Jak poradzić sobie z chrapiącym partnerem?

Sen niewątpliwie odgrywa bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Wysoka jakość wypoczynku sprzyja regeneracji całego organizmu, poprawia samopoczucie oraz pomaga w zachowaniu równowagi psychicznej i fizycznej. Zdrowy sen zapobiega chorobom takim jak otyłość, cukrzyca, depresja oraz wiele innych. Niestety sen bardzo często zostaje zakłócony przez dokuczliwy nawyk, jakim jest chrapanie. Na chroniczne niewyspanie skarży się nie tyle osoba chrapiąca, co partner współdzielący łóżko. Jak skutecznie poradzić sobie z chrapaniem partnera? Przeczytaj poradnik i dowiedz się więcej!

Jakie jest źródło chrapania?

Według szacunków na świecie chrapie co dziesiąty człowiek, z czego aż 80% stanowią mężczyźni. Kobiety problem ten spotyka dopiero po menopauzie. Chrapanie może być nie tylko uciążliwą dolegliwością, ale również wskazywać na poważną chorobę, w tym obturacyjny bezdech senny. Badania dowodzą, iż jedynie 60% dorosłych chrapie w fizjologiczny sposób i w żadnym wypadku nie zagraża to życiu i zdrowiu człowieka. Wydawanie bezwiednych odgłosów osiąga głośność około 90 decybeli (hałas jest porównywalny do kosiarki), co skutecznie utrudnia wypoczynek innym.

Chrapanie samo w sobie nie jest chorobą. Określone jest jako zaburzenie oddychania. Powstaje wskutek utrudnionego przepływu powietrza przez gardło. W trakcie snu nasze mięśnie ulegają zwiotczeniu a cieśń gardła zwęża się. Drogi oddechowe są wówczas niedrożne. Tak przepływające powietrze wywołuje drganie ścian gardła (niekiedy również nagłośni i migdałków), które jest przyczyną chrapania. Najczęściej zjawisko to występuje u osób śpiących na plecach (język opada do tyłu jamy ustnej), a także po spożyciu alkoholu, u palaczy, osób otyłych, z problemami laryngologicznymi (skrzywienie przegrody nosa, polipy nosa, przerostu nasady języczka).

komfortowy sen

Chrapiący partner – jak rozwiązać ten problem?

Chrapanie to dolegliwość, która dotyka duży odsetek ludzi, jednak nie wszyscy próbują znaleźć skuteczny sposób na rozwiązanie tego problemu. To szczególnie uciążliwe dla najbliższego otoczenia. Spanie z kimś, kto chrapie jest prawdziwym egzaminem z cierpliwości. Nie da się ukryć, że chroniczne niewyspanie odbija się na zdrowiu i psychice partnera lub partnerki. Lekarze twierdzą, że przebywając w jednym pokoju z osobą chrapiącą tracimy około 1,5 godziny snu dziennie poprzez regularne wybudzanie się i trudności z zaśnięciem. Bez wątpienia przyczynia się to do złego samopoczucia, zdenerwowania a niektórych przypadkach nawet do rozwoju depresji. Bardzo często przypadłość ta prowadzi do pogorszenia relacji z chrapiącym partnerem. Chrapanie to również główna przyczyna opuszczenia wspólnej sypialni jednego z lokatorów.

Skuteczne sposoby na chrapanie

Rozmowa z partnerem

Głośne chrapanie i regularne chrapanie może prowadzić do poważnych schorzeń, takich jak np. niedotlenienie mózgu,  wzrostu ciśnienia krwi czy arytmii. W niektórych przypadkach może wskazywać na obturacyjny bezdech senny. Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy podjąć w celu wyeliminowania chrapania jest rozmowa z osobą chrapiącą. Postarajmy się wytłumaczyć jej jakie są skutki uporczywej dolegliwości oraz jak wpływa ona na relacje. Ponadto, zaproponujmy chrapiącemu partnerowi by udał się na wizytę do laryngologa w celu ustalenia dokładnej przyczyny chrapania. W większości przypadków nawyk ten da się całkowicie wyleczyć i związany jest głównie z krzywą przegrodą nosową, migdałkami lub podniebieniem. Wnikliwa diagnostyka jest kluczem do sukcesu. Skuteczne sposoby na chrapanie pomagają zniwelować problem i walczyć z dolegliwościami.

Zadbaj o higienę i jakość snu

Właściwa higiena w sypialni bez wątpienia pomoże nam w polepszeniu jakości snu, jak również może przyczynić się do całkowitego wyeliminowania chrapania. Przed snem warto zadbać o optymalną temperaturę w pokoju. Powinna ona sięgać od 18 do 21 stopni Celsjusza. Nie bez znaczenia jest również wilgotność. Warto często wietrzyć pomieszczenie, w którym śpimy, ponieważ zachowanie odpowiedniej wilgotności powietrza zapobiega wysuszeniu błony śluzowej gardła, co stanowi główną przyczynę chrapania. Możesz również zwrócić uwagę na poduszkę chrapiącego partnera. Odpowiednio dobrana powinna stanowić podparcie dla głowy, szyi i kręgosłupa. W przypadku osoby chrapiącej najlepszym rozwiązaniem będzie poduszka anatomiczna, która dopasowuje się do każdego kształtu głowy.

Zaproponuj partnerowi rezygnację z używek

Należy wiedzieć, że na chrapanie wpływ mają również używki. Nikotyna zawarta w papierosach skutkuje odkładaniem się śliny w krtani i tchawicy, co w następstwie powoduje obrzęk śluzówki gardła i sprzyja chrapaniu. Warto porozmawiać z drugą stroną o ograniczeniu lub całkowitym wyeliminowaniu palenia papierosów. Pamiętajmy, że picie alkoholu powoduje zwiotczenie mięśni gardła i języka, co przekłada się na wydawanie nieprzyjemnych odgłosów podczas snu. Ponadto odpoczynek po alkoholu zwykle nie jest efektywny. Często bywa przerywany, niespokojny i płytki. Powinniśmy uświadomić partnera, że lepiej nie spożywać napojów wysokoprocentowych na około 2 godziny przed snem. Podobnie kwestia dotyczy leków uspokajających i tabletek nasennych. Mimo, że sprzyjają szybkiemu zaśnięciu, rozluźniają również mięśnie. To wszystko powoduje wystąpienie chrapania.

Zainicjuj aktywność fizyczną

Nadwaga i otyłość również mogą stanowić przyczynę chrapania. W przypadku, gdy nasz partner lub partnerka posiada nadprogramowe kilogramy zainicjujmy aktywność fizyczną. Osoby cierpiące na otyłość często miewają duszności i świszczący oddech. Zalegający tłuszcz w okolicach szyi utrudnia prawidłowy przepływ powietrza do płuc, co skutkuje niedrożnością dróg oddechowych. Dodatkowo przyrost masy ciała w okolicy karku ściska wewnętrzną stronę gardła powodując głębokie charczenie. Dobrze zbilansowana dieta i aktywność fizyczna pozwoli zrzucić zbędne kilogramy i pomoże unormować sen. Jeśli otyłość jest główną przyczyną chrapania naszego partnera naszym zadaniem jest zmotywowanie go do podjęcia wysiłku fizycznego, który pozytywnie wpłynie na jego stan zdrowia.

bieganie z partnerem

Wyeliminuj alergeny

Alergia to przypadłość, która również może przyczynić się do chrapania lub co gorsze – bezdechu sennego. Do jednego z najczęstszych objawów alergii należy katar sienny, czyli tzw. nieżyt nosa, który blokuje prawidłowy przepływ powietrza i swobodne oddychanie. Aby zapewnić sobie i swojemu partnerowi efektywny, a nade wszystko zdrowy wypoczynek pamiętaj o tym, by szczególnie w okresie letnim zamykać okna na noc. Chcąc utrzymać optymalną temperaturę w pomieszczeniu można skorzystać z klimatyzacji. W przypadku, gdy partner cierpi na alergię na sierść zwierząt dopilnuj tego, by nie wchodziły one do sypialni. Warto zabezpieczyć się przed roztoczami. W tym celu możesz wybrać hipoalergiczną pościel, która zapewni alergikom komfortowy wypoczynek.

Czym jest bezdech senny?

Chrapanie w czasie snu może świadczyć o bezdechu sennym, który jest bardzo niebezpieczny zarówno dla zdrowia, jak i życia.  Schorzenie to charakteryzuje nieregularne, głośne chrapanie podczas którego dochodzi do krótkotrwałego zatrzymania oddechu. Epizody mogą pojawiać się od 5 do nawet 30 razy w upływie jednej godziny. Powoduje to liczne szkodliwe następstwa dla organizmu, takie jak m.in: problemy z pamięcią, koncentracją, rozkojarzenie, ból głowy czy nadciśnienie tętnicze. Aby zatrzymanie oddechu mogło być zdiagnozowane jako obturacyjny bezdech senny musi trwać dłużej niż 10 sekund. Najczęściej schorzenie to dotyka mężczyzn po ukończeniu 45 roku życia. Natomiast u kobiet następuje w większości przypadków następuje po menopauzie.

Przyczyny bezdechu sennego

Jak powstaje bezdech senny? Przypadłość ta występuje skutek zwężenia górnych dróg oddechowych na poziomie gardła. W tym odcinku ściana dróg oddechowych nie ma wsparcia chrzęstnego i kostnego. W konsekwencji tego zmniejszające się napięcie mięśni może prowadzić do zamknięcia ścianek gardła na kilka lub kilkanaście sekund. Ryzyko wystąpienia bezdechu sennego zwiększają schorzenia takie jak: polipy, wiotkość podniebienia, krzywa przegroda nosowa, krótka szyja, nie anatomiczna budowa żuchwy, przerost migdałków oraz wiele innych. Przyczyną bezdechu sennego mogą być także nieprawidłowości hormonalne (niedoczynność lub nadczynność tarczycy). Jeśli obawiamy się, że partner może cierpieć na groźny dla zdrowia bezdech senny, nakłońmy go do wizyty u lekarza. Badanie laryngologiczne pozwoli ocenić stan górnych dróg oddechowych i podjąć odpowiednie leczenie.

Podsumowanie

Chrapanie to uciążliwa przypadłość, która zakłóca sen najbliższym w otoczeniu. Mimo, że dotyczy aż 1/3 populacji to objaw, którego nie należy lekceważyć, ponieważ może współistnieć z groźnym dla życia bezdechem sennym. Na początek warto wspomóc się domowymi sposobami. Jeśli nie przynoszą one efektu, wówczas konieczna będzie wizyta w gabinecie laryngologicznym. Lekarz dokładnie ustali przyczynę chrapania, dzięki czemu z łatwością będziemy mogli ją wyeliminować. Pamiętajmy, by wspierać partnera w walce z chrapaniem!

 

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (53 głosów, średnia: 4,72 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Biomedka  3 lipca 2020 12:11

    Chrapanie to też wstydliwy problem, dlatego ważne, by być bardzo delikatnym wobec partnera. 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany