Jak przygotować rower do sezonu

Kwiecień, choć zimny i śnieżny, to dobra pora na zrobienie rowerowego przeglądu i przygotowanie się do nadchodzącego sezonu. Jak zrobić to w domowym zaciszu podpowiadają Sebastian Panasiuk i Maciek Szpręglewski – serwisanci ze sklepu Wygodny Rower.

Krok 1: Czyszczenie roweru

– Nawet, jeśli dobrze zakonserwowaliśmy rower na zimę i przechowywaliśmy go w odpowiednich warunkach, powinniśmy zrobić gruntowny przegląd, zanim znów wsiądziemy na dwa kółka – mówi Sebastian Panasiuk – serwisant w sklepie Wygodny Rower. – Zaczynamy od dokładnego umycia roweru. Ciepła woda, gąbka i mydło lub płyn do mycia naczyń sprawdzają się najlepiej. Odradzamy mycie roweru wodą pod wysokim ciśnieniem, bo może się ona dostać do specjalnie uszczelnionych miejsc, jak łożyska i piasty. Rower wycieramy do sucha ściereczką z mikrofibry.

Krok 2: Stan opon

Na sparciałych oponach daleko nie zajedziemy, dlatego dobrze jest całkowicie spuścić powietrze z kół, a następnie ścisnąć mocno oponę palcami. Jeśli faktura gumy przypomina rozstępy, to znak, że powinniśmy wymienić opony.

Krok 3: Ciśnienie

Siadamy na rowerze. Kiedy opony uginają się bardziej niż na centymetr, to znaczy, że trzeba dopompować koło. Jeśli po dopompowaniu powietrze wciąż schodzi, powinniśmy rozważyć wymianę dętki. Możemy to zrobić sami, pamiętając, by do jej podważania nie używać narzędzi o zaostrzonej krawędzi. Wystarczy zwykła łyżeczka stołowa.

Krok 4: Luz na piastach

– Piasta to inaczej oś koła. Luźna piasta szybciej się zużywa, co grozi m.in. zblokowaniem lub odpadnięciem koła, a w efekcie może doprowadzić do wypadku. Tak jest z resztą z każdą częścią w rowerze – wyjaśnia Maciek Szpręglewski. Jak sprawdzić, czy piasty w naszym rowerze działają prawidłowo? Jedną ręką chwytamy za ramę, drugą poruszamy kołem na boki. Jeśli czujemy luz, najlepiej od razu zgłosić się do serwisu rowerowego, gdzie mechanicy skręcą mocniej koło i/lub wymienią odpowiednie części.

Krok 5: Naciąg szprych

Ściskamy szprychy, chwytając je palcami po dwie. Jeśli są luźne, to znak, że należy dociągnąć je specjalnym kluczem do centrowania kół.

Krok 6: Stan hamulców

Sprawne hamulce to podstawa bezpieczniej jazdy. Jak sprawdzić, czy działają poprawnie? – Siadamy na rowerze, zaciskamy hamulce i ruszamy rowerem w przód i w tył. Jeśli koło się przetacza, powinniśmy dokręcić śruby na klamkach hamulcowych, sprawdzając jednocześnie, czy osiągnęliśmy odpowiedną siłę hamowania – wyjaśnia Sebastian Panasiuk. W przypadku, gdy śruba jest wykręcona do końca, zaleca się naciągnięcie linki umieszczonej za ramieniem hamulca.

Krok 7: Praca łożysk sterowych

Przechylamy rower lekko na bok – przednie koło powinno skręcić bez oporu. Następnie zaciskamy hamulec i ruszamy rowerem w przód i w tył oraz na boki. Jeśli wyczujemy luz przy łączeniu kierownicy z ramą, powinniśmy udać się do serwisu celem dokręcenia łożysk. – Możemy zrobić to sami, ale przy braku wyczucia ryzykujemy zniszczeniem łożysk sterowych, co grozi poważaną wywrotką – ostrzega Maciek Szpręglewski.

Krok 8: Korbowód

Korbowód to – najprościej rzecz ujmując – część łącząca pedał z ramą. Aby sprawdzić, czy działa ona poprawnie, chwytamy za ramię korby i poruszamy nim na boki (do wewnątrz i na zewnątrz roweru). Wyczuwalny luz to znak, że powinniśmy dokręcić ramię. Jeśli to nie pomaga, prawdopodobnie trzeba wymienić wkład suportu lub ramię korby.

Krok 9: Łańcuch

W niektórych rowerach miejskich łańcuch nie jest w pełni obudowany, dzięki czemu łatwo możemy sprawdzić stan jego naciągnięcia. Jeśli jesteśmy w stanie podciągnąć łańcuch od dołu na więcej niż centymetr, powinniśmy udać się do serwisu dysponującego narzędziem do mierzenia stanu zużycia łańcucha i albo go naciągnąć, albo wymienić.

Krok 10: Połączenia śrub

Ostatni, choć równie ważny krok, to sprawdzenie połączeń śrub: na wsporniku siodła, kierownicy, kołach i pedałach. Jeśli śruby są poluzowane, należy je dokręcić odpowiednio dopasowanym kluczem.

Właściwe przygotowanie roweru do sezonu to gwarancja bezpiecznej i bezstresowej jazdy. Jeśli chcemy mieć pewność, że nasz rower będzie działał bez zarzutu, a sami nie jesteśmy w stanie wykonać pełnego przeglądu, skorzystajmy z usług profesjonalnego serwisu, który dysponuje odpowiednim sprzętem. Za podstawowy przegląd zapłacimy około 50 zł – w tej cenie specjaliści wszystko dokręcą i wyregulują. Bardziej szczegółowy serwis to koszt rzędu 100-150 złotych.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (159 głosów, średnia: 4,53 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. szoszeni  10 kwietnia 2013 09:06

    Musze pokazac te „przykazania” mojemu mezowi, ciekawe czy on wszystko to zrobil zanim zaczol jezdzic rekreacyjnie do pracy 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany