Gwiazdy i celebryci na Facebooku – jak wykorzystują swoją popularność?

Gwiazdy znane z ekranów i ze sceny dbają o swój wizerunek również w serwisach społecznościowych. Na co dzień angażują się też w akcje dobroczynne. Pokazuje to m.in. doroczny Plebiscyt Gwiazdy Dobroczynności, w którym znane osoby nagradzane są za działalność na rzecz innych. Wraz z pomocą Sotrendera, sprawdziliśmy które z gwiazd, nominowanych we wspomnianym konkursie, cieszą się największą popularnością na Facebooku. Ilu mają fanów, jak ich angażują i czy chętnie wspominają o pomocy innym? Jak wykorzystują swoją popularność gwiazdy i celebryci na Facebooku ?

facebook strona

fot. freepik, Sitthiphong

 

Najpopularniejsze profile na Facebooku

Największymi stronami na Facebooku, wśród nominowanych w tym roku gwiazd, mogą się pochwalić Kamil Stoch, Barbara Kurdej-Szatan oraz Marek Piekarczyk. Kogo znajdziemy na kolejnych miejscach i dlaczego zasłużyli na nominację w plebiscycie?

Gwiazdy i celebryci na Facebooku –  Kamil Stoch

Najwięcej fanów na Facebooku wśród Gwiazd Dobroczynności ma znany skoczek narciarski, Kamil Stoch. Poza świetnymi wynikami w sporcie, wraz z zawodnikami drużyny Eve-nement Team, został twarzą Szlachetnej Paczki, której kampania skupiona była wokół zespołowego pokonywania przeciwności losu. Sportowiec podarował Paczce również swój kask, który miał na sobie podczas zdobywania dwóch złotych medali w Soczi.

 

Na Facebooku wspomina nie tylko o swoich sportowych sukcesach i porażkach i o tym, czym zajmuje się, gdy nie ma sezonu konkursowego. Z chęcią przedstawia też ekipę swoich współpracowników, ale nie brakuje też wpisów o charakterze charytatywnym – chociaż takich jest najmniej.

Gwiazdy i celebryci na Facebooku  –  Barbara Kurdej-Szatan

Kolejne miejsce należy do Barbary Kurdej-Szatan, również wspierającej Szlachetną Paczkę, a także Fundację Bajkowa Fabryka Nadziei. Wraz z innymi aktorami przygotowała paczkę dla potrzebującej rodziny, nagrała też piosenkę dla Szlachetnej Paczki, a wraz z mężem przeprowadziła warsztaty z emisji głosu dla dzieci. Swoim uśmiechem zaraża nie tylko otoczenie i wiernych fanów, ale też potrzebujących.

 

Na jej profilu od czasu do czasu pojawiają się informacje o akcjach i działaniach dobroczynnych, w których aktorka sama bierze udział. Wpisy, w których jednocześnie pojawia się zdjęcie gwiazdy mają zdecydowanie więcej polubień i udostępnień niż np. sama grafika z logo i hasłem Szlachetnej Paczki.

 

 

Gwiazdy i celebryci na Facebooku –  Marek Piekarczyk

Muzyk znany jest z promowania podczas swoich koncertów hasła “Nie będzie ptaków, nie będzie śpiewania”. Chce zwrócić uwagę na trudną sytuację ptaków i całej przyrody w Polsce. Wizerunek Marka Piekarczyka, wspierającego akcję, pojawił się na nośnikach outdoorowych, w internecie oraz w serwisach społecznościowych. Artysta aktywnie włącza się w wiele projektów i koncertów charytatywnych.

 

Na facebookowym profilu artysty znajdziemy sporo informacji o możliwości pomagania – głównie dzieciom. Zdarza się, że publikowane są wpisy bez dodatkowego komentarza Piekarczyka. Możemy wnioskować, że wynika to z dużej liczby próśb, wysyłanych do gwiazdy, o czym zresztą Piekarczyk sam wspomina w jednym z wpisów: “Wierzę, że wszyscy, którzy kliknęli „Lubię to!” dla tej strony, to ludzie dobrzy i mądrzy dlatego wiem, że nie muszę tu namawiać do zainteresowania się akcjami, które próbują pomagać potrzebującym i bezradnym… Sygnalizuję tylko niektóre z nich, bo próśb o udostępnienie mam setki.

Gwiazdy i celebryci na Facebooku –  Marcin Dorociński

Marcina Dorocińskiego wiele osób kojarzy z organizacją WWF – nic dziwnego, aktor jest bowiem jej ambasadorem. Jego głos można usłyszeć niemal we wszystkich spotach fundacji. Aktor sam zaproponował zorganizowanie konkursu plastycznego dla dzieci, sam też zorganizował nagrody dla wszystkich.

 

Na fanpage’u aktora nie brakuje informacji o projektach prowadzonych przez WWF. Każdy z postów opatrzony jest komentarzem Dorocińskiego, co z pewnością zwiększa wiarygodność samych akcji i pomaga zaangażować jeszcze więcej osób. Warto dodać, że wpisy o charakterze dobroczynnym pojawiają się równie często, jak np. informacje o codziennej pracy aktora.

 

Gwiazdy i celebryci na Facebooku –  – Szymon Majewski

Szymon Majewski to nie tylko znany showman, ale też osoba o wielkim sercu. Nie każdy wie, że od trzech lat aktywnie wspiera kampanię społeczną “Książki w Pudle”. Kampania ta ma na celu upowszechnienie czytelnictwa wśród więźniów. Majewski osobiście zbiera książki i zawozi je do zakładów karnych i chętnie bierze udział w wydarzeniach kulturalnych, z udziałem osadzonych.

Profil prezentera radiowego i telewizyjnego nasycony jest zabawnymi tekstami, komentującymi rzeczywistość. Nie znajdziemy tu zbyt wielu wpisów o tematyce dobroczynnej. Majewski nie wykorzystuje swojej wirtualnej popularności do propagowania akcji charytatywnych.

Pod względem największego procentowego przyrostu liczby fanów wyróżniały się strony: Barbara Kurdej-Szatan, Marcin Dorociński oraz Krzysztof Hołowczyc, a najwięcej fanów przybyło profilom Kamil Stoch – Oficjalna strona, Barbara Kurdej-Szatan i Marcin Dorociński.

Najpopularniejsze wpisy o treści charytatywnej to te, w których gwiazdy zamieściły swoje zdjęcie – np. trzymając kartkę z hashtagiem promującym daną akcję. Samo udostępnianie informacji, bez dodatkowego komentarza, nie działa na fanów tak, jak bezpośrednie wezwanie do pomocy przez celebrytę.

Jak celebryci angażują swoich fanów?

Najwięcej fanów zaangażowały strony Kamil Stoch – Oficjalna strona, Szymon Majewski oraz Barbara Kurdej-Szatan. Największy odsetek zaangażowanych fanów natomiast zaobserwowano na stronach: Szymon Majewski, Krzysztof Hołowczyc oraz Marcin Dorociński. Wpisy z akcentem charytatywnym na profilach Kamia Stocha i Barbary Kurdej-Szatan cieszyły się równie dużą popularnością, jak pozostałe, które znajdziemy na ich profilach.

Część 1.2.2

Zaangażowanie gwiazd w dobroczynne projekty z pewnością pomaga wspieranym przez nie organizacjom i inicjatywom społecznym. Docierają do znacznie większego grona odbiorców niż przeciętny użytkownik mediów społecznościowych, wykorzystując do tego między innymi swoją popularność. Angażują też swoich fanów, zachęcając ich do wspierania konkretnych akcji.zaangażowani

Średnia zaangażowania fanów, dla wszystkich gwiazd wspomnianych we wpisie, wyniosła 57% (82 124 użytkowników).

Liczba fanów nie świadczy o popularności danej gwiazdy w świecie rzeczywistym. Nie ma też odzwierciedlenia w tym, co robią na co dzień, aby pomóc innym. Okazuje się, że gwiazdy, które nie były nominowane we wspomianym rankingu, również chętnie pomagają na co dzień i wspominają o tym w serwisach społecznościowych.

Część 1.2.3

Które z nich udzielają się na rzecz innych? To też sprawdziliśmy – odpowiedź poznacie już niebawem, w kolejnej części przeglądu. W kolejnych wpisach zobaczycie też, jak Gwiazdy Dobroczynności wypadają na tle innych, najpopularniejszych celebryckich profili na Facebooku.

Badanie przygotowanie przez FaniMani, dane: Sotrender, Listopad 2015

Więcej: https://fanimani.pl/blog/celebryci-na-facebooku-jak-wykorzystuja-swoja-popularnosc/

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (172 głosów, średnia: 4,59 z 5)
zapisuję głos...