Jak zadbać o odporność dziecka w wieku szkolnym?

Spis treści:

Sprawnie działający układ odpornościowy (immunologiczny) to podstawa, aby wirusy, bakterie, grzyby i alergeny nie miały negatywnego wpływu na zdrowie. Wyróżnia się dwa rodzaje odporności: wrodzoną (nieswoistą) i nabytą (swoistą). Z tą pierwszą przychodzimy na świat, ta druga jest kształtowana praktycznie przez całe nasze życie. Odporność dziecka powinno się wzmacniać już od najmłodszych lat. Sprawdź, jak podnieść odporność u dziecka domowymi sposobami.

Jak zadbać o odporność dziecka w wieku szkolnym?

Zdrowa dieta bogata w witaminy

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym również układu immunologicznego. Jakie witaminy dla dzieci w wieku szkolnymwarto podawać? Dla układu odporności szczególne znaczenie mają2:

  • witamina A – znacząco wpływa na odporność, jej niedobór zwiększa zachorowalność na choroby zakaźne i prowadzi do wzrostu śmiertelności,
  • witamina C – wykazuje działanie immunostymulacyjne, chroni tkanki przed uszkodzeniem, działając antyoksydacyjnie na lipidy błon komórkowych oraz neutralizując reaktywne formy tlenu, które wydostają się z komórek w czasie fagocytozy,
  • witamina E – ma właściwości antyoksydacyjne, jest silnym przeciwutleniaczem,
  • witamina D – wpływa na odporność swoistą i nieswoistą.

Jak zwiększyć odporność u dziecka? Stosując zdrową, odpowiednio zbilansowaną dietę. W ten sposób można wzmocnić organizm, zmniejszyć zapadalność na choroby, a w przypadku ich wystąpienia skrócić czas ich trwania i ułatwić powrót do zdrowia2.

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna w każdej formie pozytywnie wpływa na stan zdrowia dzieci. Przede wszystkim pomaga budować odporność, zmniejszając w ten sposób ryzyko rozwoju wielu chorób, ale także pozwala utrzymać prawidłową masę ciała, poprawia zdrowie psychiczne, samopoczucie i jakość życia3.

Dzieci w wieku szkolnym powinny spędzać co najmniej 60 minut dziennie na różnego rodzaju aktywnościach, o umiarkowanej lub dużej intensywności. Przynajmniej 3 razy w tygodniu powinny wykonywać energiczne ćwiczenia aerobowe, a także wzmacniające mięśnie i kości3.

Na odporność u dziecka dobrze wpłynie tak naprawdę każda forma aktywności: spacerowanie, bieganie, jazda na rowerze czy pływanie. Jednocześnie trzeba pilnować, aby dziecko nie spędzało zbyt dużo czasu w pozycji siedzącej, w szczególności przed telewizorem czy komputerem3.

Spędzanie czasu na świeżym powietrzu

Odporność dziecka pomaga budować spędzanie czasu na świeżym powietrzu, najlepiej poprzez uprawianie aktywności fizycznej. Nawet 30-minutowy energiczny spacer wzmacnia odporność pod warunkiem, że dziecko odbywa go regularnie1.

Jak wzmocnić odporność u dziecka? Poprzez hartowanie, czyli przyzwyczajanie ciała do niskich temperatur. Jesienią i zimą pomaga ono organizmowi lepiej tolerować spadki temperatury, broniąc dziecko przed chorobotwórczymi drobnoustrojami1.

Odpowiednia ilość snu

Dla dobrej odporności znaczenie ma także odpowiednia ilość snu. Dzieci w wieku od 6. do 12. roku życia powinny spać od 9 do 12 godzin na dobę. W przypadku starszych dzieci powyżej 13 lat zalecana dawka snu jest nieco mniejsza – powinny one spać w ciągu dnia od 8 do 10 godzin4.

Nie można dopuszczać do sytuacji, że dziecko będzie chodzić niewyspane. Przemęczony organizm jest bowiem bardziej podatny na infekcje1.

Dobre nawyki higieniczne

Jak dbać o odporność dziecka? Ucząc go podstawowych zasad higieny. W ten sposób można ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusów, bakterii i innych zarazków, które przenosimy na rękach i ubraniu, a które przyczyniają się do rozwoju wielu chorób.

Podstawowe nawyki higieniczne, jakie powinno się wpoić dzieciom to:

  • częste mycie rąk w ciągu dnia z użyciem mydła i wody (po każdej wizycie w toalecie, po powrocie do domu etc.),
  • codzienna kąpiel,
  • mycie zębów rano i wieczorem,
  • codzienna zmiana bielizny i skarpet/rajstop,
  • regularne mycie włosów,
  • dbanie o paznokcie,
  • regularne oczyszczanie uszu.

Bibliografia:

  1. Mastalerz L., Od czego zależy odporność?, Medycyna praktyczna dla pacjentów, 2016. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/wywiady/90034,od-czego-zalezy-odpornosc (dostęp: 2022.05.16.).
  2. Kościej A., Skotnicka-Graca U., Ozga I., Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dzieci, Probl Hig Epidemiol 2017, 98(2): 110-117.
  3. WHO Physical activity Fact sheet Updated February 2018 https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity (dostęp: 2022.05.16.).
  4. Paruthi S. i wsp., Recommended amount of sleep for pediatric populations: a consensus statement of the American Academy of Sleep Medicine.Journal of Clinical Sleep Medicine, 2016, 12.06: 785-786.
3 napary na wzmocnienie płuc w dobie koronawirusa

3 napary na wzmocnienie płuc w dobie koronawirusa

W dobie koronawirusa nad naszymi głowami nieustannie wisi widmo zakażenia. Naukowcy donoszą, że najbardziej narażone są osoby z cukrzycą, wadami serca i chorobami płuc, dlatego zwracamy szczególną uwagę na dbałość o naszych bliskich, szczególnie rodziców i dziadków. Na szczęście istnieją domowe sposoby, by wesprzeć prawidłową pracę poszczególnych narządów i wzmocnić organizm, lepiej przygotowując go do walki. Dziś podpowiadamy Wam, jak sporządzić napary wspierające nasze płuca!
Domowe sposoby na katar sienny

Domowe sposoby na katar sienny

Katar sienny, nazywany również nieżytem nosa lub pyłkowicą, może zacząć dokuczać już w lutym. Wraz z kwitnieniem i pyleniem roślin alergia nasila się i trwa nawet do września. Obserwując czas, w którym objawy stają się
Domowe sposoby na kaszel i zapalenia krtani

Domowe sposoby na kaszel i zapalenia krtani

Z czym kojarzy Ci się jesień? Z kolorowymi liśćmi spadającymi z drzew, babim latem, grzybobraniem, a może z robieniem przetworów?  Ta pora roku jest także (niestety) synonimem problemów. Zatkany nos i niekończący się katar, sterty
Herbata na przeziębienie – jaka jest najlepsza?

Herbata na przeziębienie – jaka jest najlepsza?

W walce z  przeziębieniami tak popularnymi jesienią i zimą pomoże nam z pewnością kubek gorącej herbaty. Nie każda jednak herbata na przeziębienie będzie miała jednakowo dobroczynne działanie na nasz organizm. Przeczytaj, na jakie gatunki i rodzaje herbaty
Domowe i nie tylko sposoby na katar

Domowe i nie tylko sposoby na katar

Chociaż popularne powiedzenie głosi, że katar nieleczony trwa siedem dni, a ten leczony tydzień i rzeczywiście trudno oprzeć się wrażeniu, że często tak jest, to jednak warto podjąć próbę walki z katarem, aby przynajmniej ulżyć
Domowe sposoby zwalczania przeziębienia i grypy

Domowe sposoby zwalczania przeziębienia i grypy

Jakie kroki można podjąć, by wyzdrowieć bez udziału leków? Czas jesieni i zimy to okres wzmożonej zachorowalności na grypę i przeziębienie. Sprzyja temu osłabiona odporność, brak dostatecznej ilości ruchu na świeżym powietrzu, a także częste

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (16 głosów, średnia: 4,69 z 5)
zapisuję głos...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany