Etykieta spożywcza – przepustka do świadomych zakupów
Dobór składników diety ma istotny wpływ na stan zdrowia. Każdy konsument powinien wiedzieć, co znajduje się w nabywanej przez niego żywności. Tymczasem wśród Polaków znikoma jest świadomość, jakiego rodzaju substancji chemicznych dostarczają organizmowi w codziennej diecie.
Zakupowa etykieta
Etykieta spożywcza, to nośnik ważnych informacji, umieszczony na opakowaniu produktu. Stanowi źródło wiedzy m.in. o wykazie składników, do którego Polacy przywiązują coraz większą wagę. Decyzje zakupowe konsumentów coraz częściej są podyktowane zawartością dodatków do żywności w produkcie. 69% Polaków zwraca uwagę na obecność dodatków w żywności.
Opakowania stanowią podstawowe źródło wiedzy konsumenckiej w zakresie składu żywności. 96% Polaków szuka informacji o składnikach produktu, na jego opakowaniu, przy czym aż 93% robi to już po dokonaniu zakupów. Mimo, że etykiety powinny być przejrzyste, jasne, zrozumiałe oraz czytelne, konsumenci często są wprowadzani w błąd. Producenci posługują się bowiem nieprecyzyjnymi, dwuznacznymi terminami opisu składu i kontekstami użycia, wykorzystując luki obecne w polskim prawie. Dla przykładu: informacja na opakowaniu jogurtu truskawkowego o zawartości aromatu naturalnego, nie świadczy o tym, że został on pozyskany z truskawek.
Wiele kontrowersji budzi także źródło pochodzenia niektórych dodatków do żywności. Przykładowo, barwnik spożywczy, koszenila (E120) powstaje z wysuszonych żeńskich owadów hodowanych na kaktusach w Ameryce Środkowej. Stosuje się go przede wszystkim w słodyczach, napojach, kisielach, lodach, produktach owocowych oraz w margarynach i serach. Skrobia modyfikowana – bardzo popularny zagęstnik, jest otrzymywana w wyniku jednego lub większej ilości zabiegów chemicznych na skrobiach spożywczych, które mogły mieć wcześniej styczność z kwasem, ługiem, fosforanami czy bezwodnikami.
Świadome zakupy
Lektura etykiet spożywczych dokonywana przed podjęciem decyzji zakupowej przybliża do podejmowania wyborów spełniających oczekiwania konsumentów. Ze względu na triki i sztuczki producentów, zmierzające do uśpienia czujności konsumentów, a także z powodu niedoskonałości prawa żywnościowego istotne jest rozumienie informacji zamieszczonych na etykietach. Umiejętność interpretacji zawartych w nich wykazów składników i wiedza na temat dodatków do żywności stanowią przepustkę do świadomych zakupów – mówi Aleksandra Wysocka, Dyrektor Marketingu FRoSTY, która, jako pierwsza marka w Polsce, jednocześnie wyeliminowała ze wszystkich swoich produktów wzmacniacze smaku, barwniki, aromaty, tłuszcze utwardzone i skrobię modyfikowaną. Na opakowaniach naszych produktów znajdują się czytelne, duże i przejrzyste listy składników, dzięki którym konsument doskonale wie, co kupuje i ma pewność, że wybiera to, co dla niego najlepsze – dodaje Aleksandra Wysocka.
Świadomy wybór produktów spożywczych wymaga zarówno lektury etykiet, jak i rozumienia informacji w nich zawartych. Tak podejmowane decyzje