Jak nie odkładać spraw na później – kilka sposobów na prokrastynację

Prokrastynacja. Skomplikowane słowo, które oznacza odwlekanie ważnych spraw w czasie. Niekiedy są to sprawy trudne bądź nużące, dlatego zostawiamy je „na potem”. Niestety takie odkładanie wiąże się często z mniejszą efektywnością, rodzi także frustrację, a niekiedy nawet stany depresyjne!

Prokrastynacja bywa postrzegana jako lenistwo bądź brak umiejętności zarządzaniem czasem. Jednak w odróżnieniu od osoby leniwej, prokrastynator jest dość zajęty, tylko często wykonuje czynności, które nie są właściwym zadaniem. Zazwyczaj też jest przekonany, że nie ma na to wpływu, że wynika to z jakichś zewnętrznych okoliczności. Jednak z odkładaniem spraw na później można walczyć!

Jak nie odkładać rzeczy na później

Jak nie odkładać spraw na później – kilka sposobów na prokrastynację

Jakie są przyczyny okładania spraw na później?

Przyczyn można szukać w doświadczeniach z okresu wczesnego dzieciństwa. Prokrastynację mogą wywołać zbyt wysokie oczekiwania rodziców wobec dzieci. Codzienna presja sprawia, że młody człowiek z wiekiem przejawia skłonność do nadmiernego perfekcjonizmu. Ów perfekcjonizm z kolei paraliżuje jego działanie. Obawa przed porażką powoduje, że odkłada zadanie na później.

 

 

Inną przyczyną może też być brak stabilności w rodzinie, która wpływa na obniżoną samoocenę dziecka. Podatne na zranienie, boi się porażki, lecz także sukcesu  – oznacza to bowiem, że trzeba wziąć odpowiedzialność za swoje decyzje.

Czasem prokrastynacja dotyczy osób, które potrzebują wysokiego poziomu adrenaliny, co jest głównym powodem wykonywania przez nich zadań na ostatnią chwilę.

 

Po czym poznać prokrastynację?

 

Jak poznać osobę, której problemem jest prokrastynacja? Przede wszystkim wykonuje zadania na ostatnią chwilę. Koncentruje się na celach krótkoterminowych, gdyż wie, że działanie zajmie niewiele czasu, a efekt i sukces przyjdą od razu. Zazwyczaj osoba taka znajduje mnóstwo wymówek, żeby przesunąć wykonanie zadania w czasie. Często też twierdzi, że realizowanie projektów na ostatnią chwilę sprzyja kreatywności.

Odracza zadania z lęku przed porażką, przy czym często obarcza innych odpowiedzialnością, jeśli takowa ma miejsce. Prokrastynator jest przekonany, że jest w stanie osiągnąć wszystko, jeśli tylko plany przekuje w czyny. Okłamuje sam siebie, że następnym razem zacznie realizację z odpowiednim wyprzedzeniem, w rzeczywistości jednak powiela schemat.

 

 

W otoczeniu osoby, która odkłada sprawy na później panuje chaos i bałagan. Często też brakuje jej energii i motywacji. Nie potrafi odmawiać i bierze na siebie zbyt dużo zadań. Zwykle ma problem z ustaleniem priorytetów.

 

Jak nie odkładać spraw na później?

 

Każdy dzień zaczynaj od planowania. Zapisuj w jednym miejscu wszystkie zadania i wyznaczaj sobie na ich wykonanie konkretne terminy. Najpierw zacznij od tych trudniejszych. Pamiętaj, żeby nie planować zbyt wielu zadań na jeden dzień! Zbyt duża presja może spowodować, że się zniechęcisz i koniec końców odłożysz coś na potem.

Duże projekty rozłóż na mniejsze zadania. Planujesz wyjazd rodzinny? Planowanie rozłóż na etapy: cel wycieczki, rezerwacja noclegu, sporządzenie listy rzeczy do zapakowania, ustalenie trasy – rozpisz sobie to wszystko, wyznaczając konkretne terminy na wykonanie.

Korzystaj z technik zarządzania czasem, kontroluj czas wykonywania danych czynności. Pomocna może się okazać taka technika jak Pomodoro, czyli dzielenie czasu pracy na mniejsze odcinki (zasada 30/10 – za każde 30 minut nieprzerwanej pracy w nagrodę możesz przez 10 minut odpoczywać).

Regularnie się nagradzaj bądź karaj. Ustal sobie nagrodę za wykonanie jakiegoś zadania, a karę za unikanie działania.

 

 

Korzystaj z programów wspomagających zarządzanie projektami (Trello, Asana). Jest całe mnóstwo aplikacji, dzięki którym zaplanujesz poszczególne zadania, a także skontrolujesz swoją efektywność.

Podejmij świadomą decyzję o pozbyciu się nawyku odkładania! Zastąp go nowym nawykiem – załatwiania spraw od razu.

Przestań być perfekcjonistą – często nie kończymy czegoś, bo uważamy, że nie jest wystarczająco dobre. Jednak zrobione jest lepsze od doskonałego.

Zadbaj o porządek w miejscu, w którym pracujesz. Sterta papierów i książek to rozpraszacze, które pochłaniają twoją uwagę.

 

 

Zadbaj o siebie!  Wyspana i odprężona, będziesz miała więcej energii do wykonywania zadań. Twoja kondycja psychiczna i fizyczna naprawdę ma znaczenie.

 

A czy Ty masz problem z odkładaniem spraw na później?

 

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (145 głosów, średnia: 4,23 z 5)
loading... zapisuję głos...