Jak opóźnić menopauzę – 4 proste kroki polecane przez lekarza

Jak opóźnić menozpauzę – takie pytanie zadaje sobie wiele kobiet. Menopauza kojarzy się bowiem większości kobiet z pewnymi nieodwracalnymi zmianami w organizmie, spadkiem atrakcyjności fizycznej, gorszym samopoczuciem czy nadchodzącą starością. Nie ma jednak powodu, by się jej obawiać czy z nią walczyć. W końcu nie jesteś w stanie zatrzymać czasu, możesz natomiast zrobić wiele, aby opóźnić procesy starzenia, a tym samym poprawić wygląd i kondycję ciała. O tym, jak sobie z tym problemem radzić, opowiada z okazji Światowego Dnia Menopauzy (18.10)  dr n. med. Daniela Kurczabińska-Luboń, specjalista z zakresu mikroodżywiania i medycyny anti-aging, z Ośrodka Medycyny Zdrowia Preveneo.

 jak-opoznic-menopauze

Jak opóźnić menopauzę – Krok 1: odżywiaj się z głową

Procesy starzeniowe i degeneracyjne związane są z brakiem w diecie związków o działaniu antyoksydacyjnym, takich jak polifenole, karotenoidy, koenzym Q10, liczne witaminy oraz minerały, głównie cynk i selen. Niech w twoim menu na stałe zagoszczą kolorowe warzywa, zawierające niezbędne witaminy i antyoksydanty. Jest to podstawowa zasada zdrowego odżywiania, szczególnie w okresie menopauzy – to właśnie dzięki tym związkom zawdzięczamy ochronę naszych komórek przed starzeniem. Znajdziesz je w marchewce, pomidorach, papryce, brokułach, szpinaku czy groszku. W diecie przeciwstarzeniowej ważne są też nienasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie omega-3, które odpowiadają za prawidłową pracę naszego mózgu, serca i lepszy wygląd skóry. Zadbaj o to, żeby w Twojej diecie 2-3 razy w tygodniu pojawiały się morskie ryby, które zabezpieczą skórę przed wysuszeniem i zapewnią prawidłowe działanie hormonom.

 

Jak opóźnić menopauzę – Krok 2: bądź aktywna

Nastaw się na co najmniej 30 minut umiarkowanych ćwiczeń przez większość dni w tygodniu (co najmniej pięć). Niech będzie to sport, który poprawia ogólną wydolność organizmu, np. pływanie, jazda na rowerze czy nordic walking. Postaraj się też ćwiczyć na dworze – wtedy się lepiej dotlenisz. Jeśli masz pracę siedzącą, gimnastykuj się przy biurku, np. napinaj i rozluźniaj mięśnie, przeciągaj się. W końcu długotrwałe siedzenie przyczynia się do problemów z kręgosłupem i układem krążenia. Nie zapominaj też o rozgrzewce przed treningiem. Rezygnując z niej, narażasz się na kontuzje. Dlatego przez ok. 5 minut przed rozpoczęciem treningu wykonuj skłony, przysiady i truchtaj w miejscu.

 

Jak opóźnić menopauzę – Krok 3: hormonalna terapia zastępcza

Dostosowana hormonalna terapia zastępcza zlikwiduje większość objawów, które uprzykrzają życie kobietom przechodzącym menopauzę. Łagodzi nieprzyjemne objawy i dolegliwości występujące w okresie przekwitania, w tym uderzenia gorąca, nocne poty, zaburzenia snu, wahania nastroju, spadek libido czy suchą skórę. Zapobiega też osteoporozie, chorobie bardzo często występującej u kobiet w okresie klimakterium. Należy jednak pamiętać, że nie ma jednej optymalnej formy terapii hormonalnej dla wszystkich. Leczenie musi być dobierane indywidualnie i jest przeznaczone głównie dla tych pań, u których dolegliwości w okresie menopauzy są szczególnie dokuczliwe.

 

Jak opóźnić menopauzę – Krok 4: dbaj o skórę  

Wszystkie wymienione wyżej metody mają również ogromne znaczenie dla wyglądu naszej skóry. Stosowanie drogich kosmetyków czy zabiegów medycyny estetycznej nie da zadowalających efektów, jeśli nie będziesz o siebie dbać „od środka”. Ważne jest też, aby z umiarem korzystać z możliwości, jakie roztacza przed nami medycyna estetyczna – wybierać faktycznie te zabiegi, które stymulują i regenerują w sposób jak najbardziej naturalny oraz pozwalają dbać o wygląd i korygować skutki upływającego czasu. Na szczególną uwagę zasługują te, które przywracają w sposób naturalny gęstość skóry i tkanki podskórnej, silnie stymulując produkcję kolagenu i elastyny przez nasze własne komórki (np. Radiesse)  Warto skupić się na ogólnej terapii skóry, a nie tylko sztucznym zwiększaniu objętości tkanki podskórnej. Nie można liczyć na to, że w 50 czy 60 roku życia, 2 ampułki kwasu hialuronowego wstrzyknięte np. w bruzdy nosowo-wargowe odmienią życie. Terapia przeciwstarzeniowa powinna być zaplanowana, rozłożona w czasie i oczywiście indywidualnie dobrana. Unikniesz wtedy sztucznego wyglądu i będziesz cieszyć się z jej efektów.

 dr n. med. Daniela Kurczabińska-Luboń

specjalista mikroodżywiania i medycyny anti-aging

Preveneo Ośrodek Medycyny Zdrowia

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (105 głosów, średnia: 4,34 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  18 października 2014 19:42

    Rzeczywiście proste!

    Odpowiedz
  2. bbo  18 października 2014 19:45

    1, 2 i 4 rada jak najbardziej przyczyni się nie tylko do opóźnienia menopauzy, ale przed wszystkim lepszego stanu zdrowia i kondycji.

    Odpowiedz
  3. lilkawodna  20 października 2014 18:00

    Zawsze warto dbać o siebie, zadbana, sprawna i dobrze odżywiająca się kobieta zawsze będzie wyglądać młodziej.

    Odpowiedz
  4. stokrotkapolna  9 listopada 2016 10:59

    Staram sie stosować do tego.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany