Jadłospis wspomagający odporność

Wrzesień to miesiąc ostatnich ciepłych dni. Trzeba przygotować organizm na chłód i mróz. Co radzą dietetycy odnośnie jesiennego jadłospisu,  aby mieć siłę, energię i wspomagać organizm w walce z wirusami?

Zdrowe odzywianie

Najważniejsze żeby jesienią i zimą nasza dieta była jak najbardziej zróżnicowana. – radzi dietetyk Naturhouse, Agata Machalla. – Tak aby dostarczyć do organizmu wszystkie niezbędne substancje. Nie może w niej zabraknąć świeżych lub przetworzonych warzyw i owoców, produktów z pełnego przemiału, chudego mięsa oraz mleka i nabiału.”

 Oto lista kilku produktów wzmacniających odporność:

  • Jogurt – zawiera bakterie kwasu mlekowego korzystnie wpływające na mikroflorę jelit;
  • Zielona herbata – bogata w aminokwasy wspomagające nasz organizm w walce z wirusami, a także przeciwutleniacze, które z kolei pomagają pokonać wolne rodniki, dodatkowo działa pobudzająco;
  • Owoce cytrusowe – źródło witaminy C wspomagającej układ odpornościowy poprzez wzmacnianie naczyń krwionośnych;
  • Czosnek – zawierający substancje bogate w siarkę, które pomagają w zwalczaniu infekcji, działa bakteriobójczo;
  • Marchewka bogata w beta karoten – silny przeciwutleniacz;
  • Grzyby – zawierają beta glukany, które przyśpieszają produkcję komórek NK i limfocytów T walczących z infekcjami w naszym organizmie;
  • Kapusta – w której w dużych ilościach obecna jest glutamina pomagająca zachować wysoką odporność organizmu;
  • Tłuste ryby – bogate w kwasy omega, które stanowią budulec hormonów przeciwzapalnych;
  • Jajka – mają najlepszy skład aminokwasowi wśród białek zwierzęcych, ponieważ zawierają wszystkie aminokwasy egzogenne w niezbędnych dla naszego organizmu proporcjach i stanowią tym samym świetne źródło materiału budulcowego dla wszystkich komórek naszego ciała, także tych biorących udział w odpowiedzi immunologicznej.

 Czego powinniśmy unikać?

  • Alkohol;
  • Wysokokaloryczne przekąski –poza kaloriami nie mają żadnych wartości odżywczych;
  • Zbyt dużo cukrów prostych w diecie – które stanowią pożywkę dla patogennych drobnoustrojów, mogących zaburzać prawidłową mikroflorę jelit.

Przykładowy jadłospis:

Śniadanie: Jajecznica ze szczypiorkiem, kanapka na chlebie pełnoziarnistym z pomidorem + zielona herbata;

Przekąska 1 : Pomarańcza;

Przekąska 2: Jogurt + musli + zielona herbata;

Obiad: Dorsz w sosie grzybowym, ryż pełnoziarnisty, surówka z kapusty, grejpfrut na deser;

Kolacja: Sałatka z kurczakiem i sosem czosnkowym.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (90 głosów, średnia: 4,72 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. bbo  7 września 2013 10:25

    Ciekawy artykuł. Nie wiedziałam, że grzyby i kapusta również wspomagają odporność.

    Odpowiedz
  2. bbo  7 września 2013 14:45

    Bardzo przydatne informacje. Nie wiedziałam, że kapusta i grzyby również wspomagają odporność.

    Odpowiedz
  3. gusia.  8 września 2013 21:13

    Z listy wzmacniającej odporność wszystko lubię i jem.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany