Jakie warzywa warto jeść zimą? Krótki poradnik

Wiele osób sądzi, że zimą nie mamy w Polsce dostępu do wartościowych warzyw. W odpowiedzi na ten powszechnie panujący mit postanowiliśmy przygotować dla Was krótki poradnik, z którego dowiecie się, czym warto zastąpić niesmaczne importowane pomidory!

Zima to okres, w którym najlepiej sprawdzają się warzywa korzeniowe. Niskokaloryczne, za to pełne węglowodanów, błonnika, witamin i minerałów, pomagają uniknąć przeziębienia i zwalczać wolne rodniki oraz wspierają nasz organizm w antynowotworowej profilaktyce. Poprawiają nastrój i dodają energii znacznie skuteczniej niż fastfoody czy słodycze. Sprawdźcie, jakie warzywa warto jeść zimą!

jakie warzywa warto jeść zimą

www.pixabay.com

Jakie warzywa warto jeść zimą? Krótki poradnik

 

Buraki

www.pixabay.com

Buraki są bogatym źródłem betocyjanin – związków niezwykle pomocnych przy produkcji czerwonych krwinek. Zawarte w nich substancje aktywne zapobiegają zwapnieniu naczyń krwionośnych i pomagają regulować ciśnienie krwi. Co więcej, obniżają poziom homocysteiny, która zwiększa ryzyko wystąpienia udaru. Świetnym wyborem jest sok z buraków lub koktajl z ich dodatkiem pity do śniadania. Upieczone lub ugotowane buraki można zaś wykorzystać do sałatki, ciasta, a nawet jako dodatek do kanapek z twarożkiem. 

 

Marchew

www.pixabay.com

Dzięki marchwi mamy szansę na ładną, promienną cerę pomimo braku słońca. Zawdzięcza tę właściwość obecności beta-karotenu, który jej samej nadaje pomarańczowy kolor. Ponadto marchewka wykazuje korzystny wpływ na serce, chroniąc organizm przed arytmią. Zawartość luteiny pozwala jej natomiast regenerować plamkę żółtą oka. Marchewkę najlepiej jeść skropioną cytryną, na przykład w postaci sałatki. Można ją także upiec i posypać zmielonymi orzechami. 

 

Pietruszka

www.pixabay.com

O pietruszce pisaliśmy niedawno w artykule poświęconym diecie redukującej zmęczenie. Nie wspomnieliśmy jednak wówczas, że pietruszka jest doskonałym środkiem moczopędnym, co czyni ją świetnym lekarstwem na nawracające – szczególnie zimą – infekcje układu moczowego. Szczególnie pomocny w kuracji będzie koktajl z natki oraz korzenia rośliny. Z uwagi na zawarte w niej bogactwo potasu poleca się ją zwłaszcza osobom cierpiącym na nadciśnienie. 

Korzeń można gotować i piec – na przykład pokrojony w kostkę, skropiony oliwą i posypany ziołami. Świeżą nać warto zaś dodawać do zup, sałatek czy faszerowanych jajek.

 

Seler

www.pixabay.com

Seler to prawdziwa skarbnica steroli roślinnych, obniżających poziom złego cholesterolu. Jego spożywanie znacząco zmniejsza więc ryzyko wystąpienia zawału. Co więcej, to bogate źródło witaminy C, B i E, budujących odporność i pozwalających dłużej zachować młodość. Dostarcza organizmowi niezbędne ilości magnezu, wapnia, cynku, żelaza i potasu. Zimą można przyrządzić na jego bazie rozgrzewającą zupę-krem albo frytki z pieca obsypane aromatycznymi ziołami i przyprawami. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by podać go na surowo – pokrojonego w słupki, z dipami na bazie jogurtu naturalnego!

 

A gdy już zasmakujecie w warzywach korzeniowych, spróbujcie także tych „zapomnianych”. W sklepach znajdziecie teraz choćby topinambur o lekko orzechowym smaku i pasternak. Wartościowe i niedrogie, dodadzą trochę świeżości do Twojej kulinarnej rutyny!

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (62 głosów, średnia: 4,84 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Magdalena  4 lutego 2019 14:01

    Oj tak, uwielbiam marchewkę w każdej postaci 🙂

    Odpowiedz
  2. macierzanka  4 lutego 2019 16:52

    Ja bardzo lubię buraki ,najczęściej je kiszę.

    Odpowiedz
  3. janka1312  4 lutego 2019 23:28

    seler i pietruszka moje ulubione 🙂

    Odpowiedz
  4. Tara  5 lutego 2019 08:29

    A o kapuście toście zapomnieli… tej w formie kiszonej 😀

    Odpowiedz
  5. Skosa Sandra  6 lutego 2019 09:21

    Zimą stawiam przede wszystkim na soki marchewkowe.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany