Jak nie obgryzać paznokci – 7 sposobów na walkę ze zgubnym nawykiem

Stres wywołuje różnego rodzaju reakcje organizmu oraz wyzwala w nas nie do końca mile widziane reakcje. Bywa, że zamykamy się w sobie, niekiedy wybuchamy odreagowując na innych, a jeszcze innym razem rujnujemy nasze zdrowie przez zgubne nawyki, które rzekomo mają nas przed owym stresem uratować. Do tych ostatnich można zaliczyć obgryzanie paznokci, które w psychiatrii ma swoją fachową nazwę – onychofagia.

To, jak się prezentujemy na zewnątrz stanowi swego rodzaju wizytówkę. Mówi się przecież „Jak cię widzą, tak cię piszą” i choć nie ocenia się książki po okładce, to w wielu sytuacjach pierwsze wrażenie ma znaczenie. Mogłoby się wydawać, że wygląd naszych dłoni nie jest tak istotny, ale ich estetyka może wiele powiedzieć o pewnych nawykach ich właściciela. Zadbane ręce, mocne paznokcie niekoniecznie pomalowane, ale równo spiłowane budzą nasze zaufanie. Z rezerwą zaś odnosimy się do osób z brudnymi czy zniszczonymi dłońmi. Czasem ich stan wynika z niemożności poradzenia sobie ze stresem bądź stanami lękowymi. Wtedy to „wyżywamy” się na swoich paznokciach, ale tak naprawdę wyrządzamy sobie znacznie większą szkodę. Jeśli chcesz, wiedzieć jak nie obgryzać paznokci i nie zrujnować sobie zdrowa koniecznie czytaj dalej. Podpowiadamy, jak pozbyć się zgubnego nawyku!

jak nie obgryzać paznokci

Źródło: unsplash.com

Jak nie obgryzać paznokci – 7 sposobów na walkę ze zgubnym nawykiem

Dlaczego obgryzamy paznokcie?

Obgryzanie paznokci bardzo często wiąże się z silnym stresem. To niekontrolowane zachowanie charakteryzuje osoby, które mają problemy emocjonalne, nie radzą sobie ze swoim strachem czy niepokojem. Niektóre badania dowodzą, że to problem nie tylko związany z napięciem i stresem, ale dotyczy również perfekcjonistów, którzy są bardziej niecierpliwi i szybciej się nudzą niż inne osoby.

 

Skutki obgryzania paznokci

Zniszczone i mało estetyczne paznokcie to nie jedyny i nie najważniejszy skutek owego nawyku. Innym efektem chorobliwego obgryzania są problemy z zębami. Wady zgryzu, zniekształcenia szczęk, stany zapalne zęba czy zmiana ich położenia to tylko kilka przykładów. Zakażenie dróg pokarmowych, infekcje grzybiczne, zarażenie się owsikami, tasiemcem czy glistą ludzką to kolejne potencjalne następstwa. Ponadto w wyniku wieloletniego obgryzania może dojść do nieodwracalnych zmian w kształcie płytki paznokcia, a nawet jego zaniku. Istnieje też  ryzyko deformacji i zapalenia szpiku kostnego paliczków. 

 

Jak nie obgryzać paznokci – poznaj 8 sposób na walkę ze zgubnym nawykiem!

 

1. Specjalne żele i lakiery

Źródło: unsplash.com

Wypróbuj specjalne specyfiki w formie płynu, które zostały stworzone specjalnie do walki z uciążliwym nałogiem. Są one niedrogie, ale też niezwykle skuteczne o ile problem obgryzania jest sporadyczny i nie wiąże się z jakimiś silnymi zaburzeniami. Produkty te mają nieprzyjemny, cierpki smak, który ma na celu na dobre zniechęcić do obgryzania paznokci i wkładania palców do buzi.

 

2. Pielęgnacja dłoni

Źródło: unsplash.com

Dbaj stale o swoje dłonie i paznokcie. Stosuj odżywki, piłuj paznokcie, pozbywaj się skórek. Nie dopuszczaj do sytuacji, w której naderwany paznokieć czy odstająca skórka prowokują do użycia zębów. W tym celu warto mieć zawsze przy sobie przybornik z pilniczkiem. Im więcej czasu, energii i pieniędzy włożysz w pielęgnację dłoni, tym trudniej będzie Ci zniweczyć cały efekt.

 

3. Walka ze stresem

jak nie obgryzać paznokci

Źródło: unsplash.com

Źródłem obgryzania paznokci bywa często stres – staraj się zatem walczyć z nim na wszelkie możliwe sposoby. Pij relaksujące i uspokajające herbatki. Staraj się być w ruchu, bądź aktywna. Fizyczny wysiłek pomaga zniwelować nagromadzone napięcie. Jeśli wyeliminujesz stres ze swojego życia, nie będziesz miała pretekstu do obgryzania paznokci.

 

4. Zdrowe przekąski lub guma do żucia

jak nie obgryzać paznokci

Źródło: pixabay.com

Różnego rodzaju nasiona, pestki czy suszone owoce mogą stać się nie tylko źródłem niezbędnych minerałów oraz witamin, ale też wyśmienitą odskocznią od wkładania palców do buzi. Szybkim rozwiązaniem jest także guma do żucia. Żucie czy skubanie obniży poziom stresu i odwróci Twoją uwagę.

 

5. Aloes na palce

Źródło: unsplash.com

To roślina, która ma okropny, gorzki smak! Pokrój jej liście na kawałki i wrzuć do lodówki. Każdego ranka owiń palce aloesem, a zetknięcie palców z ustami spowoduje, że będziesz trzymać dłonie jak najdalej od twarzy.

 

6. Znajdź nowe hobby

jak nie obgryzać paznokci

Źródło: pixabay.com

Poszukaj hobby, które zaangażuje Twoje ręce, a także oderwie od codziennych trosk. Dzierganie, wyklejanie, malowanie – cokolwiek, co pozwoli Ci odpłynąć, wczuć się w wykonywaną czynność, a przy tym zredukować poziom stresu. 

 

 

Na rynku dostępne są gadżety antystresowe, takie jak na przykład piłeczki do ściskania. Dostaniesz je w sklepie z zabawkami czy akcesoriami dla dzieci. Ściskanie miękkich piłeczek pozwoli odpowiednio ukierunkować stres i pozbyć się go, bez obgryzania skórek czy paznokci. Miej taki gadżet zawsze przy sobie, by w stresującej sytuacji odpowiednio zareagować.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (35 głosów, średnia: 4,69 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Biomedka  9 marca 2020 12:40

    Polecam piłeczki antystresowe – dobrze zajmują ręce. 🙂

    Odpowiedz
  2. Skosa Sandra  9 marca 2020 13:29

    Ja także miałam etep obgryzania paznokci. Na szczęście udało mi się go zwalczyć.

    Odpowiedz
  3. Neon  9 marca 2020 16:36

    Niestety, mnie również dotyczy ten zgubny nawyk… Przez pewien czas było już naprawdę dobrze, ale potem zdarzył się „nawrót” 😛

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany