Fizjoterapeuta radzi: 5 sposobów na zdrowy kręgosłup

Na problemy z kręgosłupem, z którymi zmagają się coraz młodsi ludzie, wpływa głównie siedzący tryb życia i praca przy komputerze, obciążająca szyję, barki i lędźwie. Nie bez znaczenia jest także unikanie zajęć fizycznych w wieku szkolnym i brak ruchu u osób pracujących. Czynniki te mogą prowadzić do powstania poważnych dolegliwości, między innymi dyskopatii, zwyrodnienia kręgosłupa czy rwy kulszowej. To schorzenia objawiające się bólem pleców, karku i szyi, które mocno doskwierają w codziennym funkcjonowaniu. Istnieją jednak skuteczne sposoby, aby mu przeciwdziałać. Warto skupić się na pięciu krokach, dzięki którym zadbamy o zdrowie kręgosłupa.

5-sposobow-na-zdrowy-kregoslup---Malinowy-Dwor

1.     Konsultacja ze specjalistą

Wielu z nas ból kręgosłupa uznaje za coś normalnego, dlatego też bardzo często ignorujemy pierwsze objawy i udajemy się do specjalisty dopiero, gdy ból jest nie do wytrzymania. Tymczasem każdy niepokojący symptom wymaga indywidualnej konsultacji z fizjoterapeutą lub lekarzem oraz zaproponowania odpowiednich ćwiczeń i zabiegów. Wczesne zdiagnozowanie problemu, skutecznie dobrana i odpowiednio szybko zastosowana rehabilitacja umożliwia powrót do pełni zdrowia.

2.     Proste ćwiczenia

Aby zadbać o kręgosłup nie musimy codziennie przechodzić przez długi i wyczerpujący trening. Receptą na zdrowie jest codzienne wykonywanie trzech prostych ćwiczeń rano po przebudzeniu oraz wieczorem, najlepiej przed kąpielą (np. kilka przysiadów, skłonów tułowia, wymachów rąk i ćwiczeń oddechowych). Osobom zapracowanym, spędzającym większość dnia przy biurku zaleca się także krótki spacer po pokoju, co około dwie godziny, następnie powrót do pozycji siedzącej, wyprostowanie się i spojrzenie w górę, tak aby rozluźniły się mięśnie przy kręgosłupie szyjnym. Dobrą pozycją, służącą relaksacji dolnych mięśni kręgosłupa, jest leżenie na płaskim podłożu z ugiętymi pod kątem prostym nogami, które dla wsparcia możemy położyć na krześle. Rozluźniającym ćwiczeniem jest także wykonywanie przeprostów podczas leżenia na brzuchu.

3.     Prawidłowa pozycja

W czasie pracy przy biurku bardzo ważna jest prawidłowa pozycja. Aby zadbać o kręgosłup, warto zapewnić sobie wygodne, regulowane krzesło, które pozwoli nam utrzymać odpowiednią odległość od monitora (nie powinna ona być mniejsza niż 70 cm). Siedząc, pamiętajmy, że nogi muszą być ustawione pod kątem prostym, a ręce luźno leżeć na biurku, mniej więcej na wysokości serca, do tego nasza sylwetka musi być wyprostowana, a plecy oparte o krzesło. Tylko to pozwoli nam uchronić się przed bólem kręgosłupa.

4.     Trzymaj się prosto na co dzień

O zdrowie kręgosłupa musimy dbać każdego dnia, nie tylko w pracy, ale i podczas wykonywania codziennych obowiązków. Jedną z istotnych rzeczy jest przyjmowanie prawidłowej pozycji podczas podnoszenia ciężkich rzeczy. Zdarza się nam dźwigać, kiedy robimy porządki, przemeblowanie, przeprowadzamy się czy idziemy na zakupy. Pamiętajmy, że podczas przenoszenia ciężarów stopy muszą być oddalone od siebie, a kolana ugięte. Podnosząc używajmy obydwu rąk, a przedmiot trzymajmy blisko ciała, aby zmniejszyć nacisk na kręgosłup. Napnijmy brzuch i mięśnie pleców, aby plecy pozostały w tej samej pozycji przez cały czas podnoszenia. Ciężar podnośmy stopniowo rozprostowując ugięte kolana, nie uginając pleców.

5.     Zdrowy wypoczynek

O kręgosłup możemy również zadbać wybierając się na wakacje czy krótki wypoczynek. Raz na jakiś czas warto zamienić wyjazd do ciepłych krajów na pobyt w ośrodkach rehabilitacyjnych. To coraz bardziej nowoczesne miejsca, które umożliwiają skorzystanie z zabiegów leczniczych dedykowanych problemom z kręgosłupem (np. Hotel Medical SPA Malinowy Dwór oferuje m.in.  pakiet „Kręgosłup w potrzebie” oraz pakiet „Uzdrowiskowy”). Pobyt w takim miejscu rozpoczyna się od konsultacji z lekarzem i fizjoterapeutą, którzy określą nasze potrzeby i dobiorą odpowiedni zestaw zabiegów i ćwiczeń. W walce z tym problemem bardzo skuteczne są m.in. rozluźniające kąpiele w leczniczej wodzie siarczkowej o największym na świecie stężeniu związków aktywnych. Woda ta wykazuje działanie przeciwzapalne, uczestnicząc w procesach obrony antyoksydacyjnej organizmu. Efektem tego jest zmniejszenie dolegliwości bólowych, zmniejszanie się obrzęków i poprawa ruchomości stawów.

 

Porad udzielili: Łukasz Fitas / Rafał Wierzbicki – Fizjoterapeuci Hotelu**** Medical SPA Malinowy Dwór 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (110 głosów, średnia: 4,52 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  12 grudnia 2014 10:50

    A ja często zakładam nogę na nogę…

    Odpowiedz
  2. lilkawodna  12 grudnia 2014 13:54

    Ja też. Dopiero w ciąży się oduczyłam;-).

    Odpowiedz
  3. bbo  12 grudnia 2014 21:15

    Staram się przestrzegać tych zasad, ale siedząca praca i tak daje się we znaki…

    Odpowiedz
  4. kedra  6 marca 2015 09:22

    basen też świetnie wpływa na bóle kręgosłupa

    Odpowiedz
  5. kasiadrozdz  5 września 2016 14:25

    ćwiczenia na piłce to strzał w 10!

    Odpowiedz
    • kasiadrozdz  5 września 2016 14:26

      i basen to też dobry pomysł

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany