Innowacyjna Europa: Haute Couture w 3D – Iris van Herpen
Holenderska projektantka Iris van Herpen zaprezentowała nowy projekt podczas paryskiego tygodnia mody Haute Couture, który powstał dzięki technologii druku 3D belgijskiej firmy Materialise. Wykorzystuje on rozwiązanie, tworzące małą rewolucję w świecie mody i wzornictwa, tak jak stało się to już w medycynie. Materialise jest pionierem oprogramowania i rozwiązań AM (Additive Manufacturing), bardziej znanych jako druk 3D. Zaczynał jako uniwersytecki projekt i urósł do poziomu międzynarodowej firmy dzięki, między innymi, finansowaniu Unii Europejskiej.
Sven Hermans, Account Manager w Materialise o najnowszej kolekcji: „Po raz pierwszy pracowaliśmy z Iris van Herpen nad produkcją hybrydowej kreacji, w której wykorzystaliśmy wyjątkową, przypominającą rusztowanie, przezroczystą strukturę, powstałą dzięki stereolitografii Mammotha. Praca z Iris van Herpen, urzeczywistnienie jej skomplikowanych geometrycznych projektów, to było wyzwanie, ale i przyjemność. Dzięki drukowi 3D kreacje są bezszwowe i – dosłownie – szyte na miarę. Mogliśmy pozwolić sobie na stworzenie projektów, których nie uzyska się podczas przygotowywania w standardowym trybie, kiedy skomplikowane kształty muszą powstać szybko i w jednoczęściowej formie.”
Jak to działa?
We współpracy z Isaiem Blochem, belgijskim architektem i grafikiem, stworzono komputerowy projekt, który udoskonalono i przygotowano do druku 3D dzięki oprogramowaniu Materialise. Następnie nabrał on życia dzięki stereolitografii Mammotha, addytywnej technice produkcyjnej, która tworzy obiekty warstwa po warstwie. Lasery UV przenoszą projekt w płynnej żywicy, która twardnieje wskutek kolejnych uderzeń wiązki lasera. W rezultacie powstaje trójwymiarowy obiekt będący fizycznym odpowiednikiem komputerowego projektu.
Materialise wspierany przez Unię Europejską
Materialise powstał jako uniwersytecki projekt, którego celem było szybkie tworzenie prototypów. W trakcie rozwoju firmy, zaczęto oferować chirurgom precyzyjne modele organów pacjentów, przetwarzając wyniki badania tomografem w drukowane obiekty. Znacząco poprawiły one diagnozowanie i planowanie operacji. Były także wykorzystywane jako pierwowzory dla medycznych implantów i protez. Postępujące badania i nacisk na innowacyjność wspieraną przez Unię Europejską spowodowały, że poszerzono możliwości wykorzystania technologii, którą dziś można spotkać także w badaniach medycznych, przemyśle motoryzacyjnym, modowym i segmencie konsumenckim. Firma jest obecnie liderem w druku 3D, zatrudnia prawie 900 osób, stymulując europejski przemysł i tworząc nowe miejsca pracy.
Wilfried Vancraen, założyciel i CEO w Materialise: „Materialise nigdy nie byłoby tym, czym jest obecnie, bez wsparcia Unii Europejskiej, które małej firmie dało możliwość długoterminowego rozwoju.”
Druk 3D staje się ważną technologią przy tworzeniu prototypów, oferując jednorazowe modele dla inżynierów i projektantów na potrzeby procesu kreowania nowych produktów. Ostatnio technologię wykorzystano w weneckiej operze La Fenice przy produkcji “Madame Butterfly”, realizowanej przez japońską artystkę Mariko Mori. Joris Debo, dyrektor kreatywny w Materialise, wspólnie z Mariko stworzyli w technologii druku 3D skrzydła dla bohaterki opery.
“Materialise jest świetnym przykładem innowacyjnych działań w Unii Europejskiej. Wykorzystując technologię, która pomagała chirurgom odtworzyć ludzkie ciało, zastosowano ją w innych obszarach, gdzie etap projektowania ma kluczowe znacznie,” mówi Michael Jennings, rzecznik Komisji Europejskiej, odpowiedzialny za badania, naukę i innowacyjne projekty. “Działalność związana z kulturą i kreatywnością to obecnie 3,3% europejskiej gospodarki, w której zatrudnionych jest 6,7 miliona osób. Mamy więc efektywny proces produkcji stworzony w Europie, który wspiera jeden z kluczowych gałęzi przemysłu eksportowego.”
Przyszłość druku 3D we wzornictwie i przemyśle
Druk 3D szybko się rozwija i jest coraz częściej wykorzystywany jako kompletna technologia produkcji. Potencjał i korzyści druku 3D to m.in. brak potrzeby fizycznego magazynowania przedmiotów, ponieważ drukuje się to, czego w danej chwili potrzebuje; skrócenie czasu wprowadzenia nowego produktu na rynek (po ukończeniu projektu 3D można rozpoczynać produkcję); personalizacja przedmiotów na masową skalę – tworzenie unikatowych produktów. Dzięki technologii można także tworzyć bardzo skomplikowane formy, których nie da się uzyskać przy pomocy tradycyjnych technik.