Jak wybierać suplementy diety, by nie szkodziły zdrowiu?

Suplementy diety są w naszym kraju coraz popularniejsze. Najbardziej popularne są te, które mają pomóc nam zrzucić zbędne kilogramy.   Informacje o nich czerpiemy od znajomych lub z Internetu, czyli niestety ze źródeł niepewnych. Suplementacja jednak powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb naszego organizmu, w przeciwnym wypadku może przynieść więcej szkody niż pożytku.  W jaki sposób wybierać suplementy diety, by nie szkodziły zdrowiu?

Zobacz także: 9 pytań i odpowiedzi eksperta na temat: Niedobory witaminy D – jak rozpoznać i suplementować?

Jeżeli suplement jest indywidualnie dobrany do danej osoby, do obciążeń organizmu, sprofilowany pod jego regenerację, a do tego wytworzony w odpowiedniej technologii, wówczas jego stosowanie będzie bezpieczne, a efekty widoczne szybko – tłumaczy Maryla Bańkowska z Centrum Diagnostyki Organizmu Revitum. Aby suplementy diety były skuteczne i bezpieczne, powinny być spełnione określone warunki.

leki

Jak wybierać suplementy diety – Po pierwsze: Diagnostyka

Właściwe zastosowanie suplementów wiąże się przede wszystkim z podejściem przyczynowym. Jeżeli, w wyniku odpowiedniej suplementacji, usuniemy przyczynę naszych dolegliwości, osiągniemy efekt na długie lata. Aby więc dobrać suplement, którego działanie będzie skuteczne i trwałe, niezbędne jest określenie stanu organizmu oraz zidentyfikowanie jego niedoborów. – W przypadku suplementacji “na ślepo” musimy się liczyć nie tylko z brakiem efektów, ale, co gorsza, z możliwością uszkodzenia narządów wewnętrznych, np. wątroby, czy pogorszenia ogólnego stanu zdrowia. Wybór preparatów do suplementacji musi więc zostać poprzedzony kompleksową diagnostyką, która zweryfikuje, jakie są realne potrzeby organizmu oraz pozwoli precyzyjnie zniwelować niedobory – podkreśla dr Dariusz Siwik.

Spersonalizowany dobór suplementów uwzględnia obciążenie organizmu, czyli to co mu w danej chwili najbardziej przeszkadza w utrzymaniu równowagi, oraz indywidualną odpowiedź organizmu na dany preparat. Popularnym zagranicą narzędziem diagnostycznym umożliwiającym określenie stopnia obciążenia organizmu szkodliwymi substancjami, takimi jak toksyny, grzyby czy pasożyty, jest Test Obciążeń Organizmu. W Europie stosuje go ponad 30 tys. lekarzy. Jest też coraz popularniejszy w Polsce. Według danych Centrum Diagnostyki Organizmu Revitum w naszym kraju do tej pory z testu skorzystało 100 tysięcy osób. – Test Obciążeń Organizmu daje też pełen obraz funkcjonowania narządów wewnętrznych. Dopiero wyposażeni w taką wiedzę jesteśmy w stanie dobrać indywidualną kurację sprawdzonymi i bezpiecznymi suplementami, która wzmocni układ odpornościowy oraz umożliwi zniwelowanie problemów zdrowotnych – tłumaczy Weronika Łapińska, diagnosta laboratoryjny z Revitum.

Tabletki antykoncepcyjne

Jak wybierać suplementy diety – Po Drugie: Natura

Na rynku występują dwa rodzaje suplementów – naturalne i syntetyczne. Do drugiej grupy zaliczymy przede wszystkim witaminy i minerały wytwarzane na podstawie wzorów chemicznych. Chociaż chemicznie stanowią odwzorowanie substancji występujących w przyrodzie, to jednak są to substancje wyizolowane, tzn. pozbawione towarzystwa innych substancji aktywnych mających duży wpływ na działanie danego suplementu. W te dodatkowe składniki są z kolei bogate naturalne suplementy, otrzymywane jako wyciąg z substancji naturalnie występujących w przyrodzie (minerały, zioła, owoce) i to jest ich zdecydowana przewaga nad syntetycznymi. Działanie naturalnych suplementów diety jest nieporównywalnie bezpieczniejsze, bo są one mniej inwazyjne, i skuteczniejsze, ponieważ nasz organizm łatwiej je przyswaja. Najlepsze suplementy mają współczynnik wchłaniania na poziomie 95%, te gorsze zaś wydalamy w całości z moczem. Minus stanowi cena – suplementy pozyskiwane w sposób naturalny są droższe od syntetycznych.

Jak wybierać suplementy diety – Po trzecie: Technologia

Nawet najbogatszy w wartościowe substancje suplement nie pomoże, jeśli nie zostanie w całości przyswojony przez organizm. Dlatego też zanim wybierzemy konkretny produkt, warto dowiedzieć się więcej na temat technologii jego wykonania.Bardzo skuteczną metodą pozyskiwania naturalnych, cennych dla organizmu substancji jest liofilizacja, czyli metoda głębokiego zamrażania leczniczych roślin i odparowywania wody, dzięki czemu możliwe jest zachowanie jej dobroczynnych właściwości – mówi Elżbieta Szczęsna, doradca żywieniowy Revitum.

 Tabletki antykoncepcyjne

Jak wybierać suplementy diety – Po czwarte: Sprawdzone źródło

Jeżeli wybierzemy kompleksowe usługi w wyspecjalizowanej klinice, specjaliści zajmą się nami w sposób całościowy: od diagnostyki, przez zindywidualizowaną kurację suplementami dostosowaną do naszego organizmu, na metodach podtrzymania efektów terapii kończąc. Jeśli jednak zdecydujemy się samodzielnie wybrać suplementy, musimy kupować je w bezpiecznym miejscu i od znanego producenta. Oferty w internecie kuszą niskimi cenami, niekiedy też noszą te same nazwy co sprawdzone preparaty. Eksperci jednak ostrzegają: Suplementy różnią się ilością i pochodzeniem substancji aktywnej, stopniem wchłanialności, technologią wykonania, a im mniejsza cena, tym niższej jakości są te parametry.

lekarz laboratorium badania

Fast-food i fast life, czyli skąd potrzeba suplementów diety

Żyjemy w ciągłym pośpiechu i stresie. Odżywiamy się tak jak żyjemy: szybko i niedbale, przez co naszym organizmom brakuje istotnych wartości odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Może to prowadzić do niedoborów witaminowo-minerałowych i zaburzać pracę narządów wewnętrznych. Dodatkowo, jesteśmy stale narażeni na działanie toksyn, które obciążają organizm i przyczyniają się do powstawania alergii, podrażnień skóry czy chorób płucnych. W takiej sytuacji przyjmowanie suplementów diety staje się wskazane. Dzięki odpowiednio zbilansowanemu składowi mogą one przywrócić prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz zregenerować jego siły witalne.

Właściwie dobrane suplementy wpływają pozytywnie na rekonwalescencję po przebytych chorobach oraz pomagają organizmowi mobilizować siły w trakcie ich trwania. Przykładami chorób, w których pomocniczo stosowana jest suplementacja, są choroby sercowo-naczyniowe, zwyrodnieniowe stawów i kręgosłupa, reumatoidalne zapalenie stawów, niedoczynność tarczycy, przewlekłe choroby wątroby.

Produkty wzmacniające organizm są istotne również w profilaktyce zdrowotnej i budowaniu odporności. Specjaliści podkreślają ich wagę także dla prawidłowego rozwoju dziecka. Dużo mówi się o konieczności przyjmowania kwasu foliowego przez kobiety planujące zajście w ciążę. Równie ważne jest zapobieganie niedoborom jodu u dzieci. Tu również jest pożądana suplementacja, która może zapobiec powstawaniu chorób tarczycy.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (72 głosów, średnia: 4,67 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  5 marca 2016 09:26

    Polacy to lekomaniacy. Wystarczy reklama w telewizji o odpowiedniej porze, a wzrost sprzedaży danego leku czy suplementu gwarantowany. Ja przyjmuję tylko witaminę D, bo lekarz mi każe.

    Odpowiedz
    • Aneta  7 marca 2016 14:19

      To prawda, niedawno słyszałam o badaniach, w których wyszło, że przyjmujemy bodajże najwięcej leków wśród Europejczyków. Ja również przyjmuję tylko witaminę D.

      Odpowiedz
  2. Żanett  5 marca 2016 13:43

    Właśnie! Dobrze być świadomym, że suplementy też mogą zaszkodzić. Na jedna przypadłość działają pozytywnie, a dla innej mogą być źródłem problemów. Ludzie zapominają czasami o tym i traktują je jak cukierki.

    Odpowiedz
  3. IwonaLFC  5 marca 2016 14:57

    Staram się nie korzystać z dodatkowej suplementacji a bazować na odżywczych produktach, które same w sobie zawierają mnóstwo witamin. Kiedyś musiałam przyjmować żelazo, ale zmiana diety uwolniła mnie od tej konieczności 🙂

    Odpowiedz
  4. Ewelina  5 marca 2016 15:34

    Staram się być ostrożna jeśli chodzi o suplementy diety. Kilka razy w roku robię sobię kurację z tranu i ewentualnie przyjmuję sprawdzone tabletki wzmacniające włosy.

    Odpowiedz
  5. Melrose  5 marca 2016 16:36

    Nie biorę suplementów, chyba, że zaleci mi któreś lekarz. Nie leczę się na własną rękę, wolę zostawić to specjalistom. Póki co czuję się dobrze, więc chyba nie potrzebuje żadnych witaminek 😉

    Odpowiedz
  6. bbo  5 marca 2016 21:08

    Otóż to! Zaszkodzić łatwo, zwłaszcza, że zewsząd atakują nas reklamy i artykuły o dobrodziejstwach suplementów. Bardzo łatwo przesadzić, pomieszać ze sobą suplementy, które nie powinny być nigdy wspólnie przyjmowanie i nieszczęście gotowe…

    Odpowiedz
  7. luna341  5 marca 2016 22:11

    Przydatny artukuł

    Odpowiedz
  8. gusia.  6 marca 2016 09:02

    Suplementy są prawie u każdego w domu,tylko powinno się dwa razy zastanowić czy jest on potrzebny.

    Odpowiedz
  9. kobiecymokiem  7 marca 2016 14:19

    Suplementy jakoś mnie nie przekonują

    Odpowiedz
  10. lilkawodna  7 marca 2016 21:09

    Oj my Polacy i leki. Kupujemy wszystko co nam pokażą w telewizji. Potrafimy pukać pigułki na sen a potem na rozbudzenie. I wszystko jak leci.

    Odpowiedz
  11. nuczka  8 marca 2016 19:12

    Ciekawy artykuł, dużo można się dowiedzieć, niestety Polacy suplementów diety kupują, bardzo dużo, wystarczy iść do apteki i wszystko jasne, co widzimy … kupujemy,co nam poleci koleżanka… chyba trochę za dużo tego „spożywamy” 🙂

    Odpowiedz
  12. asia  9 marca 2016 08:07

    Szukam odpowiednich suplementów na wzmocnienie i energię, jestem wyczerpana przy dwójce dzieci 😛

    Odpowiedz
  13. Jaworka  9 marca 2016 11:13

    Ciekawy artykuł ale ja nie biorę żadnych suplementów jakoś w nie nie wierzę i nie mam do nich przekonania odpowiednie odżywianie dużo warzyw i owoców picie własnych soków i obchodzę się bez nich.

    Odpowiedz
  14. Patriszia  11 kwietnia 2016 07:50

    Bardzo ciekawy artykuł. Nie przyjmuję żadnych suplementów, nie jestem ich zwolenniczką. Niestety w mediach co chwilę reklamują jakiś nowe suplementy na wszystko.

    Odpowiedz
  15. stokrotkapolna  10 marca 2017 07:19

    Stosować jak najmniej, tylko w razie jakichś niedoborów stwierdzonych przez lekarza. Bardzo ciekawy i przydatny artykuł. Zawsze warto czytać , i dowiadywać się cennych wskazówek dotyczących naszego organizmu

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.