Jak zadbać o odporność dziecka jesienią – wypowiedź eksperta

Powrót do szkoły, jesień to czas, w którym nasze dzieci są wyjątkowo narażone na przeziębienia. Wiąże się to szczególnie ze zmianami pogody, niedospanie, stresem związanym ze szkołą, zmniejszoną aktywnością fizyczną  po lecie, a także zwiększenie liczby bakterii i wirusów łączące się ze zmianą środowiska, w którym przebywa duża ilość dzieci, nie zawsze w pełni zdrowych. Jak zadbać o odporność dziecka jesienią ? O tym opowiada ekspert programu „Zdrowa ONA” dr Alicja Karney, pediatra.

Zobacz także: Co jeść i pić by uniknąć przeziębień jesienią?

jesień dziecko

Odporność dziecka – jak ją wzmocnić?

 

Powrót do szkoły stanowi wielkie wyzwanie dla organizmu małego dziecka. Organizm – zwłaszcza niedojrzały – potrzebuje czasu na adaptację. Szkoła jest ogromnym wysiłkiem intelektualnym i fizycznym. Jeśli do tego dochodzi stres, odporność ucznia spada. Aby ją wzmocnić, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na:

 Jak zadbać o odporność dziecka jesienią – Zdrowa dieta

Odpowiednio skomponowana dieta to podstawa do budowania odporności u dziecka. Żywność ma bezpośredni oraz pośredni wpływ na układ immunologiczny, ponieważ moduluje skład bakterii jelitowych zasiedlających przewód pokarmowy. Dlatego
w jadłospisie małego ucznia nie może zabraknąć pełnych ziaren, porcji białka w postaci białego mięsa, ryb, jajek, produktów mlecznych, warzyw, owoców, nasion, orzechów, olejów roślinnych. Dbajmy, by nasze pociechy jadły w domu śniadanie, jest to najważniejszy posiłek, który zapewnia energię do działania na cały dzień. Przygotowując drugie śniadanie do szkoły pilnujmy, by zawierało ono tylko zdrowe przekąski, czyli głównie owoce i warzywa. Warto, szczególnie w sezonie częstych zachorowań do rozmaitych dań dodawać czosnek, pory, natkę pietruszki, cykorię, czerwoną paprykę
i czarne porzeczki (z mrożonki lub w postaci soku) – ich regularne spożywanie pomaga wzmacniać naturalną odporność organizmu.

Jak zadbać o odporność dziecka jesienią – Odpowiednia ilość snu

Bardzo ważnym czynnikiem pobudzającym rozwój odporności dziecka jest właściwa ilość snu. Jego niedostatki powodują, że organizm jest przemęczony i bardziej narażony na jesienne infekcje. By organizm był zregenerowany oraz by jego odporność została wzmocniona, należy zapewnić mu optymalną dawkę: od 8 do 10 godzin. Im bardziej wypoczęty organizm, tym mniej podatny na infekcje. Poza długością liczy się również jakość snu, która zależy od warunków, w których śpi dziecko. By jego sen był mocny
i zdrowy, powinno ono spać w wywietrzonym pokoju.

 Chore dziecko ik

Jak zadbać o odporność dziecka jesienią – Mniej stresu

 

Zdrowie małego ucznia osłabiają też sytuacje stresowe m.in. te związane z pójściem do szkoły. System obronny jest ściśle powiązany z systemem nerwowym, a zdenerwowanie zakłóca ich współpracę. Dlatego dbajmy o to, by zapewnić dziecku jak największe wsparcie, musi ono wiedzieć, że zawsze znajdzie u nas pomoc i pocieszenie. Dom powinien być miejscem, w którym mały uczeń czuje się bezpieczny i w którym będzie mógł zebrać siły na kolejne szkolne wyzwania. Dzięki temu adaptacja do nowej, szkolnej rzeczywistości będzie łatwiejsza i nie wpłynie negatywnie na zdrowie dziecka.

 

Jak zadbać o odporność dziecka jesienią – Aktywność fizyczna

 

Koniec wakacji nie powinien oznaczać przejścia na „siedzący” tryb życia. Ruch rozwija mięśnie, a kontakt z różnymi temperaturami „gimnastykuje” mechanizm termoregulacji. Oddychanie powietrzem chłodniejszym od temperatury pokojowej dotlenia organizm
i stymuluje odporność. Ponadto naturalne światło pozwala wytwarzać bardzo ważną dla organizmu witaminę D. Ruch to zdrowie, szczególnie na świeżym powietrzu, poprawia nie tylko wydolność oddechową i krążenie, ale wzmacnia także odporność. Dobrym początkiem są wspólne spacery, urozmaicone innymi formami aktywności, takimi jak gry plenerowe i zabawy. Szybki marsz zakończony zawodami dobiegnięcia do określonego celu jest optymalną formą pobudzania organizmu. Niezastąpiona jest także jazda na rowerze lub wrotkach.

 

Jak zadbać o odporność dziecka jesienią – Szkoła i infekcje

 

Infekcje u dzieci to jak zabawa w „podaj dalej”: wystarczy, że jedno jest chore, a od razu zarażają się pozostałe. Każdy może być potencjalnym źródłem „obcych” wirusów  i bakterii, a przebywanie w dużych skupiskach (np. przedszkole, szkoła) dodatkowo zwiększa ryzyko zachorowań. Nie da się tego uniknąć, ale właściwym postępowaniem można skutecznie wzmocnić odporność dziecka.

Z mojego doświadczenia wynika, że rodzice posyłają do przedszkola/szkoły jeszcze niedoleczone dzieci, a dzieci, których odporność jest jeszcze niedojrzała oczywiście się od nich zarażają. Im starsze dziecko, tym większa odporność, dlatego jeśli mamy możliwość pozostania z maluchem w domu przez jakiś czas, warto z niej skorzystać. W sytuacjach kiedy, kiedy dziecko ma podwyższoną temperaturę z towarzyszącym kaszlem i katarem, jednak objawy te nie są na tyle niepokojące i uciążliwe, aby korzystać z porad lekarza, radzę, by sięgnąć po preparaty OTC. Te zawierające inozynę pranobeks skutecznie wpływają na walkę z chorobami wirusowymi wieku dziecięcego i działają wspomagająco u osób z obniżoną odpornością. Pamiętajmy jednak, że najprostszą metodą na wzmocnienie układu odpornościowego jest tzw. higieniczny tryb życia, czyli ograniczanie stresu, sen, odpowiednia dawka aktywności fizycznej oraz dobrze zbilansowana dieta, bogata w wartościowe składniki odżywcze, witaminy oraz produkty probiotyczne, korzystnie wpływające na odporność wyjaśnia dr Alicja Karney, ekspert programu „Zdrowa ONA”.

 

 

 

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (164 głosów, średnia: 4,65 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. bbo  2 października 2015 11:50

    Zawsze tak jest: zaczyna się szkoła, zaczynają się masowe infekcje.

    Odpowiedz
  2. martucha180  2 października 2015 13:15

    Rady dobre także dla doroslych.

    Odpowiedz
  3. martus2833  2 października 2015 16:16

    Warto jak najczęściej mówić, że prawidłowa dieta ma ogromny wpływ na odporność (dzieci i dorosłych). Limfocyty, czyli „wojownicy naszego organizmu” wytwarzane są w dużych ilościach w jelicie cienkim. Bardzo ważne jest dostarczanie organizmowi bakterii probiotycznych, przyspieszających aktywność wytwarzanych przeciwciał. W mojej diecie znajduje się więc maślanka (i w mniejszej ilości: jogurt naturalny) oraz produkty kiszone.
    Moje dzieci nie chodzą jeszcze do szkoły, póki co nie chorują. Gdyby tak się stało zawczasu szukałabym pomocy w domowych sposobach. Uważam, że antybiotyk to ostateczność. Do leków typu OTC też podchodzę z dużą ostrożnością.

    Odpowiedz
  4. basiaj  2 października 2015 20:21

    Na starość odporność jest coraz słabsza, dlatego warto skorzystać z tych rad.

    Odpowiedz
  5. basiaj  2 października 2015 21:13

    Już wyrosłam z dzieci. Jednak takie artykuły czytam chętnie.

    Odpowiedz
  6. Żanett  2 października 2015 21:29

    Najgorsze są te mamy, które posyłają przeziębione dzieci do szkoły, aby nie opuszczały lekcji. Warto czasem pomyśleć też o innych uczestnikach zajęć.

    Odpowiedz
    • Patriszia  2 października 2015 21:44

      dokładnie, a takich mam nie brakuje

      Odpowiedz
      • lilkawodna  3 października 2015 17:47

        Trochę jest też to wina sytuacji na rynku pracy tak mi się wydaje chociaż moje dziecko jeszcze nie chodzi do przedszkola!

        Odpowiedz
  7. Aneta  6 października 2015 18:02

    Kiedyś „hartowało” się dzieci 🙂

    Odpowiedz
  8. Anita  29 października 2015 18:24

    ważne rady 🙂

    Odpowiedz
  9. Lucyna  17 listopada 2015 11:26

    Zdrowa dieta i hartowanie. Ale niestety nie zawsze są one w stanie zapobiegać przeziębieniom. Moja młodsza córka w przedszkolu ciągle czymś się zarażała. Jakiś czas temu przy okazji kolejnej infekcji znalazłam oparty o naturalne składniki specyfik Ulgrip junior. Po kilku dniach kuracji infekcja minęła, a odporność po powrocie do przedszkola jest znacznie wyższa niż wcześniej. Starsza córka nie choruje w ogóle.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany