Hobby które pomaga zachować zdrowie – 5 kreatywnych zajęć, które skutecznie obniżają poziom stresu

Jak obniżyć poziom stresu w naturalny sposób? Zamiast sięgać po leki na poprawę nastroju, sięgnij po nowe hobby, które pomaga zachować zdrowie. Nie tylko poprawisz sobie w ten sposób nastrój, ale jeszcze będziesz odczuwać satysfakcję z ze swoich prac.

Stres – cichy zabójca

Stres to największa choroba XXI wieku. Większość z nas żyje dziś w ciągłym biegu i napięciu, nieustannie zastanawiając się, czy czegoś nie przeoczyła i próbując nadążyć za peletonem. Stała gotowość do walki, wypływająca z pierwotnych mechanizmów naszego ciała, uruchamiających się, gdy myślimy o niespłaconych ratach kredytu, terminach na oddanie projektu czy kolokwiach na uczelni, to niebezpieczny stan, pompujący do naszych żył duże ilości adrenaliny i kortyzolu. W trosce o swoje dobro powinnyśmy więc postarać się jak najczęściej wyłączać gonitwę myśli. Jak to zrobić? Oto 5 pomysłów na hobby które pomaga zachować zdrowie!

Hobby które pomaga zachować zdrowie

www.unsplash.com; Anna Kolosyuk

Hobby które pomaga zachować zdrowie – 5 kreatywnych zajęć, które skutecznie obniżają poziom stresu

Hobby które pomaga zachować zdrowie to nie tylko ćwiczenia fizyczne i różne sporty. Jeśli bowiem uwzględnimy „słabość” naszego mózgu, która sprawia, że nie potrafimy dobrze wykonywać kilku czynności jednocześnie, odkryjemy, iż wystarczy skupić swoją uwagę na wymagającej, a zarazem kreatywnej czynności, by przestać piętrzyć w głowie myśli i zmartwienia. Które pasje warto rozwijać i praktykować? Podpowiadamy!

 

1. Robienie na drutach

hobby które pomaga zachować zdrowie

www.pixabay.com

W 2007 roku amerykańscy naukowcy udowodnili, że ręczne robótki spowalniają bicie serca aż o 11 uderzeń na minutę! Na efekt ten złożyły się towarzyszące temu zajęciu czynniki – jego wolne tempo, konieczność koncentracji na zadaniu, brak wywołanych czynnością głośnych dźwięków, przewidywalność kolejnych etapów zabawy, delikatny, miękki dotyk wełny… Dodajcie do tego satysfakcję, płynącą z samodzielnego stworzenia pledu, szalika czy swetra i macie gotowy przepis na uspokajające hobby. Nie potraficie robić na drutach? Zamówcie gotowy zestaw włóczek, szydełek oraz innych potrzebnych narzędzi i spróbujcie zrobić z nich użytek, ćwicząc z darmowymi internetowymi tutorialami! Nawet parę godzin w tygodniu wystarczy, by skutecznie oderwać się od stresujących analiz i ciągłego porównywania z idealnymi obrazkami z Instagrama!

2. Akwarele

pasja

www.pixabay.com

Praca z farbkami bazującymi na wodzie, o delikatnych, pastelowych barwach to bardziej kojące zajęcie niż mogłoby się wydawać. Oczywiście pod warunkiem, że nie skupiasz się na spektakularnych efektach. Na początek wyszukaj jakąś łatwą instrukcję w postaci filmiku, na przykład w serwisie youtube, Zaopatrz się w blok o grubych kartach, pędzelki i zestaw akwareli (na start wystarczy Ci tani zestaw z podstawowymi kolorami) i do dzieła!

 

3. Ebru – malowanie na wodzie

hobby które pomaga zachować zdrowie

www.unsplash.com; Paweł Czerwiński

Jeśli podoba się Wam wizja malowania za pomocą farby i wody i chcecie spróbować czegoś bardziej finezyjnego (choć wcale nie trudniejszego), zainteresujcie się techniką ebru. To sztuka tworzenia abstrakcyjnych obrazów na wodzie, za pomocą odpowiednio przygotowanych farb, pędzelka, szpikulca i czystej kartki. W procesie tym kładzie się na wodzie barwne plamy za pomocą pędzelka, a następnie nadaje im kształt, przeciągając po nich szpikulcem. Farby mają taką konsystencję, że nie rozmazują się, ani nie mieszają samoistnie w wodzie, lecz zastygają, przyjmując postać bąbli. Pozwala to wykreować niezwykle barwne, fantazyjne kompozycje, nawet jeśli nie mamy szczególnych manualnych talentów. Na koniec wodny obraz „ściąga się” na kartkę, przykładając ją do wody całą powierzchnią.

https://www.instagram.com/p/CFzUIghhLtO/ https://www.instagram.com/p/CFzM66OFAwp/ https://www.instagram.com/p/CFxTRHend9T/

 

 

4. Usypywanie mandali

mandala

www.pixabay.com

Jeśli chcesz popracować nad wewnętrznym spokojem, czerp naukę od najlepszych, czyli od buddyjskich mnichów. Na pewno choć raz widziałaś nagranie z zakonnikami, usypującymi drobiazgowe mandale z kolorowych piasków. Spróbuj czegoś podobnego – na przykład na rozłożonym na podłodze wielkim arkuszu szarego papieru. Wystarczy, że zafarbujesz drobny piasek z plaży w kubeczkach z farbkami i go wysuszysz. Możesz sypać piasek po wydrukowanym uprzednio wzorze lub pozwolić sobie na tworzenie abstrakcji na żywo. Do zabawy zaproś swoje dzieci… albo przyjaciółki!

 

5. Scrapbooking

scrapbooking

www.pixabay,com

A jeśli oprócz chwili skupienia i kreatywnej zabawy potrzebujesz kojących wspomnień najlepszych momentów ostatnich miesięcy, by dodatkowo poprawić sobie nastrój, spróbuj scrapbookingu! To technika tworzenia ozdobnych albumów poprzez wyklejanie bazowych kart zdjęciami, dekoracyjnymi kartkami, tasiemkami, koralikami, naklejkami i rozmaitymi gotowymi ozdóbkami. Dodatkowym plusem tej formy relaksu jest fakt, że pozostaną Ci po niej piękne albumy, które zawsze będziesz mogła otworzyć w chwilach chandry!

 

Którą z tych form relaksu wybieracie? A może macie własne sposoby na to, by oderwać się na chwilę od ponurych myśli? Koniecznie dajcie nam znać!

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (53 głosów, średnia: 4,70 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. agasam9  2 października 2020 18:19

    ja biegam , po treningu poziom stresu spada do zera 🙂

    Odpowiedz
  2. Skosa Sandra  2 października 2020 20:25

    Mój poziom stresu obniża jazda na rowerze klasycznym albo stacjonarnym oraz spacery po lesie.

    Odpowiedz
  3. Biomedka  3 października 2020 19:34

    Kurcze, mam wrażenie że każde z tych zajęć nie jest dla mnie, bo nie miałabym do nich cierpliwości. Ale możliwe, że to tylko moje uprzedzenia 😉

    Odpowiedz
  4. Alluska12  6 października 2020 08:18

    Zdecydowanie fitness, przy robieniu na drutach mój poziom stresu znacząco by się podniósł 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany