Jakie są zasady diety eliminacyjnej?

Dieta eliminacyjna jest jedną z najtrudniejszych, ponieważ wyklucza całą grupę produktów lub dany składnik. Wymaga więc od osoby bardzo dużego reżimu dietetycznego. Nagrodą jest jednak brak nieprzyjemnych objawów ze strony układu pokarmowego lub życie zgodne z własnymi poglądami. Jakie są główne zasady diety eliminacyjnej i na co należy zwrócić uwagę przy jej stosowaniu?

Po pierwsze wykluczenie danej grupy produktów

Najważniejszą zasadą diety eliminacyjnej jest całkowite wykluczenie np. danego składnika odżywczego. Przykładem może być dieta bezglutenowa, w której eliminuje się gluten. Wykluczenie może obejmować także całe grupy produktów spożywczych jak w diecie peskatariańskiej wykluczającej mięso (więcej na jej temat dowiesz się tutaj https://synergiczni.pl/dieta-sport/co-to-jest-peskatarianizm-zalety-i-suplementacja).

Podczas eliminacji danego składnika należy bardzo uważnie czytać etykiety produktów. Jak się okazuje dodatek glutenu można znaleźć np. w jogurtach, w których raczej nikt się go nie spodziewał. Ponadto należy szczególną uwagę zachować podczas spożywania posiłków w restauracjach i barach na mieście.

Po drugie utrzymanie diety pełnowartościowej

Dieta eliminacyjna wykluczająca całą grupę produktów może prowadzić do niedoborów składników odżywczych. W przypadku osób na dietach roślinnych poważnym problemem może być niedobór żelaza i witaminy B12, których głównym i najlepiej przyswajalnym źródłem jest właśnie mięso. Jak temu zapobiec?

Stosowanie zamienników

W dietach eliminacyjnych stosuje się zamienniki, czyli produkty bezpieczne dla osób na diecie i jednocześnie dostarczające składników niedoborowych. W przypadku osób na diecie bezlaktozowej jest to cała grupa nabiału bez laktozy. Osoby na diecie bezglutenowej mogą sięgnąć po produkty zbożowe bezglutenowe. Z kolei osoby na diecie wegetariańskiej sięgają po produkty roślinne zawierające dużą ilość białka i bogate w szereg witamin oraz składników mineralnych np. rośliny strączkowe czy orzechy.

Stosowanie suplementów

W przypadku pogłębiających się niedoborów lub stosowania diety ubogiej i mało zróżnicowanej może być wymagane branie suplementów. Zawierają one najczęściej składniki niedoborowe np. żelazo, witaminę B12 czy wapń. Dzięki temu osoby na diecie eliminacyjnej są w stanie utrzymać odpowiedni poziom witamin i składników mineralnych w organizmie, aby nie dopuścić do poważnych schorzeń wynikających z ich niedoboru. Biorąc suplementy, koniecznie stosuj zasady znajdujące się w ulotce, aby maksymalnie zwiększyć przyswajanie składników przez organizm. 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (18 głosów, średnia: 4,61 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Lilianna  14 grudnia 2022 08:36

    Nie jestem na diecie, po prostu jem mniej a regularnie. Ograniczyłam trochę słodycze i tłuszcze. Do tego kategorycznie powiedziałam nie napojom gazowanym, teraz u mnie w domu można tylko zobaczyć mineralną cisowiankę. Domownicy też już się do tego przyzwyczaili.

    Odpowiedz
  2. janka1312  14 grudnia 2022 21:26

    taka dieta niestety nie dla mnie

    Odpowiedz
  3. Magdalena  17 grudnia 2022 03:00

    Wszystko z umiarem 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany