Jesienne odżywianie na zimowe chłody

Kolorowe i szeleszczące liście, ciepłe słońce to pozytywne aspekty jesieni. Gorsze strony jesiennej aury to nagminne przeziębienia i osłabienie organizmu. Powszechnie wiadomo, że jedzenie może poprawić humor, ale może także poprawić odporność.

Jesienne odżywianie

Odporności organizmu nie służą wahania temperatury i coraz częstszy brak słońca, co powoduje większą odczuwalność chłodu i podatność na infekcje. Na zmienną jesienną pogodę nikt nie ma wpływu, ale można podjąć działania minimalizujące negatywne efekty. Najprostszym rozwiązaniem, w zasięgu każdego jest dobranie właściwej diety na tą porę roku. Odpowiednio skomponowane menu pozwoli naładować akumulatory i wzmocnić odporność na zimę.

Koniecznym elementem jesiennego jadłospisu są oczywiście produkty sezonowe – bogate w witaminy i składniki odżywcze, oraz takie które urozmaicą dotychczasową dietę. Jednym z wartościowych produktów, a zarazem trochę zapomnianych jest dynia – pod koniec września jest właśnie na nią pora. Do Europy trafiła w XVI wieku, uprawiana wcześniej przez Inków. Obecnie znanych jest 20 gatunków tego warzywa. Cennymi składnikami dyni są beta karoten, pektyny i kwasy organiczne. Z minerałów najważniejsze to żelazo, wapń i magnez. Włączenie dyni do codziennego menu wzmacnia system immunologiczny, reguluję prace jelit i odkwasza organizm. A wszystko to wpływa także na dobre samopoczucie.

Dynię można wykorzystać na wiele sposobów, zarówno do zup i sosów, jak i na słodko do racuchów oraz dżemów. Dynia na jesień dobrze komponuje się z kaszą i imbirem. Szef kuchni Hotelu Młyn Klekotki Mirosław Andrzejewski kultywujący ideę slow food, proponuje rozgrzewający krem z dyni i risotto jęczmienne z dynią.

 

Rozgrzewający krem z dyni (6 porcji)

Składniki:

– 1 kg dyni

– 1 kawałek świeżego imbiru, startego na tarce

– 2 łyżki masła

– 1 cebula pokrojona w kostkę

– 1 marchew starta na grubej tarce

– 1 seler naciowy pokrojony

– 2 ząbki czosnku rozdrobnione

– 1 l bulionu drobiowego

– sól, świeżo zmielony pieprz

Wykonanie:

Dynię obrać, a miąższ pokroić na kawałki. Masło rozgrzać, dodać cebulę, marchew, seler i czosnek i smażyć 5 minut. Następnie dodać dynię, bulion i doprowadzić do wrzenia. Zmniejszyć ogień i powoli dusić przez 25 minut pod przykryciem. Na koniec dodać imbir. Po ugotowaniu zmiksować w blenderze. Doprawić solą i pieprzem.

 

Risotto jęczmienne z dynią (na 4 osoby)

Składniki:

– 200 g kaszy perłowej

– 1 dynia, obrana i pokrojona w kostkę

– 2 łyżeczki posiekanego świeżego tymianku

– 2 łyżki masła

– 2 ząbki czosnku, posiekane

– 180 g pieczarek posiekanych w plasterki

– 2 marchewki starte na grubej tarce

– 2 łyżki posiekanej świeżej natki pietruszki

– 50 g startego sera grano padano

– 3 łyżki prażonych nasion dyni

– 4 łyżki oliwy z oliwek

– ½ szklanki bulionu warzywnego

– sól i mielony czarny pieprz do smaku

Wykonanie:

Opłukać kaszę i gotować około 40 minut, do miękkości, następnie odsączyć. Rozgrzać piekarnik do 200 stopni. Wyłożyć na brytfannę pokrojoną dynię z połową tymianku. Doprawić pieprzem i wymieszać z połową oliwy. Piec 30 minut, aż zmięknie i zacznie brązowieć. Następnie podsmażyć czosnek na oliwie z dodatkiem masła, dodać grzyby i resztę tymianku i smażyć około 10 minut. Dodać marchewkę i smażyć 3 minuty, następnie dodać kaszę i bulion warzywny, dusić około 5 minut na patelni. Na koniec dodać natkę pietruszki, resztę masła i połowę sera oraz dynię. Doprawić do smaku. Podawać natychmiast, posypać prażonymi pestkami dyni i resztą sera.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (146 głosów, średnia: 4,10 z 5)
zapisuję głos...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany