Gotowanie dla osoby z nowotworem – zapamiętaj te proste zasady!

Gotowanie dla osoby z nowotworem w trakcie leczenia podlega określonym regułom. Musisz pamiętać że żywność jest nieodzownym elementem terapii. Jednak musi być przygotowywana w odpowiedni sposób. Chemioterapia i radioterapia przyczyniają się do neutropenii (spadku ilości białych ciałek krwi odpowiedzialnych za odporność). Dlatego przygotowując posiłki trzeba przestrzegać prostych zasad, które uchronią  chorego przed ryzykiem zatrucia  pokarmowego – niebezpiecznego dla osoby z obniżoną odpornością.

Przeczytaj także: Witamina B17 może pomóc w walce z rakiem

gotowanie

Zainteresowanym polecam gorąco Praktyczny przewodnik po ONS dr Aleksandry Kapały- tu znajdziecie dużo praktycznej wiedzy.

Gotowanie dla osoby z nowotworem w trakcie leczenia – podstawowe zasady

#1.

Jakie są najczęstsze symptomy zatrucia pokarmowego, na które trzeba zwrócić uwagę?

  1. gorączka
  2. wymioty
  3. odwodnienie
  4. ból żołądka , uczucie ciężkiego
  5. skurcze jelit (powodujące ból brzucha)
  6. biegunka

#2.

Żywność, której powinno się unikać  podczas leczenia Żywność polecana i przygotowana w odpowiedni sposób
Surowe lub  niedogotowane mięso, drób i owoce morza Dobrze ugotowane lub upieczone mięso, drób i owoce morza. Uwaga te produkty musza być przechowywane w odpowiednich temperaturach przez obróbką cieplną
Niepasteryzowane lub surowe mleko Pasteryzowane mleko
Surowe jajka Ugotowane jajka ze ściętym żółtkiem
Świeże owoce i warzywa, które nie zostały dokładnie umyte Bardzo dokładnie umyte owoce i warzywa zjadane na surowo jak również po ugotowaniu
Sery i twarogi zrobione z  niepasteryzowanego lub surowego mleka

 

Sery przygotowane z pasteryzowanego mleka
Parówki lub inne gotowe wyroby mięsne zjadane „na zimno” bez uprzedniego zagotowania Parówki lub inne gotowe wyroby mięsne podgrzane do 74 st C
Surowe kiełki Ugotowane kiełki

#3.

Praktyczne wskazówki:

  1. myj ręce i powierzchnie na której przygotowujesz pożywienie tek często jak to możliwe
  2. trzymaj oddzielnie surowe mięso i drób i produkty które są do spożycia bez obróbki cieplnej
  3. gotuj produkty do bezpiecznej temperatury wewnętrznej produktu (74 st C wg USDA)
  4. trzymaj łatwo psujące się produkty w lodówce

#4.

Bezpieczne temperatury wewnętrze gotowanych produktów

  1. 145 st F (63 st C) wołowina, wieprzowina, cielęcina, jagnięcina
  2. 160 st F (71 st C) mielone mięso
  3. 165 st F (74 st C) drób

źródła: strony USDA, Foodsafety.gov

Autor: Prof. dr hab. n. med. Ewa Stachowska

PrEwa-Stachowskaof. dr hab. n. med. Ewa Stachowska – biochemik i specjalista z dziedziny żywienia człowieka. Kieruje Zakładem Biochemii i Żywienia Człowieka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Specjalizuje się w dobieraniu sposobu żywienia dla osób z nasilonym procesem miażdżycowym, które przeszły operację przeszczepu nerki oraz badaniami nad wpływem lipidów na proces zapalny. Właściciel poradni Dietetica  www.dietetica.com.pl

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (134 głosów, średnia: 4,69 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. sylwiawes  2 stycznia 2016 16:05

    Ciekawy artykuł .

    Odpowiedz
  2. Jaworka  2 stycznia 2016 16:28

    Na szczęście nie mam nikogo chorego na raka ale artykuł bardzo przydatny

    Odpowiedz
  3. Żanett  2 stycznia 2016 18:45

    Interesujący artykuł, bardzo przydatne informacje.

    Odpowiedz
  4. macierzanka  2 stycznia 2016 19:38

    Należy przestrzegać tych zasad.

    Odpowiedz
  5. martucha180  2 stycznia 2016 22:04

    Dla wujka…

    Odpowiedz
  6. lilkawodna  3 stycznia 2016 10:53

    Warto wiedzieć takie rzeczy.

    Odpowiedz
  7. framboise  3 stycznia 2016 15:55

    ciekawy artykuł

    Odpowiedz
  8. Patriszia  3 stycznia 2016 20:09

    Oby ta wiedza nigdy mi się nie przydała.

    Odpowiedz
  9. mama_kazala  3 stycznia 2016 20:49

    chyba warto przestarzegać te zasady kiedy tylko mozna.

    Odpowiedz
  10. kobiecymokiem  4 stycznia 2016 11:30

    Zasady do zastosowania nie tylko w czasie choroby, nikt nie chce przecież się zatruć 😉

    Odpowiedz
  11. Aneta  4 stycznia 2016 16:23

    Ciekawy artykuł!

    Odpowiedz
  12. Anita  7 stycznia 2016 20:36

    bardzo ważny artykuł!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany