Jak przygotować nasze dzieci do życia we współczesnym świecie? – edukacja zaczyna się już w przedszkolu
Jak nauczyć dziecko samodzielnego myślenia, wytrwałości, umiejętności wyciągania wniosków? Co zrobić, żeby było twórcze, nie bało się podejmować wyzwań, umiało współpracować z innymi i dobrze czuło się, mając przed sobą trudne zadania? Takie pytania zadaje sobie wielu rodziców oraz menadżerów zarządzających nowoczesnymi placówkami edukacyjnymi, którym zależy na możliwie najlepszym przygotowaniu dziecka do szkoły i do wymogów współczesnego życia.
Jednak zdecydowana większość przedszkoli w Polsce ogranicza się do edukacji metodą lekcyjną w dużych grupach, gdzie po wykładzie nauczyciela następuje etap długiego powtarzania i ćwiczenia poszczególnych umiejętności.
Tradycyjne podejście do nauczania nie wykształca umiejętności rozwiązywania nietypowych zagadnień, z którymi nasze dzieci spotykają się coraz częściej. Potwierdzeniem tego są wyniki ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów przeprowadzonego w maju 2011 roku przez zespół naukowców na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. „To co jest nietypowe i odbiega od schematu, który został im przekazany na lekcji, sprawia im kłopot, mimo że mieści się w granicach ich umiejętności” – mówi prof. Małgorzata Żytko z zespołu naukowców zaangażowanych w badania. Szkoła nie uczy samodzielności myślenia – dodaje prof. Żytko. – Koncentruje się na ćwiczeniu serii typowych zadań i jak pojawia się zadanie nietrenowane albo jakaś dodatkowa liczba, to dzieci nie wiedzą, co z tym zrobić.
Dlatego przygotowanie naszych dzieci do funkcjonowania we współczesnym świecie powinno rozpocząć się już w przedszkolu. Ważna jest zatem kreatywność i elastyczność nauczycieli w doborze metod nauczania opartych na eksperymentowaniu i przeprowadzaniu doświadczeń, tak aby umożliwić dzieciom rozwój samodzielności, krytycznego myślenia i umiejętności interpretowania informacji.
Przykładem nowatorskiego podejścia do edukacji już na poziomie przedszkola są przedszkola niepubliczne Grupy Kidzcorner. „W naszych przedszkolach pracujemy nowoczesną metodą projektu badawczego, którego celem nadrzędnym jest stworzenie warunków umożliwiających dzieciom nabywanie umiejętności i wiedzy potrzebnych im do dobrego startu w szkole i dalszego rozwoju” – mówi dyrektor dwujęzycznych przedszkoli niepublicznych Grupy Kidzcorner / W Stumilowym Lesie pani Anna Skwarka.
Metoda projektu – co to jest?
Metoda projektu badawczego opiera się na założeniu, że najbardziej wartościowe dla dzieci jest uczenie poprzez działanie, a dyskusja w grupie oraz powrót do wcześniejszych pomysłów i doświadczeń to najlepszy sposób zdobywania wiedzy. Innymi słowy: metoda projektów to pogłębione podejście do tematu o charakterze badawczym. Dzieci wspólnie z nauczycielem wybierają temat badań, a następnie – również wspólnie – decydują o przebiegu projektu i jego zakończeniu. Nauczyciel nie musi dokonywać wyboru tematu lub aktywności podejmowanych przez dzieci.
Zalety Metody projektu.
Cechą wyróżniającą metodę projektów jest czynne zaangażowanie w dany projekt nie tylko dzieci, lecz również rodziców, dziadków a nawet sąsiadów. Praca tą metodą rozwija umiejętność współpracy w grupie rówieśniczej oraz twórcze myślenie, wzbudza entuzjazm do wspólnych działań i celów, buduje poczucie własnej wartości poprzez samodzielny dobór narzędzi i samoocenę efektów pracy jak również wzmacnia motywację poznawczą u dzieci, ich umiejętności analizy i wyciągania wniosków.
Zastosowanie Metody projektów to innowacyjne podejście do nauczania i uczenia się również języka obcego w otoczeniu dwujęzycznym. „Biorąc udział w projektach nasze dzieci w sposób naturalny przyswajały nowe słownictwo i treści w języku angielskim. Na przestrzeni kilku lat, w trakcie realizacji różnych projektów, odnotowaliśmy znaczny postęp w swobodnym i spontanicznym posługiwaniu się językiem angielskim (Language 2) – np. przy wyrażaniu emocji przez dzieci lub w formułowaniu przez nie pytań. Dzięki uczestnictwu w projektach przedszkolaki skuteczniej opanowują nowe słownictwo jak również treści merytoryczne przekazywane w języku angielskim” – mówi pani Anna Skwarka – dyrektor przedszkoli dwujęzycznych Grupy Kidzcorner.
Oczywiście nie każde dziecko może chodzić do tego przedszkola – choćby racji miejsca zamieszkania, ale warto pamiętać o tym, na co zwracać uwagę wybierając dla swojej pociechy przedszkole.