Kilka zasad stroju biznesowego, czyli jak ubierać się do pracy

Moda biznesowa, to wbrew pozorom dość skomplikowane zagadnienie. Jak ubierać się,b y budzić zaufanie w danej profesji?  Czy pracownik banku ubiera się tak samo, jak firmy z modą młodzieżową? Czy marynarka ma być rozpięta, czy zapięta? Jakiej długości ma być mankiet koszuli i rękaw marynarki? Przedstawiamy kilka zasad stroju biznesowego, czyli jak ubierać się do pracy autorstwa Anny Urbańskiej.

jak ubierać się do pracy

Idąc za ciosem i kontynuując temat zasad panujących w biznesowym świecie, dziś słów kilka na temat ubioru i wizerunku w tej materii. Są to moje własne doświadczenia potwierdzone udziałem w dziesiątkach szkoleń, tona przeczytanych książek i to, co sprawdza się na co dzień.

W firmach, w których pracownicy mają liczne kontakty z klientami, kierownicy często wydają przepisy dotyczące ubioru personelu, choć nie istnieje takie pojęcie jak uniform. Dzieje się tak szczególnie w bankach, gdzie właściwym strojem wszystkich pracowników pragnie się podkreślić kompetencje w sprawach finansowych.

Nie chodzi o to, by pracownicy byli umundurowani. Chodzi tylko o wyznaczenie wyraźnych granic w wyglądzie pracowników, o to, by czuli się dobrze zarówno we własnym odczuciu, jak i w odbiorze otoczenia. Przynajmniej przy dobrych intencjach zarządzających.

Oto trzy aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy kształtowaniu swego wizerunku:

  • przedsiębiorstwo, które reprezentujesz;
  • osobisty wizerunek;
  • sytuacje, w jakich się znajdujemy.

Jak ubierać się do pracy – Tożsamość firmy

Twój ubiór w dużej mierze zależy od tożsamości firmy, w której pracujesz. Na tożsamość firmy składa się jej profil i sposób, w jaki realizuje swoje cele.

A więc, jeśli:

  • twoim miejscem pracy jest bank z tradycjami, reprezentujący solidność, powagę, niezawodność, konserwatyzm itd., wtedy odpowiednim przykładowym ubiorem dla kobiety będzie ciemny kostium o nienagannym kroju, kontrastująca z nim biała bluzka i skromne czółenka. Jeśli natomiast twoją firmą będzie dom mody młodzieżowej, to odpowiednim strojem dla zatrudnionej w nim projektantki będą: przyciemnione okulary, koński ogon, kolczyk w uchu, obszerny stój sprawiający wrażenie dużego.
  • Ubiór zależy oczywiście od zajmowanej pozycji w hierarchii firmy i statusu pracownika. Trudno byłoby wymagać od praktykanta, żeby miał garnitur tej samej jakości, co członkowie zarządu, podobnie jak nie można żądać od sprzątaczki, żeby przychodziła do pracy w eleganckiej garsonce.

Jak ubierać się do pracy – Własny wizerunek

W przypadku budowania własnego wizerunku warto pamiętać o następujących zasadach:

  • w przypadku krótko ostrzyżonych włosów – nie tylko u mężczyzn – starannie wygolony kark;
  • nieskazitelny kołnierzyk: zanim włożysz bluzkę czy koszulę, dokładnie go obejrzyj;
  • czyste okulary;
  • nienaganny makijaż, tuszujący wady, a podkreślający zalety twarzy, w każdym przypadku dyskretny;
  • ramiona bez śladu łupieżu, zwłaszcza w przypadku ciemnego ubioru;
  • czyste paznokcie;
  • ubranie leżące bez zarzutu – od stóp do głów, tu pomoże krytyczne spojrzenie przyjaciół;
  • przy powitaniu zapięta marynarka. Odnosi się to zarówno do kobiet, jak i mężczyzn, zarówno do jedno-, jak i dwurzędówek.

Wyjątek: jeśli pod jednorzędówką nosisz kamizelkę, po przywitaniu możesz jednorzędówkę rozpiąć. Gdy siedzimy, rozpinamy każdą marynarkę i żakiet;

  • marynarka powinna być dopasowana do szerokości ramion i tuszy, spódnica i spodnie do tuszy i nóg. Zachowaj obiektywizm!
  • rękawy marynarki sięgające nasady kciuka, ukazujące pół do jednego centymetra mankietów koszuli;
  • spodnie męskie kończące się u nasady obcasa;
  • brak zapachu z odległości większej niż 10 cm, niezależnie od tego, czy jest to twój naturalny zapach czy perfumy;
  • ubranie będzie wyglądało bardziej elegancko, jeśli wybierzesz stonowane kolory;
  • nie wolno rezygnować z krawata i chusteczki w kieszonce. Powinny one mieć jednakowy wzór i niezbyt jaskrawe kolory;
  • podczas rozmów z klientami lub innych zawodowych spotkań nigdy nie zdejmuj marynarki;
  • w pracy kobiety nie powinny podkreślać swych powabnych kształtów. Co nie znaczy, że nie mogą się ubierać atrakcyjnie, ale ubranie nie powinno się rzucać w oczy.

 

Anna Urbańska,  fot. Jacek Kutyba

Anna Urbańska, fot. Jacek Kutyba

Inrofmacje o autorze:

Anna Urbańska – Master Trener Structogramu – metody rozwojowo-edukacyjnej, dzięki której ludzie prawdziwie poznają siebie i mogą być krok przed swoimi zachowaniami oraz przed innymi.

Należy do nielicznej na świecie grupy neurocaochów. Przez jej programy szkoleniowe i coachingi przeszło ponad 10 tysięcy osób, które z powodzeniem realizują swoje cele zawodowe i prywatne.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (233 głosów, średnia: 4,73 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Uśmiechnij się :)  6 kwietnia 2016 09:03

    Zasady dość oczywiste i uniwersalne. Myślę, że osoba, która ma trochę oleju w głowie, wyczuje je intuicyjnie. Bo to wiąże się również z posiadaniem gustu i smaku, po prostu się wie lub nie wie, że coś wypada lub nie. A te zasady związane z budowaniem wizerunku – przystrzyżone włosy, czyste paznokcie, schludne ubrania, powinny obowiązywać bezwarunkowo, a nie dlatego, że praca tego wymaga. To takie minimum, które możemy spełnić bez względu na wykonywany zawód czy nawet jego brak.

    Odpowiedz
    • Żanett  6 kwietnia 2016 13:12

      Dokładnie. Bez względu na rodzaj wykonywanej pracy minimum obowiązuje każdego.

      Odpowiedz
    • Aneta  8 kwietnia 2016 11:11

      I ja się zgadzam 🙂 Ja u siebie w pracy nie mam sztywnego dresscode.

      Odpowiedz
  2. efffciaa  6 kwietnia 2016 09:32

    Wszystko zależy od charakteru pracy jaki się wykonuje 🙂 Ja do pracy ubieram strój kąpielowy , krótkie spodenki i koszulkę 🙂 Takie uroki bycia ratownikiem wodnym 🙂

    Odpowiedz
  3. martucha180  6 kwietnia 2016 11:27

    Ale te dodatki jakie istotne!

    Odpowiedz
  4. sylwiawes  6 kwietnia 2016 12:08

    Moim zdaniem dobrze dobrany strój w prac jest bardzo ważny . Chodź czasem spotykam się z pracownikami np sklepów którzy są równo ubrani ale te stroje w ogóle do nich nie pasują 🙁 Np. w jednym sklepie z odzieżą damską i męską wszystkie dziewczyny były ubrane na czarno codziennie i to przez okres wiosenno letni. Jak dla mnie była to przesada. Dosyć ,że te dziewczyny męczyły się w tych strojach w tą gorączkę to jeszcze wyglądały bardzo smutno 🙁

    Odpowiedz
  5. mama_kazala  8 kwietnia 2016 20:12

    racja, pod warunkiem, że ma się konktakt z klientem, jak się siedzi przy biurku osiem godzin, to można trochę „spuścić z tonu” i olać żakiet :):) ufff

    Odpowiedz
  6. AnnaKwasniak  9 kwietnia 2016 17:54

    Jak ja się cieszę, że u mnie w pracy takie stroje nie obowiązują. Chyba bym się udusiła siedząc w czymś takim. U mnie w pracy obowiązują dowolne stroje, byleby były czyste, schludne i żeby nie były wulgarne, tyle 😉

    Odpowiedz
  7. ewalub  5 września 2016 14:16

    Kiedyś pracowałam w firmie, gdzie próbowano wprowadzić sztywny dresscode. Poskutkowało to raczej buntem pracowników, ponieważ nagle chciano, aby pracownicy zaczęli się ubierać inaczej, najlepiej z elementami niebieskimi, ponieważ w takim kolorze było logo firmy. Jednego dnia nawet sprawdzali długość spódniczek! Nie udało się. Ludzie pozostali sobą. Jeżeli pracodawca wymaga sztywnego ubioru, to powinien go zapewnić, jak np. dostają pracownicy MPK. A jeżeli jesteśmy schludnie czysto i skromnie ubrani to chyba nie powinni się czepiać.

    Odpowiedz
  8. kasiadrozdz  13 września 2016 13:09

    ważne żeby wyglądać czysto i schludnie, pracownicy są wizytówką firmy, i jeśli ich strój wygląda niechlujnie, zbyt na luzie, to i potencjalni klienci będą odnosić wrażenie, że skoro firma nie wymaga wizerunku od pracownika, to być może nie zajmują się odpowiednio klientami

    Odpowiedz
    • kasiadrozdz  13 września 2016 13:10

      ładnie wyglądają mężczyźni w marynarkach nawet do jeansów, czy koszuli a kobiety po prostu ładniejsza bluzka, czy też koszula, do spódnicy. To tak nie wiele a klienci od razu zwrócą uwagę na to

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany