Jakie znasz sposoby na walkę z bólem mięśniowym?

Walka z bólem mięśniowym zależy w dużej mierze od przyczyny, która wywołuje dolegliwości bólowe. Tabletki czy plastry przeciwbólowe i przeciwzapalne doraźnie załagodzą objawy. Poznanie genezy wystąpienia dyskomfortu daje szansę na pozbycie się problemu i podjęcie w przyszłości odpowiednich działań związanych w pierwszej kolejności z profilaktyką i właściwą reakcją, gdy ból mięśniowy powróci.

Przyczyny powstawania bólu mięśni

Ból mięśni może mieć różne podłoże i nie zawsze powinien nas niepokoić. Najczęstszą przyczyną, niezwiązaną ze stanem chorobowym, pojawienia się bólu mięśni jest spontaniczne podejmowanie zbyt intensywnej lub zbyt długotrwałej aktywności fizycznej. Wówczas w trakcie wysiłku dochodzi do deficytu tlenu uczestniczącego w przemianach energetycznych tkanki mięśniowej i następuje powstawanie kwasu mlekowego, który jest metabolitem beztlenowej przemiany glukozy. Potoczna nazwa tego bólu mięśni to zakwasy. Dodatkowo dochodzi do mikrouszkodzeń włókien mięśniowych, co również daje swoisty objaw. Są one bardzo łatwe do rozpoznania, gdyż ból umiejscawia się obszarze zbyt mocno eksploatowanym i zwykle mija po 2-3 dniach. Najbardziej obciążające dla mięśni są wszelkie dyscypliny oporowe, związane z podnoszeniem ciężarów. 

Warto dodać, że osoby aktywne fizycznie są najbardziej narażone na kontuzje związane z uszkodzeniem mięśni. W przypadku powstania tego typu urazów bardzo dobrze sprawdzą się samoprzylepne plastry przeciwbólowe i przeciwzapalne, które umiejscowione w miejscu powstania kontuzji redukują dyskomfort i łagodzą stan zapalny.  

Wizyta u lekarza wskazana będzie, jeżeli:

  • nie będziemy w stanie stwierdzić rzeczywistej etiologii dolegliwości bólowych;
  • bólowi mięśni towarzyszą dodatkowe objawy takie jak gorączka, drgawki, drętwienie ciała;
  • ból określimy jako długotrwały, przewlekły.

 

W jakich chorobach występuje ból mięśni?

Ból mięśni może być objawem towarzyszącym w przebiegu różnych chorób. Najczęściej wiążą się z wystąpieniem infekcji wirusowych m.in. grypy, ospy wietrznej, wirusowego zapalenia wątroby. Dodatkowo pacjent zwykle ma wysoką temperaturę, ból gardła oraz odczuwa ogólne rozbicie i brak energii do działania. Bóle mięśniowe pojawiają się także w chorobach o podłożu reumatycznym, zapaleniach naczyń i rdzenia kręgowego, chorobie posurowiczej, tężcu oraz fibromilagii.  

 Jak walczyć z bólem mięśniowym?

Bez względu na stopień sprawności fizycznej czy poziom aktywności, zapewne każdy z nas doświadczył w swoim życiu bólu mięśni. O ile dolegliwości mięśniowe nie są powiązane z żadną jednostką chorobową, należy zakładać, że jest to stan tymczasowy i przy niewielkich nakładach sił i środków po prostu minie. 

Sposoby na walkę z bólem mięśniowym

  1. Tabletki oraz plastry przeciwbólowe i przeciwzapalne. Szczególnie bardzo dobrze sprawdzą się plastry lecznicze np. ITAMI, które jesteśmy w stanie zaaplikować w konkretnym miejscu odczuwania bólu. Samoprzylepny plaster medyczny zastosowany na wybranej powierzchni skóry daje wysokie stężenie substancji czynnej i szybki efekt przeciwzapalny. Dodatkową zaletą jest to, że lek jest w niewielkim procencie wchłaniany do krążenia systemowego. 
  2. Okłady na miejsca objęte bólem. W pierwszej kolejności po powstaniu urazu mięśniowego zastosowanie będą miały zimne okłady. W dalszej fazie dobrze sprawdzą się ciepłe kompresy, gdyż pod wpływem podwyższonej temperatury dochodzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych i lepszego odżywienia komórek. 
  3. Masaż i zabiegi fizykoterapeutyczne ukierunkowane na miejsce bólu. Praca wykwalifikowanego fizjoterapeuty w redukcji dolegliwości bólowych jest nieoceniona. Jest on w stanie pracować na samym mięśniu, powięziach, przyczepach mięśniowych co poprawia ukrwienie i wpływa pozytywnie na regenerację uszkodzonych obszarów. Rehabilitację mogą wspierać takie zabiegi jak naświetlanie podczerwienią, pole magnetyczne, fale elektrostatyczne, ultradźwięki, jonoforeza i laseroterapia. 

4.  Zrównoważona dieta, która zapewnia odpowiednie odżywienie tkanek. W walce z bólem mięśni organizm potrzebuje wsparcia w postaci zapewnienia wszystkich składników pokarmowych oraz makro i mikroelementów. Szczególną rolę podczas pracy mięśni odgrywają elektrolity tj. magnez, potas, sód i wapń. Dodatkowo zawarte w warzywach i owocach witaminy są katalizatorem procesów naprawczych zachodzących w ustroju. Z kolei tłuszcze nienasycone z grupy omega 3 mają działanie przeciwzapalne, dzięki czemu organizm szybciej wraca do równowagi.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (53 głosów, średnia: 4,55 z 5)
zapisuję głos...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany