Gdy po stresującym dniu nie nadchodzi sen

Bezsenność staje się chorobą cywilizacyjną. W 1994 roku 42% Polaków skarżyło się na problemy ze snem, w 1997 roku już 50%, a liczba ta stale rośnie. Jedną z przyczyn bezsenności jest tryb życia, nadmiar obowiązków, brak stabilizacji, presja wymagań w domu i w pracy, permanentny stres. Niedokończone sprawy w ciągu dnia zabierane są do łóżka, co utrudnia nadejście regenerującego snu.

bezsenność

fot. EyeEm

Założyciel Poradni Zaburzenia Snu, psychiatra dr Skalski podkreśla: W leczeniu bezsenności pierwszym i najważniejszym krokiem jest zwalczenie jej przyczyny. Na początek można zastosować proste metody ukojenia przemęczonego brakiem snu organizmu. Oprócz doraźnego  stosowania leków nasennych, pomocne może okazać się zapoznanie z higieną snu.

Co zrobić, by dobrze spać?

Po pierwsze, warto popracować nad regularnym rytmem snu i czuwania. Co najmniej 5 godzin na dobę wystarczy, aby wyspać się i prawidłowo funkcjonować w ciągu dnia. Lepiej unikać drzemek, gdyż tylko wydłużają proces zasypiania.

Po drugie, nie należy przed snem pić kawy czy mocnenj herbaty. Również ciężkostrawne posiłki utrudniają zaśnięcie.  Organizm jest pobudzony i zajęty silnym trawieniem. Ponadto nie zaleca się wysiłku fizycznego przed snem. Duży wysiłek wieczorem, a szczególnie połączony ze współzawodnictem, pobudza organizm do wydzielania hormonu stresu. Najlepiej na 2-3 godziny przed snem podejmować się czynności sprzyjających odpoczynkowi.

Oczywiście należy unikać jasnego światła. Jeżeli w pokoju jest zbyt jasno, mózg hamuje produkcję melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za regulację zegara biologicznego. Jeżeli jest to nieuniknione, warto pomyśleć o grubszych zasłonach czy opasce na oczy.

Warto zadbać o miejsce, w którym śpimy. Sypialnia powinna być czysta i schludna, a pościel świeża. Częstym błędem jest gromadzenie wokół siebie przedmiotów związanych z czuwaniem. Wtedy zamiast zasnąć, przypominają się sytuacje z pracy, co zaburza sen.

Najlepiej nie siłować się ze snem. Łóżko powinno kojarzyć się wyłącznie ze spaniem lub aktywnością seksualną. Gdy przychodzi senność – kładziemy się, gdy budzimy – wstajemy. Jeśli sen nie przychodzi, lepiej wstać i poczytać książkę. Ponownie się położyć dopiero wtedy, gdy odczuwalna jest senność.

Te uniwersalne i proste rady mają za zadanie szybko ukoić cierpienie osoby przemęczonej długotrwałymi problemami z zasypianiem. Aby bezsenność nie powracała, przede wszystkim należy zmierzyć się z dręczącymi problemami. Pomocne może okazać się opracowanie strategii radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami czy znalezienia pasji, która odciągnie od problemów w pracy. Bez wątpienia warto szukać wsparcia u specjalistów.

Źródło: na podstawie wypowiedzi Dr Skalskiego dla portalu www.nabezsennosc.pl

Alkohol najgorszym środkiem na bezsenność

Alkohol najgorszym środkiem na bezsenność

Lato dobiega końca i to już ostatnia szansa na wspólne grillowanie, spotkania ze znajomymi na świeżym powietrzu, którym nieraz towarzyszy alkohol. Zanim jednak zdecydujemy się na wybór trunków, warto wiedzieć, że wypicie nawet lampki wina
Aromaterapia na bezsenność

Aromaterapia na bezsenność

Do różnego rodzaju problemów ze snem przyznaje się 2/3 Polaków – tak wynika z badania TNS Polska „Sen Polaków”. Jesteśmy niezadowoleni z jakości swojego snu, czujemy się niewyspani oraz zmęczeni zaraz po przebudzeniu  i w
Adaptogeny – czym są? Jak je stosować?

Adaptogeny – czym są? Jak je stosować?

Adaptogeny to wyjątkowa klasa leczniczych roślin. Redukują one uczucie zmęczenia, regulują metabolizm, wspomagają pracę układu naczyniowo-sercowego oraz regenerują organizm, pomagając mu usuwać toksyny i radzić sobie z obniżonym poziomem tlenu. Są doskonałymi elementami diety osób spożywających posiłki o niskim bilansie kalorycznym, sportowców, u których intensywne treningi doprowadzają do zaburzeń hormonalnych, a także osób, żyjących w ciągłym stresie. Do najważniejszych należą: korzeń żeń-szenia,  bazylia azjatycka, korzeń astragalusa, miłorząb japoński, korzeń lukrecji

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (132 głosów, średnia: 4,49 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Masza  26 września 2013 09:12

    Sporadycznie mam kłopoty ze snem.

    Odpowiedz
  2. Black  26 września 2013 11:59

    Och nie ma to jak syty sen z tysiącami snów, ale ostatnio u mnie to rzadkość…

    Odpowiedz
  3. bbo  26 września 2013 21:09

    Po stresującym dniu rzeczywiście jest ciężko, a jeszcze gorzej gdy stresują się przed ważnym i trudnym dniem.

    Odpowiedz
  4. scrabble  6 sierpnia 2015 08:18

    Bezsenność pojawia się u mnie sporadycznie i nie znalazłam jeszcze skutecznego rozwiązania jak z nią walczyć.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany