, ale pozwala także wyciszyć w pełni nasz umysł.

Świetnie sprawdza się jako remedium na wszelkie dolegliwości związane z bólem kręgosłupa i pleców, poprawia elastyczność naszych mięśni, odciąża stawy i, co bardzo ważne, jest również skuteczna w walce z chorobami na tle nerwowym i bezsennością. Co więcej, joga pomaga także zrzucić kilka zbędnych kilogramów, przydaje się nawet przyszłym mamom, a coraz więcej zwolenników zauważa, że skutecznie niweluje oznaki starzenia.

Joga dla początkujących

Aby pierwsze spotkanie z jogą przerodziło się w motywujące doświadczenie, warto do niego przygotować się w odpowiedni sposób. Choć joga to sztuka, którą można uprawiać w domu, znacznie lepszym rozwiązaniem (szczególnie na początku wielkiej przygody) będzie wybór odpowiedniej szkoły i zajęć dla początkujących. Zestaw pozycji powinien być dostosowany do naszej kondycji, dlatego też dobrze, jeśli przed rozpoczęciem treningu skonsultujemy nasz stan zdrowia z trenerem – fizjoterapeutą.

Jednak dobra szkoła jogi to taka, która dysponuje nie tylko wykwalifikowaną kadrą trenerską, ale także odpowiednio rozbudowanym zapleczem – jak np. warszawska szkoła Joga Sztuka Życia prowadzona przez Justynę Wojciechowską (www.jogasztukazycia.pl). Istotna jest przede aranżacja i wentylacja sali, a także jej wyposażenie w postaci akcesoriów pomocniczych, drabinek, mat czy szarf, które przydadzą się szczególnie osobom niedoświadczonym, które na treningu pojawiły się po raz pierwszy.

Joga po raz pierwszy – jak ćwiczyć żeby się nie zniechęcić

Ci, którzy decydują się na trenowanie jogi powinni przestrzegać kilku istotnych zasad, które podniosą efektywność treningu i, co najważniejsze, zamienią go w bardzo przyjemne doświadczenie. Ważne, aby do ćwiczeń podchodzić dopiero 2 godziny po ostatnim posiłku i wykonywać je na płaskim, twardym podłożu w wywietrzonym pomieszczeniu. Warto też pozbyć się wszelkich rozpraszaczy i zadbać o swój strój. Jogę trenuje się boso w dość swobodnym stroju, który nie krępuje ruchów, ale nie ogranicza też krążenia krwi.

Podczas treningu bardzo istotną kwestią jest oddychanie. Oddychamy nosem – głęboko, spokojnie i miarowo starając się nie napinać mięśni twarzy. Każdą z pozycji utrzymujemy przez minimum 1 minutę, zaś przejście między asanami wykonujemy w sposób płynny. W przypadku wystąpienia jakiegokolwiek bólu należy natychmiast przerwać ćwiczenie.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (130 głosów, średnia: 4,86 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  14 kwietnia 2016 15:09

    Ja za pewne ze względu na ograniczenia zdrowotne nie mogłabym w pełni uprawiać jogi. Ale myślę, że od strony medytacyjnej, bardzo by mi pomogła.

    Odpowiedz
  2. Żanett  14 kwietnia 2016 16:40

    No własnie, joga zawsze kojarzy mi się z takim specyficznym oddychaniem 🙂

    Odpowiedz
  3. Jaworka  14 kwietnia 2016 19:17

    No jak tak czytam to nie dla mnie joga najlepiej medytuje mi sie wieczorem przed zaśnięciem no i bardziej wole bieganie aerobik czy pływanie a np siedzenie przez dłuższą chwilę z nogą na szyji nie dla mnie

    Odpowiedz
  4. kasia87g  14 kwietnia 2016 21:12

    joga i pilates to moje dwie ulubione aktywności fizyczne, bo np bieganie nie bardzo przypadło mi do gustu, a joga super

    Odpowiedz
  5. Aneta  15 kwietnia 2016 15:50

    Jakoś nie kusi mnie ten rodzaj aktywności.

    Odpowiedz
  6. Patriszia  15 kwietnia 2016 22:48

    Niedawno próbowałam, ale szybko się zniechęciłam niestety. Taka forma aktywności szybko mnie nudzi. Być może jeszcze kiedyś zrobię drugie podejście 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany