Jak zachować się w restauracji – lekcja savoir-vivre

Przestrzeganie zasad savoir-vivre może jeszcze nie odeszło całkowicie do lamusa, ale ostatnimi czasy znacząco straciło na ważności. Oczywiście większość z nas stara się zachowywać kulturalnie, jednak czasami mamy wątpliwości, co jest właściwe, a co nie. Coraz częściej odwiedziny w dobrej restauracji budzą skrępowanie, a nawet niewielki lęk. Jak pozbyć się obaw i zachwycić bliskich, przyjaciół oraz obsługę lokalu nienagannymi manierami? Podpowiadamy!

Pisałyśmy już o spotkaniu przy herbacie, prezentowałyśmy lekcję etykiety z brytyjską królową oraz powitania w różnych krajach. Wspomniałyśmy także o najczęstszych błędach gości weselnych. Teraz przyszedł czas na krótką lekcję savoir-vivre przy stole. Przedstawiamy kilka zasad etykiety, obowiązującej w dobrych lokalach. Niektóre reguły mogą wydać się banalne, ale o innych możecie nie pamiętać lub nie wiedzieć. Jak zachować się w restauracji, by nie popełnić gafy? Oto krótki poradnik, który rozwieje wiele wątpliwości!

Jak zachować się w restauracji – krótki poradnik

pixabay.com

Lekcja etykiety z brytyjską królową

Lekcja etykiety z brytyjską królową

Na popularnej platformie Netflix pojawił się kolejny, IV sezon serialu "The Crown". Serial przedstawia życie i otoczenie najdłużej panującej na brytyjskim tronie królowej Elżbiety II. Ci, którzy obejrzeli ten sezon z pewnością zapamiętali niefortunne, pierwsze oficjalne spotkanie Lady Diany z rodziną królewską w Pałacu Buckingham. Powodem tej katastrofy był brak znajomości etykiety dworskiej przez przyszłą małżonkę księcia Karola. Aby uniknąć podobnych gaf w życiu codziennym, przygotowaliśmy dla was podstawowe zasady savoir vivre’u.

Jak zachować się w restauracji –  krótki poradnik

1) Po wejściu do lokalu należy zdjąć okrycie wierzchnie. Mało eleganckie jest odkładanie płaszcza/ kurtki na krzesło obok, lepiej oddać ubranie do szatni (jeśli jest) lub powiesić je na wieszaku. W dobrym tonie jest przejść się do toalety i umyć ręce. To informacja dla innych, że przestrzegamy podstaw higieny.

2) Kiedy chcemy poprosić kelnera o to, by podszedł do stolika, nie machamy rękami, nie pstrykamy palcami, nie krzyczymy. Przywoływać obsługę lokalu należy dłuższym spojrzeniem lub skinięciem głowy. Jeśli chcemy, by kelner szybko się pojawił, podchodzimy do bufetu (np. w drodze z toalety) i prosimy o to.

3) W dobrych restauracjach często na talerzu lub po jego lewej stronie znajduje się elegancka materiałowa serwetka. Należy ją rozłożyć na kolanach, tuż przed podaniem dań. Jeśli chcemy obetrzeć usta, należy podnieść serwetkę i delikatnie przyłożyć do twarzy. Po zakończeniu posiłku odłożyć materiał po prawej stronie talerza.

4) Zamknięcie menu oznacza dla kelnera, że może podejść po zamówienie. Posiłek należy zacząć dopiero wtedy, kiedy druga osoba przy naszym stoliku otrzyma swoje danie. Zawartość kieliszków uzupełnia kelner. Jeśli jednak zniknął, może go zastąpić gospodarz stolika. Posiłek zaczyna się od zupy. Często przed daniem kelner przynosi bezpłatne przekąski (tzw. „czekadełka”).

Jak zachować się w restauracji – krótki poradnik

pixabay.com

5) Rozmawianie przez telefon, pisanie SMS-ów w obecności gościa przy stole jest dużym nietaktem. Telefon powinien być wyłączony, a jeśli czekamy na ważną informację, należy przeprosić, odejść od stołu i przeprowadzić krótką rozmowę. Jeśli nie możemy się opanować i musimy zrobić daniu zdjęcie, należy to uczynić dyskretnie. Fotografię wrzucić zaś do social mediów po spotkaniu.

6) Nie należy przed rozpoczęciem posiłku mówić „smacznego” i dziękować kelnerowi za każdy przyniesiony przedmiot czy potrawę. Wdzięczność lepiej wyrazić uśmiechem, skinieniem głowy.

7) W restauracji należy siedzieć prosto, ale nie sztywno. O blat stołu powinno się opierać nadgarstkami. Na stole nie powinno się kłaść portfela, kluczy, telefonu.

8) Sztućce pierwsze do ręki powinna wziąć kobieta. Ułożone są one według kolejności, w jakiej podawane są dania. Zaczyna się od tych, położonych najdalej od talerza. Jeśli chcemy, by kelner zabrał talerz, sztućce należy położyć na nim razem, na godzinie piątej. Skrzyżowane oznaczają, że mamy zamiar dalej jeść.

9) Należy pamiętać, że napiwek w Polsce wynosi ok 10% od kwoty za posiłek. Praca kelnera jest bardzo męcząca, a zarobki niewygórowane, jeśli więc obsługa wyjątkowo przypadła nam do gustu, można dać nieco więcej. Napiwek zostawiamy w etui, w którym został podany rachunek. Nie musimy nic zostawiać, jeśli obsługa była niegrzeczna, podawano zimne potrawy, popełniano poważne błędy.

10) Według restauracyjnej etykiety, po zakończeniu posiłku i zapłacie, nie należy zbyt długo zajmować stolika. Żegnając się z obsługą restauracji nie powinno się nikomu podawać ręki.

Co myślicie? Jak zachować się w restauracji, aby nie popełnić gafy? 

Savoir-vivre dla użytkowników telefonów komórkowych

Savoir-vivre dla użytkowników telefonów komórkowych

„Komórki” na dobre zadomowiły się w naszym życiu, są nieodłączną częścią każdego z nas. Przez telefon rozmawiamy, nie tylko w domu, ale i w pracy, na ulicy, sklepie, autobusie czy nawet w bibliotece. Według badań

Może interesuje Was temat spotkania we dwoje, randkowania? Jeśli tak, przeczytajcie: Jak się zachować na randce – 4 złe nawyki, które natychmiast musisz porzucić! lub: Jak zachować się na pierwszej randce, by przeobrazić znajomość w związek? albo: Druga randka – co robić, a czego nie robić, żeby jej nie zepsuć?.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (191 głosów, średnia: 4,14 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. TheSzmidka  16 listopada 2017 07:41

    Nie wiedziałam, że nie należy dziękować kelnerowi.

    Odpowiedz
    • Joanna007  16 listopada 2017 11:03

      Ja też zawsze dziękuję. Nie wiedziałam że to źle, ale myślę że gorzej bym się czuła gdyby kelner przyniósł mi danie, postawił, a ja bym milczała… Mam nadzieję że ktoś się na ten temat jeszcze wypowie- dziękować czy nie?

      Odpowiedz
      • linea  16 listopada 2017 12:40

        Ja też zawsze dziękuję kelnerowi za posiłek. Nie uważam, żeby to było coś złego. Raczej nie zamierzam tego zmieniać.
        A wiadomo, że z kelnerami lepiej zachować dobry kontakt 😉

        Odpowiedz
        • ewalub  16 listopada 2017 12:46

          Ja też dziękuję. W artykule jest napisane, żeby nie dziękować za każdy przyniesiony przedmiot… Próbuję to sobie wyobrazić i jakoś trudno. To raczej już taki odruch, że mówi się słowo podziękowania

          Odpowiedz
  2. Tara  16 listopada 2017 08:09

    Lepiej dziękować kelnerowi… Uwierzcie mi…

    Odpowiedz
  3. hml  16 listopada 2017 11:39

    🙂

    Odpowiedz
  4. nungal  17 listopada 2017 11:52

    Nie uważam, że napiwek to jakiś obowiązek. Jeżeli obsługa w jakiś szczególny sposób przypadnie mi do gustu to oczywiście go zostawiam, ale nie uważam że ktoś powinien dostawać ekstra pieniądze tylko dlatego że swoją pracę wykonał.

    Odpowiedz
    • Emotikonka  18 listopada 2017 19:33

      W zupełności się zgadzam. To powinno zależeć tylko od dobrej woli gościa restauracji.

      Odpowiedz
    • as_sa  29 stycznia 2020 20:34

      To tak jakby ekspedientce w sklepie zostawiać napiwek, bo była dla nas miła i się uśmiechała, albo kasjerce czy doradcy w banku, bo szybko i sprawnie nas obsłużyli…. wiem, że oczywiście za chwilę odezwą się osoby pracujące w gastronomii, które będą bronić tego stanowiska, ale bądźmy szczerzy- jest sporo branży gdzie zarobki są marne, a jakoś reszta społeczeństwa nie „dokłada się” tym grupom zawodowym do wynagrodzenia dając napiwki.
      Jeżeli obsługa w restauracji jest zaangażowana w swoją pracę, potrafi doradzić, zna kartę i menu, a przy tym potrafi przyjąć zamówienie bez tzw. kija w d**ie i mam na to ochotę to jak najbardziej zostawiam napiwek. Nie traktuję tego natomiast jako obowiązek i coś co „muszę”

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany