Jak mieszkańcy największych miastach podchodzą do zakupów ubrań dla dzieci?
W badaniu przeprowadzonym na przełomie czerwca i sierpnia 2022 roku wśród mieszkańców największych polskich miast, Reporter Young sprawdził preferencje Polaków, związane z zakupem ubrań dziecięcych. Przedstawiamy najciekawsze wyniki.
Czym kierujemy się podczas zakupów ubrań dla dzieci i młodzieży?
Badanie wykazało, że najważniejszym czynnikiem dla większości badanych była cena. To ona ostatecznie determinowała decyzję o zakupie konkretnych ubrań i to na nią zwraca uwagę większość kupujących. Na drugim miejscu jest materiał, z którego wykonane są ubrania. Ma on znaczenie dla prawie 35% rodziców. Znacznie mniejsza grupa ceni markę – to tylko 15% badanych. Najbardziej zwracają na nią uwagę mieszkańcy Warszawy, Katowic i Łodzi. Najmniejsze znaczenie ma ona dla Poznaniaków, Szczecinian i Gdańszczan.
Bardzo niewiele osób przy zakupie ubrań kieruje się ich krajem pochodzenia oraz ekologią. To tematy niszowe, które większości rodziców nie interesują.
Online czy offline – jak kupujemy ubrania dla dzieci?
Ci, którzy kiedyś szacowali, że sprzedaż odzieży przez Internet się nie uda, mylili się. Także w przypadku ubrań dla dzieci. Aż 45,1% rodziców przyznaje, że to właśnie w Internecie robi zazwyczaj tego typu zakupy. Choć są oni ciągle w mniejszości, warto zwrócić uwagę, że badanie obejmuje mieszkańców dużych miast, którzy mają swobodny dostęp do sklepów stacjonarnych, gdzie mogą kupić ubrania dla dzieci, a jednak i tak preferują zakupy internetowe.
Tymczasem większość, prawie 55% badanych, deklaruje, że zwykle kupuje ubrania dla dzieci właśnie w sklepach stacjonarnych. Przyczyną może być nie tylko przyzwyczajenie do tej formy zakupów, ale także chęć przymierzenia odzieży, czy nawet spędzenia czasu z dzieckiem na zakupach. Może dotyczyć to zwłaszcza nastolatków.
Skąd takie preferencje zakupowe?
Można się zastanawiać, dlaczego mając dostęp do ogromnego wyboru, jaki oferują sklepy internetowe na wyciągnięcie ręki, wiele osób woli kupować stacjonarnie. Z pewnością część z nich po prostu lubi zakupy i ten sposób spędzania czasu. Chce też mieć pewność co do jakości i rodzaju materiału, na co zwraca uwagę wiele osób w badaniu.
Z kolei osoby preferujące zakupy przez Internet mogą mieć ograniczoną ilość czasu czy nie lubić chodzenia po sklepach. Często cenią sobie możliwość dużego wyboru i komfortu, w jakim przebiegają takie zakupy.
Oba rodzaje zakupów wiążą się z ciekawymi promocjami, zwykle dedykowanymi określonej formie – stacjonarnej czy internetowej.
A ile wydajemy na zakupy ubrań dla dzieci?
Bez względu na to, czy robimy zakupy przez Internet czy stacjonarnie, wydajemy na nie sporą część naszych domowych budżetów. Największa grupa osób – aż 36,7% przeznacza na ten cel rocznie więcej niż 2000 zł. Drugą najliczniejszą grupą są ci, którzy wydają na odzież dla swoich dzieci kwoty pomiędzy 900 a 1299 zł. Jest ich prawie 15%. Tylko 13,7% z nas kupuje ubrania za 1300-1699 zł rocznie. Najmniejsza jest grupa osób, która wydaje najmniej. Niespełna co dziesiąty Polak wydaje na ten cel do 499 zł.
Znacznie więcej wydajemy na dziewczynki niż na chłopców, a także na starsze dzieci niż na niemowlęta. Najwięcej na ubrania dla dzieci wydają rodzice latorośli w wieku 8-12 lat oraz 13-16 lat. Właśnie w tym okresie następuje gwałtowny wzrost wydatków. Związane jest to z jednej strony z intensywnym wzrostem samych dzieci, ale także rozwojem emocjonalnym, gdy dziecko zmienia się nastolatka. Tu często zmienia się gust dzieci, a także potrzeby odzieżowe. Dzieci potrzebują już nie tylko ubrań do szkoły, ale także na wyjścia z przyjaciółmi czy na specjalne okazje galowe.
Okazuje się więc, że sklepy stacjonarne nie przeszły do historii, mając swoje stałe grono klientów. Co więcej, są one najchętniej wybierane do robienia zakupów odzieżowych dla dzieci. Sklepy internetowe, choć zajmują drugie miejsce w popularności, nie są daleko z tyłu. Przeciwnie, są chętnie wybierane przez znaczną grupę rodziców.
Jaka może być przyszłość? Trudno powiedzieć, bo wiele czynników ekonomicznych przemawia za utrzymaniem sprzedaży w obu kanałach. Prawdopodobnie sklepy internetowe będą wybierane coraz chętniej, wraz z wchodzącym w dorosłość pokoleniem, wychowanym w tym duchu zakupów, jednak sklepy stacjonarne mogą pozostać równie popularne, gdyż Polacy mają różne preferencje w zakresie robienia zakupów.
Całość raportu dostępna na stronie Reporter Young.