Jak zachować dobrą pamięć i umiejętność koncentracji?

Zdolność do skupienia uwagi i dobra pamięć to kluczowe kwestie dla efektywnego wykonywania codziennych obowiązków oraz nauki. Kiedy pojawiają się problemy z koncentracją, zaczynamy działać mniej sprawnie, a wykonywanie prostych do tej pory zadań przychodzi nam z trudnością. Pojawia się błędne koło: stres generuje problemy z koncentracją, a te dodatkowo zwiększają niepokój i poczucie, że nie poradzimy sobie z nawałem obowiązków.

fot. – materiały nadesłane

Zaczynamy działać chaotycznie, a przeciążony układ nerwowy funkcjonuje coraz gorzej. Pojawiają się luki w pamięci i trudności z zapamiętywaniem nowych informacji, co szczególnie źle wpływa na samopoczucie osób, które nadal się uczą, a więc na przykład studentów. Problemy z koncentracją i pamięcią to także częsta sytuacja wśród osób starszych.

 

Problemy z koncentracją – jak sobie z nimi poradzić?

Kto nie doświadczył sytuacji, kiedy musi coś zrobić „na już” albo nazajutrz ma ważny egzamin, a nie potrafi się na niczym skupić, a już najmniej na zrobieniu tego, co w danej chwili jest najważniejsze? Koncentracja to podstawa dobrych efektów w pracy i dobrych wyników w nauce.

Kiedy nasze myśli rozpraszają się na milion różnych spraw, a my staramy się zrobić coś, co najmniej nas w danym momencie interesuje, niepowodzenie jest gwarantowane. Dodatkowo, gdy zmuszamy się do nauki czy zrobienia pilnego projektu, nasz mózg może w którymś momencie odmówić współpracy. Każde urządzenie eksploatowane ponad miarę, nieustannie i na pełnych obrotach, może się w końcu „przegrzać”, a nasz mózg to w pewnym sensie skomplikowana maszyneria, która wymaga odpowiedniego „zasilania” (wartościowego pod względem odżywczym jedzenia oraz tlenu) i – przede wszystkim – odpoczynku.

Dlatego, gdy pojawiają się z koncentracją, warto zrobić sobie przerwę i pójść na spacer, żeby dotlenić organizm. W trakcie sesji czy trudnego czasu w pracy warto suplementować elektrolity, szczególnie magnez i potas, które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a więc także mózgu. Można też wypróbować ćwiczenia na koncentrację uwagi. Są one przydatne szczególnie dla seniorów, którzy chcą zachować jasność umysłu do późnego wieku, ale robić je może – a nawet powinien – każdy.

 

Proste ćwiczenia na koncentrację

Koncentracja uwagi to umiejętność skupienia się na tym, co w danym momencie robimy. Jest wiele sposobów, by zwiększyć zdolność koncentracji, a jednocześnie usprawnić pamięć. Najprostsze to:

  • szukanie szczegółów różniących dwa obrazki
  • układanie puzzli
  • zapamiętywanie szczegółów obrazka albo słów
  • mnożenie, dodawanie i inne zadania matematyczne
  • powtarzanie wyrazów od tyłu
  • ćwiczenie uważności podczas codziennych, banalnych prac, jak na przykład zmywanie naczyń – skupiamy się na „tu i teraz”
  • szukanie błędów w tekście
  • rysowanie i rozwiązywanie labiryntów
  • rozwiązywanie logicznych łamigłówek i krzyżówek

Pamiętajmy też o właściwym oddychaniu. Niedotleniony mózg pracuje znacznie wolniej i gorzej.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (17 głosów, średnia: 4,82 z 5)
zapisuję głos...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany